هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

آیت‌الله سیدهاشم حسینی تهرانی(ره)

فرزانگان - شماره 705

آیت‌الله سیدهاشم حسینی تهرانی(ره)

  اساتید: شیخ حسین حلی، میرزاباقر زنجانی
  شاگردان: سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی و... .
  تألیفات: افضل الاعمال فی فضیله الصلاه و احکام‌ها و... .
  ولادت: سیدهاشم حسینی در 17 شعبان 1338 قمری در تهران متولد شد. وی از نوادگان سیدمهدی حسینی تهرانی از دانشمندان و مدرسان معروف تهران بود.

  اساتید نجف
سیدهاشم حسینی بعد از طی کردن مراتب مقدمات و ادبیات علوم اسلامی، در سال 1360 قمری وارد نجف اشرف گردید و بعد از اتمام دوره سطح، در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام شرکت جسته و از خرمن دانش آنان خوشه‌چینی کرد. اسامی اساتید وی در نجف اشرف عبارتند از آیات عظام:
1. شیخ حسین حلی (م 1394 ق)        
2. میرزاباقر زنجانی (م 1394 ق)
3. سیدابوالقاسم خویی (م 1413 ق)

  اساتید تهران
سیدهاشم حسینی پس از هفت سال اقامت و تحصیل و تدریس در سال 1366 قمری به زادگاهش تهران مراجعت کرد و مبانی علمی خود را در نزد اساتید نامدار و معروف تهران استوار ساخت. اسامی اساتید وی در علوم نقلی و عقلی عبارتند از آیات:
1. میرزا ابوالحسن شعرانی (م 1393 ق)
2. مهدی الهی قمشه‌ای (م 1393 ق)
3. شیخ محمدتقی آملی (م 1391 ق)
4. سیدابوالحسن رفیعی قزوینی (م 1396 ق)

  شاگردان
روح تشنه و عاشق سیدهاشم حسینی، ایشان را وادار کرد تا بار دیگر عزم سفر کند و دوباره در شهر نجف اشرف در سال 1373 قمری ساکن شد و سال‌ها به تدریس و تحصیل از استادان مذکور اشتغال داشته باشد. اسامی برخی از شاگردان نامور وی عبارتند از:
1. سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی صاحب تألیفات عدیده مانند مستدرک‌الذریعه و... .
2. سیدحسن موسوی اصفهانی

  آثار قلمی
سیدهاشم حسینی علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان فاضل در عرصه تحقیق و پژوهش نیز فعال بود و آثار ارزشمندی از خویش به یادگار گذاشت که اسامی آنان عبارتند از:
1. افضل‌الاعمال فی فضیلةالصلاة و احکام‌ها: در 77 صفحه چاپ شده است.
2. بوستان معرفت: در سال 1361 شمسی به چاپ رسیده است.
3. عقایدالانسان: در سال 1363 شمسی در 256 صفحه به چاپ رسیده است.
4. علوم‌العربیه: این کتاب در سال 1363 شمسی به چاپ رسیده است.
5. تحقیق کتاب شریف توحید شیخ صدوق: این اثر کلامی در 461 صفحه با تصحیح و مقدمه استاد علی‌اکبر غفاری در سال 1398 قمری در یک جلد توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است.
6. توضیح‌المراد در 2 جلد به زبان عربی: وی در  این کتاب، افزون بر توضیح عبارات علامه حلی و خواجه نصیر طوسی، به شناساندن افراد و نحله‌های فکری می‌پردازد.
7. تفسیر سوره حمد (فارسی): چاپ شده است
8. تفسیر سوره بقره
9. افضل‌الاعمال در فضیلت و احکام نماز به زبان فارسی که بارها چاپ شده است.
10. شرح شواهد‌الشریعه
11. دیوان شعر
استاد گذشته از تألیفاتی که در عرصه‌های دینی و علمی دارد، از سال 1351 تا 1356 شمسی طی جلسات هفتگی روزهای جمعه و مناسبات سخنرانی‌هایی ایام ایراد کرده‌اند که در دست است که این مجموعه در ارتباط با مباحث اعتقادی و معارف والای ولایت است که با بیان گیرا و جذاب‌شان، جان تشنه طالبان حقایق معارف تشیع را سیراب می‌کردند.

 فعالیت سیاسی
سیدهاشم حسینی از فعالان عرصه سیاست و از یاران شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام به‌شمار می‌رفت. وی با همکاری و همیاری با جمعیت فدائیان اسلام، از ورود جنازه رضاخان به قم جلوگیری کردند و در راستای اهداف شهید نواب صفوی سخنرانی‌های شدیداللحنی در مدرسه فیضیه ایراد کرد و به‌همین خاطر دستگیر و به خرم‌آباد تبعید گردید. در سال‌های 1331 تا 1332 شمسی شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام، اقدام به انتشار نشریه‌ای به‌نام منشور برادری جهت نشر افکار انقلابی خود کردند که مدیریت آن بر عهده سیدهاشم حسینی بود. وی در راه دفاع از شهید نواب صفوی، بارها مضروب و زندانی گردیده است.

  وفات
سیدهاشم حسینی از چهره‌های معروف در عرصه تدریس و تربیت طلاب مستعد حوزه علمیه و از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. علی‌رغم شهرت در مقام دانش و معرفت و تألیف کتاب‌های دینی، به ادای وظیفه خویش در زمینه مبارزه با نظام طاغوتی مشغول بوده و دوشادوش شهید نواب صفوی با طاغوت زمان به مبارزه پرداخته و با کوله‌باری از علم و عمل در سن 73 سالگی در سال 1411 قمری به دیدار حق شتافت و پیکرش در سرزمین قم به خاک سپرده شد.
منبع:
گلشن ابرار، ج 14، ص 555/ تربت پاکان قم، ج 4، ص 210 و 211

برچسب ها :
ارسال دیدگاه