هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است

آیت‌الله حسینی بوشهری

راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تأثیر تحریم‌های خارجی در روند اقتصادی کشور، خودتحریمی و سوء مدیریت را مانع بزرگی در سر راه تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، خودتحریمی را عاملی مهم و تأثیرگذار در روند تولید و اقتصاد کشور دانست و گفت: تحریم‌های خارجی، در بسیاری از موارد، تولید و اقتصاد کشور را تحت‌‌الشعاع قرار داده است؛ اما برخی از مشکلات و گره‌های اقتصادی، مربوط به داخل است و باید در داخل حل شود و ارتباطی با خارج از کشور ندارد.
وی با اشاره به ظرفیت مناطق آزاد در افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، افزود: در دنیا رقبای زیادی داریم که همه در تلاش‌اند، سرمایه و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کنند. از جمله این رقبا، همسایگان ما هستند. باید با در نظر گرفتن مشوق‌های پایدار اقتصادی، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در کشور تشویق کنیم.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر بناست در کشور، مناطق آزاد داشته باشیم، باید لوازم آن را نیز بپذیریم و به آن ملتزم شویم. اگر تنها به‌ظاهر بسنده کنیم، پیشرفتی حاصل نخواهد شد و تأثیر و نتیجه لازم را در پی نخواهد داشت.
امام جمعه قم افزود: زمینه نقض قانون نسبت به مناطق آزاد باید مرتفع شود. این مناطق باید به‌گونه‌ای باشند که سرمایه‌گذاران را جذب کنند. اگر از ظرفیت این مناطق به‌درستی استفاده نکنیم، فلسفه تأسیس این مناطق بی‌معنا خواهد شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و قوانین ناپایدار را از جمله آسیب‌های کشور عنوان و ابراز کرد: یکی از مشکلات کشور، تعدد مراکز تصمیم‌گیری نسبت به یک مسئله است. تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و خلق‌‌الساعه‌ای، خسارات فراوانی را برای تولید و اقتصاد کشور به دنبال دارد. الفبای اقتصادی یک کشور، قوانین پایدار است. فضای روانی ناشی از این‌گونه تصمیمات، سرمایه‌گذاران را دلسرد خواهد کرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، خواستار هم‌افزایی و همکاری بیشتر دبیرخانه مناطق آزاد اقتصادی با سایر دستگاه‌ها، به‌منظور حل مشکلات و جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران در کوتاه‌ترین زمان شد.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد باید با همکاری با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، مشکلات مربوط به این مناطق را مرتفع سازد و با تبیین جایگاه و معضلات این مناطق برای مردم و مسئولان، گره‌های موجود را باز کند.
 
  فعالیت جزیرهای و قوانین ناپایدار، بلای جان مناطق آزاد و ویژه
گفتنی است، در ابتدای جلسه دکتر سعید محمد، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور و مشاور رئیس‌جمهور در امور این مناطق، گزارشی از وضعیت این مناطق، مشکلات و موانع ارائه کرد. وی خاطرنشان کرد: دوگانگی حاکمیتی و فعالیت جزیره‌ای در مناطق آزاد، سرمایه‌گذاران را دچار مشکلات زیادی کرده است.
وی ادامه داد: متأسفانه قوانین مربوط به مناطق آزاد اجرا نمی‌شوند و بعضاً صحبت‌هایی نیز، علیه این مناطق انجام می‌شود که صحیح نیست. مناطق آزاد بر خلاف آنچه گفته می‌شود، سکوی واردات نیستند. تنها 1 میلیارد و 200 میلیون دلار از مجموع 50 میلیارد دلار واردات کل کشور مربوط به مناطق آزاد است و از این مقدار نیز، 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان بوده است.
سعید محمد گفت: اگر سایر دستگاه‌ها همراهی کنند، در یک دوره کوتاه می‌توانیم، مافات را جبران کنیم. نباید با صحبت‌های بی‌اساس و نگاه‌های محدود، چهره این مناطق مخدوش شود. مناطق آزاد موتور پیشروی اقتصاد کشورها هستند و در دنیا سابقه خوبی دارند.
وی افزود: 45 درصد از صادرات کل کشور، از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود که نشان از ظرفیت بزرگ این مناطق دارد. در گذشته 8 منطقه آزاد داشتیم که 7 منطقه جدید نیز اضافه شد و اکنون تقریباً تمام استان‌های مرزی دارای مناطق آزاد اقتصادی هستند. البته 32 منطقه ویژه اقتصادی نیز داریم که مجموعاً 2500 واحد صنعتی در این مجموعه‌‌ها مشغول به فعالیت هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه