هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

روحانی شهید قاسم کاظمی

رواق شهیدان - شماره 696

روحانی شهید قاسم کاظمی

روحانی شهید قاسم کاظمی فرزند سلمان در دهم اردیبهشت سال ۱۳۴۴ در روستای چاه‌پهن از توابع بندر دیر استان بوشهر در دامان پاک خانواده‌ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود.

سرنوشت این کودک چنان بود که در نهایت می‌بایست با بهترین درجه معنوی و توفیق شهادت بسوی معبودش برود و هرکس که ذره‌ای از کودکی  این شهید بزرگوار  را به یاد دارد، می‌داند که آن همه حوادث سهمگین که آن شهید بزرگوار از آنها جان سالم به درد برد، همه آنها مصلت خداوند بود تا شهید عزیز زنده بماند.
او تفاوت‌های بسیاری با دیگر بچه‌ها داشت؛ از وقت بازی‌هایش کم و به پدر کمک می‌کرد. علاقه زیادی به قرآن پیدا نموده بود. هر روزی که از عمر با برکتش می گذشت علاقه اش به قرآن و علوم حوزوی بیشتر می شد.
دوران تحصیلات راهنمایی او مصادف بود با اوج تظاهرات و قیام مردم بر علیه رژیم ظالم شاهنشاهی .شناخت او از قیام کم بود؛ ولی عاشق امام خمینی(قد) بود و همراه با پدرش و بزرگترها در تظاهرات شرکت می‌کرد و در جلسات و مراسمات در مسجد حضور می‌یافت. در دبیرستان با هوش و استعدادش همیشه جزء نفرات اول کلاس بود.
او پس از پیروزی انقلاب به‌غیر از حوزه علمیه، فعالیت‌های  خود را در بسیج نیز آغاز نمود. درس و تحصیل را اولویت فعالیت‌های  خود قرار داده بود و پس از اخذ مدرک دیپلم، مدرک لیسانس قضائی را با موفقیت اخذ نمود.
حاج قاسم از همان دوران کودکی علاقه بسیار زیادی  به مسجد و مسائل دینی داشت؛ لذا از همان ابتدای جوانی او جرعه‌نوش صهبای عشق شد و همین عشق زیاد به مولایش حضرت مهدی(عج) او را به وادی حوزه کشاند و تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه علمیه شیراز آغاز نمود و پس از مدتی جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم هجرت کرد و از عنایات حضرت معصومه(س) و محضر علما و مراجع برای تهذیب نفس و رشد و تعالی روح خود نهایت استفاده را نمود و به دست مبارک حضرت امام خمینی(قد) مفتخر به پوشیدن لباس روحانیت شد.
به‌جهت فعالیت‌های انقلابی و گسترده‌اش چندین بار نقشه ترورش توسط منافقین ریخته شد؛ ولی به‌یاری خدا نقشه‌های شیطانی این کوردلان عقیم می‌ماند. سپس به دادسرای عمومی شهرستان ارومیه منتقل می‌شود و به‌عنوان قاضی شعبه دوم دادگستری مشغول به خدمت می‌شود.
پس از دست‌درازی دولت بعثی عراق به خاک میهن اسلامی، با فرمان حضرت امام خمینی(قد) دست از تحصیلات  و قضاوت برداشت و راهی جبهه‌ها شد و با عضویت در بسیج، اولین حضورش را در جبهه تجربه نمود. حضور او در جبهه‌ها بسیار چشم‌نواز بود؛ و با مسئولیتی که بر دوشش بود، در دو جبهه مبارزه می‌کرد؛ یکی با لباس رزم و دیگری با لباس روحانیت.
از همان ابتدای جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و در عملیات‌های خیبر، طریق‌القدس، بیت‌المقدس، ثامن‌الائمه(ع) و والفجر یک، دو، پنج و هشت به‌عنوان نیروی خط‌شکن مشغول جهاد در راه خدا شد و در یکی از همین عملیات‌ها جانباز و مجروح شد. سرانجام حاج قاسم پس از رشادت‌ها در منطقه و حضوری چشم‌گیر در عملیات‌ها، با عضویت در بسیج و پذیرش مسئولیت تبلیغات گردان، در منطقه عملیاتی کربلای۵ به تاریخ دوازدهم فروردین‌ ۱۳۶۶ در منطقه شلمچه در اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش را در ارومیه و در گلزار شهدا به خاک سپردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه