هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نصرت دین الهی مهمترین شاخصه نهضت فاطمی

آیت‌الله یعقوبی در اجتماع فاطمی نجف اشرف

نصرت دین الهی مهمترین شاخصه نهضت فاطمی

آیت‌الله شیخ محمد یعقوبی: خداوند متعال همه را به یاری طلبید تا فرصت طاعت و تکامل را برای همه فراهم سازد تا قدم در راه سیر به سوی بلندی بگذاریم و پله های کمال را طی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله‌ یعقوبی درقم، آیت الله شیخ محمد یعقوبی در اجتماع فاطمی که هر ساله در نجف اشرف برگزار می برگزار می گردد با تبیین و تحلیل آیه 14 / صف گفت: خداوند متعال می فرمایند: ]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ‌اللَّهِ...[ (صف: 14)؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، ياران خدا باشيد؛ همان‌گونه كه عيسى‌‌بن ‌مريم به حواريون، گفت: «ياران من در راه خدا چه كسانى‌اند؟» حواريون گفتند: «ما ياران خداييم.» پس طايفه‌اى كفر ورزيدند و كسانى را كه گرويده بودند، بر دشمنانشان يارى كرديم تا چيره شدند. این دعوت خداوند متعال از تمام مؤمنان است، به اینکه خداوند متعال و پیامبر او را در نشر اسلام و دفاع از آن یاری دهند
وی باتبیین این نوع دعوت الهی ادامه داد: این دعوت، مایه شرافت انسان است و این سبب تعالی او خواهد شد؛ چراکه این خالق آسمان و زمین و کسی که امور ملکوت آنها را به دست دارد که به‌یاری او دعوت می‌کند تا آنها را تشویق کند؛ چراکه شرط تحقق اجر، داشتن اخلاص در این راه است؛ نه طمع‌ورزی در آنچه که در نزد پیامبر اکرم(ص) است.
آیت‌الله یعقوبی در ادامه گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز همانند (حضرت عیسی(ع)) این نصرت‌طلبی را از اصحاب خود بیش از یکبار گرفتند تا این کار جهادی سازمان‌یافته استمرار داشته باشد و نخبگان امت تمکین کنند تا اداره شئون امت ادامه یابد و خللی در امور آن ایجاد نشود.
این عالم عراقی اشاره کرد: آیه مبارکه تصریح دارد که نصرت مورد نظر، مشروط به آن است که برای خداوند متعال و اعتلای نام او و استواری دین او باشد. پس نصرتی که از روی تعصب قومی یا برای یک حزب یا شخصیت خاص یا هر عنوان دیگری باشد، هیچ ارزشی ندارد.
 آیت‌الله یعقوبی ضمن اشاره به قدر مطلقه الهی خاطر نشان نمود:یاری‌طلبی خداوند از روی عجز و ضعف و نقص در قدرت و نیرو نیست؛ چراکه او خود را به قدرت و نیروی مطلق توصیف کرده است؛ لذا یاری طلبیدن خدا بدین معناست که تا فرصت طاعت و تکامل را برای همه فراهم سازد تا قدم در راه سیر به سوی بلندی بگذاریم و پله‌های کمال را طی کنیم و  فرموده امیر‌المؤمنین(ع) خداوند می‌خواهد شما را بيازمايد تا كدام‌يک از شما به عمل، بهتر از ديگران هستيد.
وی در ادامه با طرح این سوال که چرا خداوند از یک موجود ضعیفی مثل ما یاری طلبیده است؟ بیان کرد: یاری خداوند متعال در زمینه‌های مختلف نمود پیدا می‌کند. اولین آنها نفس است که مهمترین زمینه نصرت خداوند متعال است،خداوند فرمود: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب نفس خود باشید! و به فرموده امیر‌المؤمنین(ع) میدان اول برای هر شخصی، نفس اوست؛ پس قبل از حسابرسی به آن، خود حسابرسی کنید و آن را بسنجید.
آیت‌الله یعقوبی دومین نوع نصرت الهی را دعوت به دین خدا عنوان کرد و گفت: خداوند متعال این فرصت را برای ما با بهترین و بزرگترین وسایل دعوت و تبلیغ و نشر از طریق برنامه‌های فنی امروزین فراهم آورده که بتوانیم، ندای ایمان را به میلیون‌ها انسان از راه صفحات الکترونی و مجازی فعال و جذاب و مؤثر برسانیم و سومین نوع نصرت، یاری حجت‌های خداوند متعال که همانا پیامبراکرم(ص) و به ویژه حضرت زهرا(س) و فرزندان معصوم ایشان هستند که با تعظیم آنها و نشر سیره آنها و دفاع از حق آنها و بیان مظلومیت خصوصا مصائب وارده بر اهل بیت(ع) و دختر پیامبر گرامی اسلام حضرت فاطمه می باشد.
استاد حوزه علمیه نجف چهارمین نوع نصرت الهی را تبعیت از علمان عمل دین دانسته و اظهار داشت:جمع شدن دور علمای عامل و مخلص برای خداوند و دین و امت، چهارمین نوع نصرت الهی است؛ چون که آنها ورثه پیامبران و ائمه اطهار(ع) و فرزندان بانوی مکرمه دو عالم حضرت زهرا(س) هستند.
وی تبلیغ دین خداوند را پنجمین نوع نصرت الهی ایراد نمود و گفت: تبلیغ دین خداوند برای مردم، پاسخ به شبهات، کور کردن فتنه‌ها، تلاش برای هدایت مردم به سوی حق و آموزش احکام شرعی و فضایل اخلاقی و امر به معروف و نهی از منکر  شکل دیگر یاری رساندن به خداست ؛ چراکه انجام این فریضه الهی بزرگترین نصرت برای خداوند متعال است.
این عالم عراقی تحقق عدالت اجتماعی، کرامت انسانی، آزادسازی او از زنجیر عبودیت طاغوت و مستکبران و رهایی از ظلم و انحراف و کمک به مستضعفان و محرومان را  شکل ششمین از یاری دین خدا عنوان کرد و در ادامه بیان داشت: برپایی شعائر الله، تبیین سبک زندگی فاطمی، آباد کردن مساجد،تبیین نقش قرآن در زندگی امت و پیوستن به فعالیت‌های اجتماعی پربازده مانند اعمال خیرخواهانه، خدمت‌رسانی، بصیرت‌افزایی، و ولایت پذیری حضرت زهرا(س) را نوع هفتم و هشتم از یاری دین خداوند است و خداوند متعال ما را از یاری نرساندن برحذر داشته است وهشدار داده‌اند که اگر به یاری دین خدا نشتابید، فتنه بزرگی روی خواهد داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه