هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تأکید ما بر هدفمند شدن خروجی‌های حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

تأکید ما بر هدفمند شدن خروجی‌های حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به لزوم هدفمند شدن خروجی‌های حوزه علمیه، گفت: با رشته‌های تخصصی مختلفی که در درختواره دانشی حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده به دنبال خروجی‌های هدفمند در حوزه هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، شتاب تولید علم در جهان را بسیار بالا دانست و گفت: تولید علم به‌صورت آزاد جریان دارد و مراکز علمی جهان، با سرعت بالا در حال پمپاژ علم به دنیا هستند؛ می‌بایست ما نیز با این جریان جلو برویم و عقب نمانیم.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه در چند سال اخیر برای اولین‌بار از یک منظومه فکری منسجم برخوردار شده که حاصل طرح‌هایی همچون درختواره دانشی حوزه، برنامه ۵ ساله آن و آمایش حوزه‌های علمیه استان‌های کشور است.
وی با اشاره به لزوم هدفمند شدن خروجی‌های حوزه علمیه، افزود: با رشته‌های تخصصی مختلفی که در درختواره دانشی حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده، به‌دنبال خروجی‌های هدفمند در حوزه علمیه هستیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ کرسی درس خارج در خارج از قم و در سطح استان‌های مختلف کشور داریم، گفت: دفتر فقه معاصر برگزارکننده درس‌های خارج با موضوعات فقهی جدید است که به‌زودی کتاب تقریرات آن‌ها منتشر خواهد شد.
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: قلب حوزه کرسی‌های درس خارج هستند که می‌بایست، ضمن حفظ اصل آن، به سمت پاسخگویی به مسائل جدید کشانده شوند؛ در این راستا اقدامات ریشه‌ای و اساسی در حال انجام است.
وی در پایان بر لزوم بررسی پیوست دانشگاهی برنامه‌های راهبردی حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

 
  برگزاری جلسات علمی با حضور اساتید ۲۰ رشته تخصصی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه، گفت: هر هفته جلسات تخصصی با حضور محققان ۲۰ رشته علمی را برگزار می‌کنیم تا به مسائل عینی و مورد نیاز جامعه به‌صورت علمی پرداخته شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر رفتن پژوهش‌ها به سمت مسائل علمی کاربردی، افزود: در حال حاضر انجمن مطالعات راهبردی را در حوزه راه‌اندازی کرده‌ایم تا به مسائل مختلف نظام و جامعه اسلامی بپردازیم.

 
  حدود یکصد طرح تحولی حوزه در حال پیگیری است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری هم در این دیدار، با بیان اینکه در حدود یکصد طرح تحولی در مجموعه حوزه مورد پیگیری است، تصریح کرد: نیاز است ارتباطات بین حوزه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها قوی‌تر و مستمرتر شود.
وی با اشاره به لزوم داشتن برنامه اجرایی برای همکاری‌های حوزه و این نهاد، افزود: مجموعه حوزه آمادگی این همکاری را دارد؛ اما این نیازمند نگارش برنامه اجرایی مدونی است.

 
  مشارکت ۵۰۰۰ طلبه در شبکه اعزام مبلغ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این دیدار، با تأکید بر ترویج شئون حوزوی و تربیت دینی به‌عنوان وظیفه اصلی این نهاد، خاطرنشان کرد: ۵۰۰۰ طلبه فاضل شامل ۳۲۰۰ طلبه آقا و ۱۸۰۰ طلبه خانم در شبکه اعزام مبلغ این نهاد حضور دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی از فعالیت بین 3هزار تا 5هزار طلبه حق‌التدریسی در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: ما در دانشگاه‌ها ۲۶۰ دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری داریم.
وی با تأکید بر لزوم حضور بیشتر روحانیون در فضای دانشگاه‌ها، افزود: در حال حاضر ۴۰ مرکز دروس حوزوی در فضای دانشگاه‌ها داریم که بالغ بر 4هزار نفر دین‌پژوه بدون اخذ مدرک تحصیلی و فقط به‌دلیل علاقه شخصی در این مراکز مشغول به تحصیل علم هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در پایان گفت: متون درسی مرتبط با علوم انسانی و دینی که در دانشگاه‌ها در حال تدریس هستند، می‌بایست مورد بررسی و اصلاح حوزه علمیه قرار گیرند.

 
  نهاد، به امر پژوهش عمق بخشد
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان هم در این دیدار، با بیان اینکه باید لزوم آمادگی حوزویان برای ورود به فضای دانشگاه‌ها در برنامه‌های کلان حوزه لحاظ گردد، هم‌چنین ورود تخصصی نهاد به مسائل فرهنگی و علمی را از کارهای دارای اولویت آن دانست و گفت: این نهاد نباید صرفاً اجراکننده برنامه‌های فرهنگی باشد؛ بلکه باید به امر پژوهش عمق بخشید.
وی با بیان اینکه نیاز است، طلاب برای سخت‌ترین شرایط در برخی دانشگاه‌ها آمادگی یابند، گفت: می‌بایست در طرح‌های تحولی حوزه، دانشگاه و دانشجویان به‌عنوان اصلی‌ترین مخاطبان در نظر گرفته شوند.

 
 لزوم آشنایی روحانیون با ادبیات رایج در دانشگاهها
رئیس دانشگاه معارف اسلامی هم در این دیدار، گفت: می‌بایست چهره‌هایی که از حوزه به دانشگاه ورود می‌کنند، با ادبیات رایج در این نهاد آموزشی آشنایی لازم را داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری با تأکید بر لزوم تعریف واحد از نخبه، ‌خاطرنشان کرد: لازم است تعریف واحد و مشخصی از نخبه که قابل فهم و مورد قبول حوزه و دانشگاه توأمان باشد، تنظیم گردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه