هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کنشگری فداکارانه و خدمت‌محور طلاب امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل

کنشگری فداکارانه و خدمت‌محور طلاب امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: کنشگری فداکارانه و خدمت‌محور طلاب و فضلای حوزه، امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است و با تربیت چنین طلابی، نقشه وجودی حوزه تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۹‌آذر در دیدار سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: در اسلام نظریه مقاومت و تاب‌آوری وجود دارد. این نظریه با آیه ۶۰ سوره انفال «وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة... »شروع می‌شود و با ده‌ها حکم فقهی و اخلاقی تکمیل می‌گردد و یک بخش پایه‌ و بنیادین است که خود، یک محور اصلی در حوزه فکر، معرفت و اعتقاد دارد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: فکر، معرفت و اعتقاد یک بنیه اصلی است و اگر آن استوار و محکم باشد، می‌تواند، فرد و جامعه را در برابر هر تهدید درونی و بیرونی مقاوم سازد.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، به محورهای مهم دیگری که مورد توجه اسلام است اشاره و اذعان کرد: اسلام در بحث‌های اخلاقی، تعالیم زیادی دارد و نسبت به روح جمعی و همبستگی اجتماعی تأکیدات فراوانی داشته است. آگاهی‌های اجتماعی که افراد بتوانند، به‌موقع و سریع تشخیص داده و اقدام کنند.
وی بیان داشت: اگر بخواهیم نظریه تاب‌آوری اسلامی را تحلیل کنیم، آن‌وقت است که نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، یک نقش مهم و بنیادی خواهند بود. زیرساخت مقاومت، تاب‌آوری و استحکام یک جامعه در این مبانی اعتقادی، اخلاقی، علمی و اجتماعی ریخته می‌شود و ما در این زمینه مسئول هستیم.
عضو خبرگان رهبری، سه وظیفه و رسالت اصلی را برای حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: اولین وظیفه «تولید فکر» متناسب با دنیای امروز و ارائه اندیشه و معارف اصیل دینی که پاسخگوی دنیای معاصر باشد و ما اقداماتی در این راستا انجام داده‌ایم.
آیت‌الله اعرافی به دومین وظیفه حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «تربیت نیروی انسانی» که بر اساس نظام علمی طراحی‌شده، تعریف می‌شود و باید افرادی مهذب، پاک و عالم برای ایفای نقش‌های متفاوت شناسایی و تربیت شوند و سومین رسالت حوزه‌های علمیه «کنشگری اجتماعی، مردمی، فرهنگی و تبلیغی» است.
وی کنشگری فداکارانه و خدمت‌محور طلاب را، امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه دانست و افزود: کنشگری خیلی مهم است. هم در دانشگاه و به‌ویژه در حوزه‌های علمیه، فلسفه وجودی و تکمیلی یک طلبه، می‌بایست به‌مثابه یک کنشگر در صحنه، نقش ایفا کند، فداکاری کرده و مسائل مورد نیاز را تبیین کند و سر بزنگاه در ابعاد مختلف به دفاع برخیزد و این می‌تواند یک خروجی قابل قبول برای حوزه علمیه باشد. مثل همین حرکت عظیمی که در ایام کرونا از سوی طلاب جهادی شکل گرفت و ده هزار نفر ایفای نقش کردند.
عضو شورای عالی حوزه گفت: در عرصه پدافند غیرعامل و مقاوم‌سازی باید هر سه نقش حوزه‌های علمیه دیده شود و نقش‌آفرینی‌ها بر آن اساس ایفا گردد. در چند ساله اخیر، حرکت‌های همه‌جانبه‌ای اولاً در تولید اسناد بلندمدت و راهنمای حرکت حوزه‌های علمیه در دهه‌های آینده انجام داده‌ایم و ۲۰ سند بلند‌مدت، بالادستی و راهنمای حرکت تهیه کرده‌ایم و ثانیاً بر اساس آن، یک برنامه میان‌مدت ۵ ساله تهیه شده است و سوم اینکه در درون این برنامه‌ها بیش‌از صد طرح بسیار استراتژیک، حیاتی و راهبردی داریم که حوزه در این سه نقش «تولید علم»، «تربیت نیرو» و «کنشگری درست اجتماعی، فرهنگی، سیاسی».
مدیر حوزه‌های علمیه به تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهادهای حاکمیتی اشاره کرد و افزود: بیش‌از ۵۰، 60 تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه و سازمان‌های متعدد کشور وجود دارد که از برجسته‌ترین آنها، تفاهم‌نامه همکاری حوزه و آموزش و پرورش است که به‌صورت برنامه‌ای ۵ ساله هم‌اکنون در حال انجام است؛ لذا برای انجام کار باید در گام نخست، کمیته و کارگروهی مشترک تأسیس و امور را پیگیری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه