هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نگاهی گذرا به خدمات آیت‌الله نظری از دوران نهضت انقلاب اسلامی تا همراهی با امامین انقلاب

نگاهی گذرا به خدمات آیت‌الله نظری از دوران نهضت انقلاب اسلامی تا همراهی با امامین انقلاب

آیت الله نظری خادم الشریعه یار دیرین امام و رهبری و از مبارزان صدیق نهضت انقلاب اسلامی بود که عمر با برکت خود را در راه اعتلای دین، انقلاب، نظام اسلامی و خدمت به مردم صرف کرد.

این عالم انقلابی از شاگردان حلقه درس امام خمینی(قد) بود از همان روزهای اولیه آغاز نهضت روحانیت شیعه در سال 42- 41 جزو پیشتازان نهضت به ویژه در سطح مازندران بودند.
هفته‌نامه افق حوزه به‌مناسبت اولین سالگرد رحلت این عالم مجاهد و پارسا بخشی از زندگی‌نامه علمی - فرهنگی و سیاسی - اجتماعی وی را تقدیم علاقه‌مندان به ساحت روحانیت می‌کند.

به‌مناسبت اولین سالگرد رحلت آیت‌الله عبدالله نظری خادم‌الشریعه بخشی از زندگی‌نامه این عالم مجاهد و پارسا تقدیم علاقه‌مندان به ساحت روحانیت و مرجعیت می‌شود.
آیت‌الله شیخ عبدالله نظری خادم‌الشریعه در پهنه ایران و در همه مازندران نامی آشنا و چهره‌ای پرفروغ و باصفاست که اینک گوشه‌هایی از دوران مختلف زندگی این عالم فرزانه را مرور می‌نمائیم.
شهر زیراب سوادکوه موطن عالم جلیل‌القدر آیت‌الله شیخ عبدالله نظری، یکی از معاریف اعلای سوادکوه، فقیه عالی‌مقدار، مجتهدی برجسته و عالم فرزانه می‌باشد و در مسجد جامع کهن شهر ساری در شبستانی به اقامه نماز می‌پرداخت، در اوقات شرعی مؤمنین زیادی به معظّم‌له اقتداء می‌کردند و منبرهای‌شان وزین بوده و مستمعان فراوان به استماع مواعظ ایشان گوش فرا می‌دادند.
آیت‌الله حاج شیخ عبدالله نظری خادم‌الشریعه که در زهد و تقوا و دانش و بینش در نزد خاص و عام معروف هستند، فرزند فقید سعید عالم جلیل‌القدر آیت‌الله آقا شیخ عبدالنبی(ره) می‌باشند والده ماجده‌شان علیّه عالیه علویه سیده‌نساء موسوی دختر مرحوم آقا سیدعبدالله موسوی سوادکوهی است. وی در سال 1311 شمسی هجری در قریه خرمندیچال زیراب سوادکوه متولد گردید.

    بروز و ظهور در خاندان بزرگ و نامدار
همان‌گونه که اشاره شد، آیت‌الله نظری از حیث شرافت خانوادگی، بزرگی و کرامت را از دو شخصیت جلیل و اصیل منطقه یکی والد ماجدشان شیخ‌العلماء مرحوم آقا شیخ عبدالنبی مجتهد قادیکلائی و دیگری جدّ مادری خود، آقا سیدعبدالله موسوی سوادکوهی به ارث بردند.
مرحوم آیت‌الله آقا شیخ عبدالنبی مجتهد قادیکلائی، از کبار علمای مازندران و از اعاظم شخصیت‌های اجتماعی عصر خود به‌شمار می‌رفت؛ او که در نجف اشرف در شمار شاگردان مرحوم سیدکاظم یزدی صاحب کتاب قیّم عروة‌الوثقی بود، هنگام مراجعت به ایران چنانچه معروف است، نزد سید استخاره‌ای می‌نماید که با آمدن آیه شریفه ]یا اَیُّها النَبیُّ جاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنافِقینَ وَاَغلُظ عَلَیهِم[، مشی و وظیفه آقا شیخ عبدالنبی معلوم می‌شود.

    دوران پس از پدر و خیزشی مبارک
آیت‌الله نظری خادم‌الشریعه در سن هفت سالگی از وجود نعمت پدر محروم گردید. تقدیر الهی بر این قرار گرفته بود و چاره‌ای جز این نبود. از آن پس با سعی و اهتمام مادر بیداردل و دوراندیش خود به‌جهت فراگیری علوم حوزوی، راهی ساری گردید و دروس مقدّماتی و ادبیات عرب را از محضر اساتید خود، آیات صدوقی، سعادت و نظری در مدّت زمان کوتاهی در حوزه علمیه ساری سعادتیه مسجد حاج رضاخان فرا گرفت  و سپس به مشهد مقدس رضوی عزیمت نموده و در محضر ادیب نیشابوری، آقا سیداحمد نهنگ (مدرس)، حاج شیخ ‌هاشم قزوینی و مرحوم کجوری تلمذ نموده و پس از اقامتی چند در خراسان و استفاده از محضر بزرگان آن سامان، در عصر فرخنده زعیم عالی‌قدر جهان تشیّع، آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره)  وارد حوزه علمیه قم گردید و از محضر آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی(فقه)، حاج آقا روح‌الله خمینی(اصول)، حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی، نجفی مرعشی، آقا شیخ راضی تبریزی، حاج شیخ محمدعلی اراکی، حاج شیخ عباسعلی شاهرودی، حاج میرزا‌هاشم آملی، حاج آقا سلطانی طباطبائی، حاج آقا علی صافی و حاج آقا لطف‌الله صافی کسب فیض و تفسیر و فلسفه عالی را در محضر علامه عالی‌تبار حاج سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استفاده نمودند.

    استقرار در مازندران
آیت‌الله نظری در سال‌های 48 - 47 شمسی بنا به دعوت علما و مؤمنین شهرستان ساری و به‌جهت ضرورت امر تبلیغ، ارشاد و هدایت و پیگیری امر نهضت روحانیّت در ساری مستقر گردیدند.
اقامه جماعت و پایه‌گذاری جلسات مذهبی مخصوصاً دهه غدیر از اثرات ماندگار این مرد ولایی به‌شمار می‌رود. برای قشر جوان و تحصیل‌کرده و ایراد سخنرانی‌های پرشور و رسیدگی به امورات مذهبی و اجتماعی مردم در ساری، قائمشهر و سوادکوه و دیگر نقاط مازندران و رسیدگی به امور روحانیّت و طلّاب از کارهای ارزنده ایشان محسوب می‌شود. پس از پیروزی انقلاب نیز همچنان بار گران حمایت از نظام و مقام معظم رهبری و ترویج از اسلام را بر دوش داشتند.

    بنیانگذار دهه غدیر و احیاگر شعائر مذهبی
طبق توصیه استادالفقهاء و المجتهدین آیت‌الله العظمی بروجردی(قد) که امر بر اقامه دسته‌جات عزاداری در ایام شهادت همه حضرات معصومین(ع)داشتند، معظم له در ایام عزای اهل بیت‌(ع)به خصوص فاطمیه و عاشورا با حالتی منقلب و فوق العاده با سرو پای برهنه در جمع عزاداران و سینه‌زنان، نوحه‌سرایی و میانداری می‌نمودند.
آری ، مردم دیار علویان طبرستان آن صحنه‌ها را از یاد نخواهند برد.
ایشان ازسویی باتکیه بر یفرحون لفرحنا ، در بزرگداشت اعیاد و موالید به خصوص عید سعید غدیر مجدّانه قدم می‌نهادند.
بنیان‌گذاری دهه غدیر از یادگارهای ماندگار آن مدافع حریم امامت و ولایت است که از طبرستان آغاز و امروز بحمدالله با حمایت وپشتیبانی أعلام و بزرگان، جهانی گردیده است.

    غروب پر فروغ خادم الشریعه
سرانجام روح بلند این فقیه عالیقدر در آستانه ولادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س)(۱۲ بهمن ۱۳۹۹) به ملکوت اعلی پیوست و پیکر این مجاهد خستگی ناپذیر پس از تشییع باعظمت و به یاد ماندنی بر دستان مردم مازندران، در جوارحسینیه و کتابخانه بیت آن فقیه فقید آرام گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه