هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حمایت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  از طلاب بر اساس اصل هدفمندی

حمایت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از طلاب بر اساس اصل هدفمندی

معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به طرح هدفمندی خدمات این مرکز اشاره کرد و گفت: در این طرح تلاش شده است، ارائه خدمات متناسب با میزان نقش‌آفرینی طلاب و روحانیون در مسیر تحقق رسالت‌های حوزوی و نیاز آنان باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علائیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه،  با اشاره به فعالیت‌های حمایتی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  از طلاب و اساتید و خانواده‌های حوزویان، به برنامه‌های خانواده‌محور این مرکز پرداخت و گفت: تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون، برگزاری کارگاه‌های مشاوره قبل و بعد از ازدواج، همایش پیوندهای آسمانی ویژه زوج‌های جوان طلبه و برگزاری اردوهای خانوادگی و مسابقات قرآنی و ورزشی ویژه خانواده‌ها، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  ویژه خانواده‌هاست.
معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیان کرد: از مهم‌ترین حیطه‌های کاری مرکز، عرصه معیشت و توانمندسازی است که به استناد اساسنامه خود، مسئولیت تأمین بخشی از خدمات رفاهی مورد نیاز طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه و خانواده آنان، جهت ایجاد آرامش فکری و تقویت توان تحصیلی آنها را بر عهده دارد و به‌استناد بیانیه مأموریت خود، در تلاش برای تأمین نیازهای اساسی زیستی روحانیون و خانواده‌های آنان است.
وی با اشاره به محورهای فعالیت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  در زمینه معیشت و توانمندسازی خانواده‌های طلاب، گفت: آموزش خانواده‌های طلاب با مقوله مدیریت اقتصاد خانواده، ایجاد و توسعه مهارت‌های مشاغل خانگی و رفع نیازهای اقتصادی اجتماعی خانواده توسط خودشان، فراهم‌سازی بسترهای اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب در عرصه‌های اقتصادی و تولید و ارائه تسهیلات به‌منظور توسعه فضای کسب‌وکار مشاغل خانگی، از جمله این محورها هستند.
معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  به طرح هدفمندی خدمات این مرکز اشاره کرد و افزود: در این طرح تلاش شده است، ارائه خدمات، متناسب با میزان نقش‌آفرینی طلاب و روحانیون در مسیر تحقق رسالت‌های حوزوی و نیاز ایشان باشد و مرکز خدمات این طرح را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.
وی گفت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، با ارتقای مستمر رویکرد خود، به‌تدریج به سمت «رویکرد رسالت‌محور» در حرکت بوده و بر پشتیبانی و مانع‌زدایی از تحقق رسالت‌های حوزه و روحانیت، متمرکز شده است تا خدمات خود به جامعه هدف را، طبق میزان تلاش افراد در زمینه تحقق رسالت‌های روحانیت و اقامه دین مبین اسلام ارائه نمایند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علائیان تصریح کرد: مرکز خدمات برای دستیابی به چشم‌انداز خود با رویکرد هدفمندسازی خدمات، می‌کوشد تا نیازهای اساسی طلاب جامعه هدف را به‌گونه‌ای برآورده سازد که زمینه‌ساز مانع‌زدایی به‌منظور تحقق مأموریت‌های حوزه و حوزویان گردد.
وی ابراز داشت: هدفمندی به‌معنای جهت دادن به حمایت‌هاست و تلاشی است، در جهت کسب اطمینان از اینکه مؤثرترین افراد در انجام رسالت حوزوی خود، طبق یک اولویت‌بندی و نگاه اثربخشی با در نظر گرفتن مؤلفه‌ها در اولویت دریافت خدمات و مساعدت‌ها قرار گیرد.
معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  گفت: طبیعتاً تحقق مسئله مهم هدفمندی در مرکز، نیاز به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته که به این هدف‌گذاری کمک می‌کند تا با برداشتن قدم‌هایی و دنبال کردن یک برنامه مشخص به موفقیت برسیم. الحمدلله امروز این تغییر رویکرد در اسناد بالادستی مرکز؛ از قبیل بیانیه مأموریت، چشم‌انداز سیاست‌های سند راهبردی، برنامه‌ریزی و فرایندنگاری‌ها و حتی در اجرا قابل مشاهده است که بر اساس همین رویکرد هدفمندی، عموم طلاب و روحانیون مشمول، حداقل خدمات ضروری (نظیر پایه و بیمه مازاد درمان) خواهند بود؛ اما برخورداری بیشتر از خدمات، شامل کسانی خواهد شد که نقش‌آفرینی و کارآمدی ایشان در پیگیری نیازهای جامعه و نظام اسلامی احراز گردیده و در ایفای شئون حوزوی نقش مؤثری داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به تنظیم سند راهبری امور خانواده طلاب، اظهار کرد: امیدواریم نقشی که در حمایت از خانواده طلاب داریم، به ما در پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه کمک کند و خانواده طلاب را در اجرای این طرح‌ها یاری‌رسان باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه