هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پژوهشگران توانمند باید از حمایت لازم بهره‌مند شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی

پژوهشگران توانمند باید از حمایت لازم بهره‌مند شوند

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: نیازمند همتی بلند برای رسیدن به جایگاهی شایسته در عرصه علمی و پژوهشی هستیم. حمایت از پژوهشگران به اندازه‌ای که پژوهشگر با خیال آسوده در عرصه تولید علم فعالیت نماید، نیاز بعدی ماست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، ۲۰‌آذر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه که در سالن قدس مجتمع امام خمینی(قد) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته پژوهش و تقدیر از دست‌اندرکاران برنامه‌های ویژه هفته پژوهش، مهم‌ترین دستاورد پژوهش را تولید علم و دانش دانست و گفت: تحقق این هدف نیازمند عوامل گوناگونی است. وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل برای ارتقای پژوهش‌های جامعةالمصطفی، برنامه‌های آموزشی است. پژوهش باید بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش هر نهاد علمی باشد و این هدف سال‌هاست در برنامه‌های آموزشی جامعةالمصطفی دنبال می شود. امروز تحقیق‌نگاری، پایان‌نامه‌نویسی و تحقیقات کلاسی، در نظام آموزشی ما پذیرفته ‌شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر لزوم ارتقای جایگاه پژوهش در ساختارها و نیروهای انسانی جامعةالمصطفی، ابراز داشت: ما باید از سرمایه انسانی توانمند در عرصه پژوهش بهره‌مند باشیم. سال‌هاست مسئله شناسایی، حمایت و پشتیبانی از پژوهشگران، جزء برنامه‌های اساسی معاونت پژوهش جامعةالمصطفی است و در صفوف نیز عنایت ویژه به این مسئله وجود دارد. این امر، عنصر دوم در ارتقای جایگاه پژوهش در نظام تعلیمی جامعةالمصطفی است.
رئیس جامعةالمصطفی، سومین عنصر در ارتقای جایگاه پژوهش را فراهم ساختن زیرساخت‌های پژوهشی دانست و یادآور شد: هر پژوهش مؤثر در عرصه بین‌المللی، نیازمند تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب است. در این عرصه، با کمبودهای فراوانی روبه‌رو هستیم که باید برای تغییر این شرایط بکوشیم.
وی تشکیل شبکه توانمند برای توزیع و نشر آثار و تولیدات پژوهشی را ضروری دانست و اظهار داشت: نشریات و سایت‌های علمی در قالب‌های مختلف، کتاب‌ها و ترجمه‌ها، ابزارهای نشر و توزیع آثار علمی ماست. ما در تولید و توزیع باید جایگاه بهتری به دست آوریم. از سازمانی علمی بین‌المللی مانند جامعةالمصطفی انتظار می‌رود پژوهش‌هایی در تراز جهانی ارائه نماید. مقالاتی که در نشریات ما منتشر می‌شود، باید در سطح بین‌المللی مورد استناد قرار گیرد. اینها آرمان‌های دوردستی نیستند و با تلاش مسئولان پژوهشی و همراهی پژوهشگران، استادان و فضلای ما محقق خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به خدمات و تلاش‌های فراوان صورت‌گرفته در عرصه پژوهش جامعةالمصطفی با وجود همه مشکلات و کمبودها، ابراز داشت: با وجود این، ما نیازمند همتی بلند برای رسیدن به جایگاهی شایسته در عرصه علمی و پژوهشی هستیم. حمایت از پژوهشگران به اندازه‌ای که پژوهشگر با خیال آسوده در عرصه تولید علم فعالیت نماید، نیاز بعدی ماست.
وی میراث علمی درخشان و ارزشمند حوزه‌های علمیه را پشتوانه اهداف پژوهشی جامعةالمصطفی دانست و گفت: بزرگان حوزه علمیه مانند علامه طباطبایی، در زمانی آثار بسیار ارزشمند و برجسته را از خود به جای گذاشتند که به مراتب، از امکانات کمتری در مقایسه با امروز بهره‌مند بودند. ما امروز نیز به چنین پژوهشگران و شخصیت‌های مؤثری نیاز داریم تا در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی، آثار ماندگار تولید نمایند.
رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر ضرورت بازنگری و ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: این نگاه ارزیابانه و رصد واقعیت‌ها و دیدن قوت‌ها و ضعف‌ها، باید در دستور کار بخش ستادی و برنامه‌ریزی جامعةالمصطفی باشد تا در زمینه تقویت قوت‌ها و رفع ضعف‌ها اقدام گردد.

  فرامرزی بودن پژوهشها؛ از ویژگیهای بارز پژوهش در جامعةالمصطفی است
معاون پژوهش جامعةالمصطفی هم در این مراسم با ارائه توضیحاتی درباره نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این نهاد، یادآور شد: عرضه همه دستاوردها و آثار پژوهشی المصطفائیان اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه، رساله دکتری و طرح پژوهشی، یکی از رویکردهای این نمایشگاه به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه برای نمایندگی تفکر اسلامی توأم با عقلانیت، باید در همه زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و حتی سازمانی، از انسجام، هماهنگی و جهت‌گیری واحدی برخوردار باشیم، خاطرنشان کرد: برای نمایان‌ترسازی این شاخص در فرایند برگزاری نمایشگاه، غرفه‌هایی نیز ناظر به این امر تخصیص داده شده است.
وی تصریح کرد: لازم است همه بخش‌ها اعم از واحدهای تخصصی آموزش، فرهنگی، پژوهش و مراکز المصطفی، نمایی در این نمایشگاه داشته باشند و شاکله نظام‌مندی حرکت جامعةالمصطفی را به منصه ظهور برسانند.
معاون پژوهش جامعة المصطفی، انعکاس ساحت‌های ویژه زبان آموزشی بانوان و فضای مجازی ناظر به ابعاد فرامرزی و فرامذهبی را از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آن دانست و یادآور شد: هفته پژوهش، بستری برای آشکارسازی ظرفیت‌ها، به‌ویژه ظرفیت طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی است تا بتوانیم نواقص و آسیب‌ها را کشف نماییم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی بر اهمیت ارزیابی‌ بخش‌های مختلف فعالیت‌های هفته پژوهش با هدف کاهش آسیب‌ها و افزایش ظرفیت‌ها تأکید نمود و اظهار داشت: شکل‌گیری احساس جمعی میان صفوف و واحدهای سازمانی جامعةالمصطفی، از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری دبیرخانه دائمی هفته پژوهش است.
وی تقویت انسجام، همبستگی، پیوستگی و تعاون را در سایه‌سار دبیرخانه هفته پژوهش مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اتکا به ظرفیت‌های داخلی، به عنوان اصل اصیل، جزو موضوعاتی بود که در فرایند برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش مورد توجه قرار گرفته است تا ضمن ممانعت از ایجاد رقابت‌های منفی، روحیه رفاقتی را تقویت کند.

   هفته پژوهش؛ فرصتی مناسب برای کشف و فعالسازی ظرفیتهای پژوهشی
دبیر اجرایی هفته پژوهش المصطفی نیز در این مراسم به گستره فعالیت دبیرخانه دائمی هفته پژوهش اشاره کرد و اذعان داشت: بیست جلسه با حضور اعضای دبیرخانه برگزار شده است.
قلی‌زاده، با بیان اینکه هم‌اکنون در جامعةالمصطفی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی خوب، کارآمد و فاخر رقم خورده است، اظهار داشت: در این دور از برنامه‌های هفته پژوهش، شاهد همکاری مثال‌زدنی همه المصطفائیان هستیم.
وی وظایف اصلی شورای سیاست‌گذاری را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: سیاست‌گذاری، جهت‌دهی، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت، سامان‌دهی، ارزیابی و تحلیل، مهم‌ترین حوزه‌های فعالیتی دبیرخانه دائمی هفته پژوهش بوده است.
قلی‌زاده با تأکید بر اینکه نیاز است پژوهش در جای‌جای برنامه‌های آموزشی و تربیتی جامعةالمصطفی جریان داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارائه و عرضه چهره علمی جامعةالمصطفی، مهم‌ترین پایه برنامه‌های هفته پژوهش است.
وی با بیان اینکه هجده برنامه اصلی برای هفته پژوهش تدارک دیده شد، اظهار داشت: در هفته پژوهش، بیش از 200 وبینار و نشست علمی در جامعة المصطفی برگزار می‌شود. به برکت هفته پژوهش، با مدارس پیوسته ارتباطی وثیق‌تر برگزار شده و ظرفیت فعالیت‌های پژوهشی مدارس پیوسته مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر دائمی هفته پژوهش رونمایی از تولیدات فاخر جامعةالمصطفی و اجلاسیه نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکیلات علمی برتر، اجلاسیه استادان و مدیران پژوهشی و فعال‌سازی سایت‌ها و فضاهای اطلاع‌رسانی در کلان جامعةالمصطفی، دعوت از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و استان قم، پیگیری ارزیابی‌ها از همه برنامه‌های هفته پژوهش را تنها بخشی از ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در جامعةالمصطفی دانست.
قلی‌زاده به رویکردهای مهم دبیرخانه دائمی هفته پژوهش اشاره کرد و اذعان داشت: استفاده حداکثری از ظرفیت دبیرخانه دائمی و بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموختگان و پژوهشگران غیرایرانی جامعةالمصطفی، تقویت هم‌اندیشی و هم‌فکری و تقویت ارتباط با نمایندگی‌های خارج از کشور جامعةالمصطفی، پیگیری برگزاری وبینارها و نشست‌های علمی، نقد کتاب و تبیین چالش‌ها و موضوعات پژوهشی المصطفی، تنها برخی از رویکردهای دبیرخانه دائمی هفته پژوهش است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه