هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هویت حوزه به مردم و جامعه است

آیت‌الله اعرافی در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های استان قم

هویت حوزه به مردم و جامعه است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: بارها عرض کرده‌ام که حوزه به‌همان میزان که مطالبه‌گر است، به‌همان میزان وقتی مسئله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر هم باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های استان قم که 4 اردیبهشت در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن تقدیر از اهالی رسانه، به سختی های این عرصه اشاره و تصریح کرد: اگر اراده ما با اراده الهی رقم بخورد و اگر عمرمان در خدمت به جامعه و گره‌گشای مشکلات جامعه باشد، همه این سختی‌ها، زیبا و دلربا خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع حوزه، روحانیت و عملکرد مرکز مدیریت حوزه اشاره و ابراز کرد: بارها عرض کردم که حوزه به‌همان میزان که مطالبه‌گر است، به‌همان میزان وقتی مسئله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر هم باشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آنچه مدیریت حوزه در سال‌های اخیر بر اساس تجارب برآمده از تاریخ یکصد ساله قم و نهادهای گوناگونی که در این زمینه شکل گرفته است که خود بنده نیز، در تأسیس و ارتقا و مدیریت آنها نقش داشته‌ام، بر اساس تجارب و بازتاب‌های آن در جامعه و مطالعه بازتاب‌ها و نگاه مراجع و امام راحل و رهبری معظم، حوزه یک برنامه کلان راهبردی را آغاز کرد.
 
  برخورداری حوزه از اسناد راهبردی و چشمانداز
وی افزود: متأسفانه این برنامه‌ریزی در سخت‌ترین دوران مالی و امکانات شکل گرفت. اولین‌بار است که حوزه بر اساس مطالعات پایه و مطالبات بزرگان، از اسناد راهبردی، چشم‌انداز و سندهای معطوف به دو دهه برخوردار است.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در برنامه ۵ ساله، ۴۰ مضمون، ۳۶۰ هدف و ۱۰۰۰ شاخص برنامه‌ای پیش‌بینی شده و بعضاً برش‌هایی نیز ایجاد شده است. رویکرد این برنامه، حوزه دانش‌بنیان، حوزه اخلاق و تربیت‌مدار، حوزه اجتماعی مردمی، حوزه پاسخگو، حوزه بین‌المللی و حوزه انقلابی بود که به‌عنوان راهبردهای اصلی حوزه در نظر گرفته شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شناخت کارویژه‌ها و رسالت‌های حوزه در ارتباط با خود، جامعه و بین‌الملل، هدفمندی مزایای حوزه، فقه معاصر، متون بدیل در حوزه، برنامه جدید سطح یک و برنامه‌های سطوح عالی، هدایت علمی، ۵۰ توافق‌نامه با نهادها، طرح‌های توسعه روحیه انقلابی و بصیرت‌افزایی، نقش‌آفرینی در سندهای کلان کشور ازجمله الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، شکل‌گیری ۲۰ ستاد راهبردی از جمله هوش مصنوعی، شهرسازی و معماری اسلامی و... از جمله خدمات جدید حوزه است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه در نیمه دوم امسال، همایشی به‌مناسبت یکصدسالگی احیای حوزه علمیه قم برگزار و دانشنامه‌ای هم تدوین می‌شود، افزود: حوزه علمیه قم در تاریخ بی‌نظیر است؛ این گنج نهان و ذخیره بی‌پایان معارف الهی، قابل بحث نیست و قدرت رسانه‌ای ما باید این حقیقت را به ایران و جهان بازتاب دهد و این رسالت مشترک حوزه و رسانه‌هاست. وقتی از حوزه باسابقه قم و حوزه انقلابی سخن می‌گوییم، حاصل ارتباط گسترده حوزه و مردم است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه هویت حوزه به مردم و جامعه است، تصریح کرد: قم باید در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد. این شهر میزبان مردم بیش از ۱۰۰ کشور جهان است و در قم معارفی تولید می‌شود که برای همه مردم جهان و به‌خصوص جهان اسلام و تشیع است.
وی افزود: مجموعه رسانه‌ای در قم، دارای رسالت ویژه هستند. وضع رسانه، فرهنگ، حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش و نظام رفتاری و شهرسازی قم، با هر شهر دیگری متفاوت است؛ زیرا در منظر دید جهانیان است. از طرفی در قم حوزه‌ای وجود دارد که در تاریخ نظیر آن وجود نداشته است.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: این گنج نهان و ذخیره معارف الهی و تولیدات عظیمی که در این سال‌های اخیر در قم انجام شده، قابل وصف نیست؛ تولیدات عظیمی که در این سال‌ها انجام شده، هنوز نهان است و امکانات رسانه‌ای ما باید این قدرت را در فضای مجازی ایجاد کند که این معارف را به جوانان و همه دنیا بازتاباند.
 
  نگاه رهبری و امام راحل ملاک و معیار عمل ما در حوزه است
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: روح همه نظامات جامع و اسناد حوزه، رسیدن به حوزه انقلابی است. لایه عمیق‌تر حوزه انقلابی، پاسخگویی حوزه به مشکلات است. نگاه افراطی و تفریطی نیز، در این زمینه پذیرفتنی نیست. نگاه رهبری و امام راحل ملاک و معیار عمل ما در حوزه است.
در ابتدای این نشست که حجج اسلام ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، زمانی مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه و علیزاده مسئول حوزه ریاست، مهندس حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر مدیرکل صداوسیمای استان قم حضور داشتند، حجت‌الاسلام محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه نیز، عنوان کرد: اگر رسالت حوزه‌های علمیه را تولید معنا برای زندگی و راهبری عرصه‌های دین‌داری، اخلاق و معنویت بدانیم، نیازمند حلقه واسطی به‌نام رسانه‌ها هستیم.
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: امروز نیاز است مدیران استانی در قم، به بیان ظرفیت‌ها، نیازها و مطالباتی که می‌تواند میان حوزه و رسانه‌ها ایجاد شود، شکل دهند.
همچنین در ابتدای این نشست، مدیران و نمایندگانی از رسانه‌های ملی و استانی همچون صداوسیما، خبرگزاری رسا، پایگاه شفقنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، نشریه گویه، بسیج رسانه، خبرگزاری ایرنا، نشریه قم بزرگ و پایگاه شهر۲۰، به ابراز دیدگاه‌های خود پرداختند که با استقبال آیت‌الله اعرافی همراه شد و مقرر گردید، صورت‌جلسه‌ای از تمام اظهارات بیان‌شده و نیز نکات افرادی که فرصت صحبت پیدا نکردند، آماده و در جلسه شورای معاونان حوزه‌های علمیه طرح شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه