هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

از ماده ۲۸ جذب تا چگونگی ورود طلاب به مدارس آموزش و پرورش

مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گویی مطرح کرد

از ماده ۲۸ جذب تا چگونگی ورود طلاب به مدارس آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام سیدصمد موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، در تشریح برنامه‌های مرکز تربیت مبلغ معلم، گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت است و لازم بود، طلاب و حوزویان متخصص و متعهد در امور تربیتی و تبلیغی در مدارس مختلف آموزش و پرورش وارد شوند و نفس تازه‌ای به این مجموعه وزین بدهند.

مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه‌های علمیه، با اشاره به مهمترین دلیل راه‌اندازی این مرکز، بیان کرد: با وجود گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی و تأکیدات اسناد بالادستی دو نهاد و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متأسفانه شاهد حضور کم‌رنگ حوزه علمیه در عرصه آموزش و پرورش هستیم؛ لذا در سال‌های اخیر با بستر‌سازی مناسب سعی شده است، دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، همانند دانش‌آموختگان سایر مراکز آموزش عالی، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مستند ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب و گذراندن دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی، وارد این مرکز مهم شوند.
وی در توضیح ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بر اساس این ماده واحده به دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده که از طریق مراکز آموزش عالی و حوزوی، متقاضیان عرصه تعلیم و تربیت بر اساس قوانین سازمان استخدامی، جذب آموزش و پرورش شوند و حوزه نیز، براساس وظیفه ذاتی خود در این مرحله قدمی برداشت و طلاب و روحانیون برادر و خواهر جذب آموزش و پرورش شدند.
حجت‌الاسلام موسوی ضمن تأکید بر پرباری و غنای دوره‌های مهارتی بیان کرد: در گذشته طلاب تنها در ۳ رشته می‌توانستند در آزمون شرکت کنند؛ اما امروز به ۸ رشته افزایش یافته است و از ظرفیت اساسی حوزه‌های علمیه در این زمینه استفاده می‌شود؛ چراکه مؤسسات و مراکز حوزی علاوه بر رشته‌های اصیل اسلامی در رشته‌های علوم انسانی از دیرباز صاحب‌نظر بودند و قدمت حوزه و رشته‌های علوم انسانی، به‌خوبی نشان‌دهنده غنای علمی حوزه علمیه و استخراج علوم انسانی از متون اصیل حوزوی است.
وی افزود: برنامه اصلی ما ایجاد مرکزی با هویت حوزوی است که باید با خط فرمان حوزه به‌صورت رسمی، قانونمند و مورد تأیید وزارت علوم و آموزش و پرورش در جذب، آموزش و ورود طلاب توانمند به عرصه تعلیم و تربیت تلاش نماید.
وی در بیان برنامه‌های این مرکز افزود: از مهمترین برنامه‌های دیگر ما، تعامل گسترده با نهادهای حوزوی، دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش است و تلاش خواهیم کرد، راه ورود دانش‌آموختگان برادر و خواهر؛ اعم از فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه قم، خراسان، اصفهان، جامعة‌الزهرا(س) و حوزه‌های علیمه خواهران را فراهم آوریم؛ لذا همه مراکز حوزوی در این مرکز فعالیت خواهند کرد تا کار در تراز ملی و از طرف حوزه باشد و همه حوزه به‌معنای تام در اینجا سهم داشته باشند.
حجت‌الاسلام موسوی، ضمن بیان این مطلب که در معاونت‌های مختلف حوزه‌های علمیه؛ از جمله تبلیغ و امور فرهنگی، آموزش، پژوهش، تهذیب و... برنامه‌های مناسبی برای امور تربیتی و تعلیمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با کمک این معاونت‌ها، می‌خواهیم معلم مبلغ‌هایی تربیت و اعزام شوند که بتوانند، دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند. آن‌وقت این‌ها کسانی خواهند بود که در وهله اول طلبه‌اند و مبلغ‌اند و می‌دانند که وظیفه اساسی‌شان تربیت است.
وی افزود: استمرار و ارتقای دوره‌های مهارتی یک‌ساله، برنامه‌ریزی و اجرای رشته تخصصی تربیت معلم مبلغ، استمرار و ارتباط با دانش‌آموختگان حوزوی، ایجاد فضای آموزشی مناسب با هویت طلبگی و تأکید بر اهمیت حفظ لباس روحانیت در مدارس آموزش و پرورش، از دیگر برنامه‌های دارای اولویت مرکز خواهد بود.
مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: در ساحت آموزش و پرورش علاوه بر معلمان، مدیران و سایر معاونان تأثیر بسزایی در نظام تربیتی کودکان و نوجوانان دارند؛ ولی بیشترین سهم تربیتی متوجه معلمانی است که دغدغه دین داشته و وظیفه تبلیغ دین بر عهده ایشان است؛ بنابراین در حال تدوین طرحی هستیم که بتوانیم، در مرحله عمل خدمات و اقداماتی در شأن این ساحت مقدس داشته باشیم و علاوه بر تربیت معلمان دلسوز، به تربیت مدیران و معاونان شایسته در طراز انقلاب اسلامی از بین روحانیون علاقه‌مند به این موضوع بپردازیم.
وی عنوان کرد: بسیاری از معلم‌ها دغدغه دین دارند و برای دست‌یابی به مطالب عالیه دین و بیان آن به زبان مخاطب، کوشش مجدانه‌ای می‌کنند و ما نیز با توجه به رسالت حوزوی، به دنبال آنیم که مسائلی چون مهارت‌افزایی، بصیرت‌افزایی و تقویت امور دینی برای معلمان و مدیران را در سطح کشور به‌صورت تخصصی برگزار نماییم تا حوزه بخشی از دین خود را به آموزش و پرورش ادا نماید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه