هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در دیدار دست‌اندرکاران همایش حضرت حمزه(ع) شخصیت‌های بزرگ اسلامی برای مردم شناسانده شوند

آیات عظام صافی گلپایگانی و نوری همدانی

در دیدار دست‌اندرکاران همایش حضرت حمزه(ع) شخصیت‌های بزرگ اسلامی برای مردم شناسانده شوند

دست‌اندرکاران همایش علمی و بین‌المللی حضرت حمزه(ع)، با آیات عظام صافی گلپایگانی و نوری همدانی دیدار کردند و از رهنممودهای ایشان در راستای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن همایش استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار از این اقدام مبارک قدردانی و تشکر کردند.
معظم‌له با گلایه از کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در زمینه شناساندن شخصیت‌های بزرگ اسلامی، تأکید کردند: در حق جناب حمزه(ع) کوتاهی صورت گرفته است. همه ما به‌نوبه خود، در زمینه شناساندن مقام حضرت حمزه(ع) کوتاهی کرده‌ایم. باید خیلی زودتر به معرفی شخصیت این چهره تابناک تاریخی می‌پرداختیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تعظیم شخصیت حضرت حمزه(ع)، ارزش و ثواب بسیار فراوانی دارد و حتماً موجب خوشحالی قلب مقدس امام عصر(عج) خواهد شد، افزودند: باید شخصیت حضرت حمزه(ع) همواره مورد تجلیل قرار گیرد و در روضه‌ها نیز از ایشان یاد شود. متأسفانه، جامعه با شخصیت ایشان آشنا نیست و لازم است، شخصیت والای ایشان به جامعه شناسانده شود.
ایشان در تجلیل از شخصیت و مقام حضرت حمزه(ع)، تصریح کردند: جناب حمزه(ع) بسیار مورد تکریم و تعظیم ائمه(ع) بوده و اهل‌بیت(ع) به زیارت قبر ایشان توجه ویژه داشتند. جناب حمزه(ع) از اهل‌بیت(ع) بود و نقش پررنگی در حفظ و تثبیت دین داشت.
حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی در پایان خطاب به دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، بیان نمودند: از شما و آنانی که برای هر چه باشکوه‌تر شدن این همایش ارزشمند همکاری می‌کنند، بسیار تشکر می‌کنم. این کار شما، بسیار بزرگ است. انشاء‌الله بتوانید این همایش ارزشمند را به احسن وجه برگزار کنید.

   بررسی نقش حضرت حمزه(ع) از سه منبع قرآن، روایات و تاریخ
حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی هم در این دیدار با قدردانی از این اقدام ارزنده جامعة‌المصطفی، به بیان اهمیت سیر در تاریخ پرداختند و تصریح کردند: تاریخ در فهم دین بسیار مهم است و اگر کسی تاریخ نداند، در فهم دین دچار مشکل خواهد شد.
ایشان، با اشاره به برگزاری همایش «حضرت حمزه(ع)» افزودند: این همایش بسیار مهم است. نقش عموی گران‌قدر رسول‌خدا(ص) از سه منبع قرآن، روایات و تاریخ مورد بررسی قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله نوری‌ همدانی ادامه دادند: بنده پس از اطلاع از برگزاری این همایش، مشغول نوشتن کتابی شدم و در این کتاب، با استفاده از آیات، روایات و تاریخ، نقش بی‌بدیل حضرت حمزه(ع) را به رشته تحریر درآوردم که انشاء‌الله به‌زودی منتشر خواهد شد.
معظم‌له با اشاره به آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «من‌المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلًا»، اظهار کردند: طبق روایاتی که از اهل‌بیت(ع) رسیده، این آیه شریفه درباره حضرت حمزه(ع) و حضرت جعفر(ع) نازل شده است.
ایشان از دست‌اندرکاران همایش «حضرت حمزه(ع)» خواستند، با اتخاذ تدابیر لازم، یاران و اصحاب پیامبر(ص) و ائمه(ع) را معرفی و شخصیت آنان را تبیین کنند؛ به‌ویژه یاران ایرانی ائمه(ع) که نقش فراوانی در یاری اسلام و اهل‌بیت(ع) داشتند.
همچنین در ابتدای این دیدارها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، دبیر علمی همایش نیز، نکاتی را در خصوص چگونگی برگزاری این همایش بیان کرد.
گفتنی است، همایش علمی و بین‌المللی حضرت حمزه(ع)، با مدیریت و میزبانی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی وابسته به جامعة‌المصطفی‌العالمیه برگزار خواهد شد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه