هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشریح آخرین تولیدات و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج

تشریح آخرین تولیدات و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج

از جمله فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام پژوهشگاه معارج، کلان‌پروژه شرح و تحریر فصوص با نام «عقلانیت شهود» است؛ ویژگی این کتاب نسبت به شرح‌های دیگر فصوص این است که حضرت آیت‌الله جوادی آملی، مباحث عرفانی را براساس مبانی عقلی قابل فهم برای همه جامعه، تدوین کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا حجت‌الاسلام و‌المسلمین روح‌اللهی معاون آموزش و پژوهش این بنیاد در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، به تشریح آخرین تولیدات و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه معارج پرداخته است که در ادامه تقدیم می‌شود.

   چاپ تفسیر تسنیم تا پایان شهریور 1401 در هشتاد جلد پایان مییابد
از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تفسیر گران‌سنگ تسنیم اشاره کرد؛ آماده‌سازی و چاپ تفسیر تسنیم إنشاءالله تا پایان شهریور سال 1401 در هشتاد جلد پایان می‌یابد و این بشارت بسیار بزرگی برای جامعه علمی است که تفسیری با این وزانت، پس از چند دهه تکمیل می‌گردد. ما برای اینکه به این هدف بزرگ برسیم، ماهانه یک جلد تسنیم را باید تولید کنیم و از حیث چاپی، باید هر سه هفته یک جلد را به چاپ برسانیم؛ جلد 61 تسنیم همزمان با هفته کتاب به چاپ خواهد رسید. 15 جلد دیگر از این مجموعه باقی می‌ماند که بایستی در 11 ماه به چاپ برسد؛ لذا هر دو ماه باید سه جلد تفسیر تسنیم را چاپ کنیم.

 عقلانیت شهود؛ تحریر فصوصالحکم
فعالیت پژوهشی دیگری که در حال انجام است، کلان‌پروژه شرح و تحریر فصوص، با نام «عقلانیت شهود» است؛ ویژگی این کتاب نسبت به شرح‌های دیگر فصوص این است که آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، مباحث عرفانی را که بیشتر یا شهودی است یا نظری، براساس مبانی عقلی قابل فهم برای همه جامعه، تدوین کرده‌اند. به‌همین خاطر اسم کتاب «عقلانیت شهود» است.
در خصوص این اثر، می‌توانیم این بشارت را به علاقه‌مندان عرض کنیم که این اثر در مجموع 16جلد است که تا جلد 9 تمام شده است و إنشاءالله در آذرماه 1401 بحث آماده‌سازی مجلدات باقی‌مانده نیز، نهایی خواهد شد که قرار است، مجموعه کامل شانزده جلدی این اثر فاخر یکجا وارد بازار نشر شود؛ چراکه مباحث شهودی و عرفانی، با هم ارتباط و پیوستگی زیادی دارند و انتشار مجلدات به‌صورت تکی مفید نخواهد بود.

   «کتابالنکاح» و «کتابالربا»؛ جدیدترین آثار فقهی آیتاللهالعظمی جوادی آملی
مباحث فقهی ایشان چند ویژگی ممتاز دارد؛ از آنجا که حضرت استاد هم به بحث‌های تفسیری مسلط هستند و هم به بحث‌های علوم عقلی، در نتیجه عملاً فقه را از سه منظر بررسی کرده‌اند؛ از منظر احادیث و اصول، از منظر قرآن کریم و از منظر علوم عقلی؛ به‌همین خاطر علاقه‌مندان فراوانی پیگیر آثار فقهی حضرت استاد هستند تا ببینند، ایشان از این سه منظر، چگونه بحث‌های فقهی را مطرح کرده است. پیش‌بینی ما این است که هر دو ماه یا هر سه‌ماه، یک جلد از آثار فقهی حضرت استاد را منتشر کنیم. این کار آغاز شده است که «کتاب‌النکاح» در پاییز امسال منتشر می‌شود.
مبحث بعدی که در فقه منتشر می‌شود و حتی جامعه اقتصادی نیز انتظار و مطالبه آن را دارند، «کتاب‌الربا» است که حضرت استاد در آن به مباحث ربا و بانکداری ورود کرده‌اند. «کتاب‌الربا» در دو جلد به زبان عربی و تا پایان بهمن‌ماه امسال منتشر می‌شود.
یکی دیگر از آثار فقهی در دست تهیه، کتابی به‌نام «عفو و قصاص» است. کار علمی این اثر تمام شده و إنشاءالله این کتاب به دو زبان فارسی و عربی به‌زودی منتشر خواهد شد.

 جلد چهارم کتاب «سلونی قبل انتفقدونی » تا پایان سال منتشر میشود
کتاب «سلونی قبل ان‌تفقدونی؛ تحریر نهج‌البلاغه» سالانه دو جلد چاپ می‌شود، جلد سوم ایام هفته کتاب منتشر و تا پایان امسال إنشاءالله جلد چهارم این اثر نیز چاپ خواهد شد؛ ولی با توجه به اینکه مجموعه، یک مجموعه 20‌جلدی است، نمی‌توانیم زمان دقیقی برای اتمام این پروژه بیان کنیم.
بحث رجال تفسیری هم که یک کار علمی نوآورانه است، طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، سالی یک جلد چاپ می‌شود. امسال هم جلد 7 و 8 این اثر چاپ خواهد شد. همچنین «رحیق مختوم» که شرح اسفار اربعه ملاصدرا است، به‌صورت منظم سالی دو جلد منتشر می‌شود و این روال ادامه دارد.

  سروش هدایت؛ مجموعه پیامهای حضرت آیتاللهالعظمی جوادی آملی
پروژه دیگری که در حال اقدام است، ادامه مجموعه کتاب‌های «سروش هدایت» است که پیام‌های حضرت استاد به مجامع علمی و یا مناسبت‌های خاص است که دارای نکات علمی، معرفتی و اخلاقی بسیار ارزشمندی است. پیام‌های ایشان چندسالی است، اکثراً شفاهی و تصویری است. کلیه پیام‌های ایشان تا سال 1395 منتشر شده است و مجموعه پیام‌های معظم‌له از سال 1395 به بعد نیز، در قالب یک کتاب به‌زودی منتشر خواهد شد.

  تبدیل آثار پژوهشی به نظامهای علمی و اجرایی
مبحث بسیار مهمی که به‌خصوص در چند سال اخیر در پژوهشگاه معارج در حال مطالعه و پژوهش درباره آن هستیم، این است که به هر لحاظ ما چگونه از آثار حضرت استاد، نظام‌های علمی را تولید کنیم؟ چگونه این مباحث علمی، به نظامات اجتماعی برسد؟ چون این آثار اگر صرفاً در کتابخانه بماند، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. این علم یا باید بیاید وارد آموزش بشود تا اساتید و شاگردان و طلبه‌ها و دانشجوها این اندیشه را منتشر کنند یا باید وارد نظامات اجتماعی بشود؛ اعم از نظام خانواده، نظام اداری و حکومتی، نظام روابط بین‌الملل، نظام حقوقی و... که تأثیر این اندیشه، آنگاه مشخص می‌شود. این مسئله مهم از جمله برنامه‌هایی است که در حال مطالعه و بررسی آن هستیم که چگونه می‌توانیم، براساس این، اندیشه وحیانی را نظام‌سازی می‌کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه