هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بقیع می‌تواند عامل همبستگی اسلامی و وحدت مسلمانان باشد

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت،در همایش «بقیع، پیونددهنده مذاهب اسلامی»

بقیع می‌تواند عامل همبستگی اسلامی و وحدت مسلمانان باشد

همایش «بقیع، پیوند دهنده مذاهب اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، جمعی از علما و پیروان مذاهب مختلف اسلامی و با رونمایی از پنج اثر مکتوب جدید در این زمینه، ۲۲ اردیبهشت در ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، با بیان اینکه بقیع آبرویی برای جهان اسلام است، گفت: اکنون بقیع در شرایطی قرار دارد که اگر این مکان در اختیار هیچ حاکمیتی نبود، بدتر از این نمی‌شد.
وی با بیان اینکه نام بقیع باید همواره زنده بماند و ضروری است مسلمانان جهان برای بازسازی آن تلاش کنند، گفت: بقیع آبرویی برای جهان اسلام است. اکنون بقیع در شرایطی قرار دارد که اگر این مکان در اختیار هیچ حاکمیتی هم نبود، بدتر از این نمی‌شد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همه محورهای مختلف دین اسلام را انسجام‌بخش دانست و گفت: «کتاب مقدس قرآن» که اساس آن بر همبستگی است، «نبی مکرم اسلام» که همه فکر و ذکرشان همواره وحدت میان مسلمانان بود، «کعبه» که مسلمانان را برای نماز به یک‌سو هدایت می‌کند، «عبادات و مناسک اسلامی» و همچنین «اماکن عبادی و دینی»، از جمله محورهای وحدت‌بخش دین مبین اسلام هستند که باید بعد وحدت‌آفرین آن، همواره مورد توجه باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، نکات مختلفی را مورد اشاره قرار دادند که دقیقاً بر محوریت انسجام‌بخش بودن امور اسلامی است.
وی تشریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، علاوه بر توجه به معنویت و اخلاق، مواردی همچون عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمنان مورد تأکید قرار گرفته است که همه این‌ها وحدت‌آفرین است.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: استقلال و سبک زندگی اسلامی که توسط رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است نیز، عامل مهم دیگری در مسیر همبستگی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه بقیع، یکی از مکان‌های اسلامی است که می‌تواند عامل همبستگی اسلامی باشد، اضافه کرد: بقیع مکان بی‌نظیر اسلامی است که مزین به چلچراغ وجود مسلمانان بزرگ، اهل‌بیت پاک و مطهر رسول‌خدا(ص) و اصحاب والای ایشان است.
وی با اشاره به ارزشمندی مکان مقدس بقیع و ضرورت توجه به جایگاه بلند معنوی این مکان شریف، عنوان کرد: اگر هر کشور دیگری ظرفیت بقیع را در اختیار داشت، بی‌شک از ذره ذره خاک این مکان بزرگ‌مرتبه که اصحاب و نزدیکان رسول خدا(ص) در آن مدفون هستند، برای ارتقای معنوی و رشد ارزش کشور خود استفاده می‌کرد.

  بقیع نماد هدایت بشر و متعلق به تمام جهان است
دکتر میرزاعلیزاده رئیس پژوهشکده حج و زیارت نیز در ابتدای این برنامه، اظهار کرد: برنامه‌هایی که اکنون درباره بقیع در حال برگزاری است، در حقیقت مقدمه ‌کنگره جهانی بقیع است که در سال آینده برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو وبگاه ویژه بقیع، در فضای مجازی طراحی شده است، افزود: یکی از این وبگاه‌ها «جنت‌البقیع» نام دارد و علاوه بر آن، در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، گروه‌های متعددی با هدف روشنگری پیرامون بقیع شکل گرفته و در حال فعالیت هستند.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت اضافه کرد: همچنین تاکنون چند هم‌اندیشی بقیع‌پژوهی و جلسات متعدد جمعی، با عنوان «شورای بقیع» و با حضور صاحب‌نظران و متخصصان جهان اسلام برگزار شده تا پیرامون این مسئله مهم اسلامی، هم‌فکری شود.
دکتر میرزاعلیزاده تشریح کرد: بقیع نه‌تنها متعلق به مسلمانان بلکه متعلق به تمام جهان است؛ چراکه نماد هدایت بشر و تجسم عینی دین اسلام است.
وی ادامه داد: نشست‌های تخصصی بقیع‌پژوهی و همایش‌هایی در این زمینه برگزار شده است که یکی از اهداف اجرای این برنامه‌ها، روشن ساختن افکار عمومی در راستای تحقق اقدامات وحدت‌اندیشانه است.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: عملیاتی کردن کنگره جهانی بقیع، استمرار تلاش برای مطالبه بازسازی بقیع در سطح ملی و جهانی، تلاش برای ثبت تاریخ تخریب بقیع در کتب درسی، تدوین و گردآوری اسناد و مطبوعات زمان تخریب بقیع و تحلیل‌های انجام‌شده در این خصوص، تلاش برای رونق نمونک‌سازی برای بازسازی بقیع و احیای این مکان مقدس و پیگیری ثبت روز ملی و جهانی به‌عنوان روز بقیع، از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
دکتر میرزاعلیزاده مطرح کرد: تلاش برای جلب همکاری همگانی به‌ویژه همکاری مردمی برای جذب آثار هنری پیرامون بقیع از دیگر برنامه‌های مهمی است که مورد پیگیری قرار دارد و امید است، در عرصه‌های مختلف فیلم، داستان بلند، شعر، داستان کوتاه، عکس، پوستر، سینما و... آثار فاخر و ماندگار تولید شود.
وی ادامه داد: برای کنگره بقیع که سال آینده برگزار می‌شود، تاکنون ۳۰ مقاله داوری شده و ۲۰ مقاله نیز، در دست بررسی قرار دارد.

  تکریم و زیارت بقیع مورد توجه همیشگی پیامبر(ص) و بزرگان قدیم اهل تسنن
مولوی یعقوب حسین‌بر، امام جمعه موقت شهرستان خاش و عضو شورای افتای اهل سنت شرق کشور نیز در این مراسم، اظهار کرد: یکی از مظاهر مسلمانان احترام‌گذاری به شعائر الهی و دینی است و باید برای تقویت دین خدا و حفظ وحدت، شعائر دینی محترم شمرده شوند.
وی ادامه داد: اهداف مسلمانان فقط در صورت وحدت جوامع و امت‌های اسلامی محقق می‌شود و تمام تلاش استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا، بر این است که وحدت جامعه اسلامی را بر هم بزند.
عضو شورای افتای اهل سنت شرق کشور با اشاره به سخنان متعدد بزرگان اهل سنت در خصوص تکریم بقیع و توجه به زیارت شخصیت‌های بزرگ مدفون در این مکان، بیان کرد: تمام مدفونین بقیع مورد احترام مسلمانان هستند و در منابع تاریخی مسلمانان آمده است که شخصیت‌های مدفون در بقیع، همواره مورد توجه پیامبر(ص) بوده‌اند و ایشان بارها آموزش داده است که به مدفونین بقیع، چگونه ادای سلام و احترام شود.
گفتنی است، در پایان این همایش، از پنج کتاب «جنبش خلافت و مسئله بقیع» اثر لیلا عبدی‌خجسته، «مجموعه سوم اسناد بقیع» اثر محمدسعید نجاتی، «مجموعه مصاحبه‌ها و مقالات خارجی بقیع»، «ترجمه گزارش سفر جنبش خلافت به حجاز» اثر دکتر عبدی‌خجسته، «بهشت بقیع از منشورات انجمن میراث اسلامی» اثر دکتر احمد خامه‌یار و ویژه‌نامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حج و زیارت» که در حوزه مطالعات بقیع به رشته تحریر درآمده است، رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه