هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

آثار منظوم در علم منطق و ادبیات عرب

آثار منظوم در علم منطق و ادبیات عرب

    ارجوزه فی المنطق
آیت‌الله واصف تمام قواعد علم منطق را مانند تعریف منطق، موضوعات، هدف علم، اساس و اجزاء آن، مباحث الفاظ، مفرد و مرکب، کلی و جزئی و اقسام آن، نسب اربعه، جنس، نوع، فصل، خاص،عام، معرف، تصدیقات و اقسام آن، شرطیات، تناقض، قیاس، اشکال، استقراء، تمثیل، صناعات خمس... در 12 صفحه عربی منظوم کرده است.
 
  کفایة المیزان فی المنطق الصناعی(منطق)
وی درباره این کتاب  می‌گوید: پس از تحصیل منطق آن‌چنان بر این علم مسلط بودم که آن را به نظم کشیدم و به محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) بردم. آقا که متن تهذیب المنطق را از حفظ داشت، لذا چند سوال از من پرسید که به درستی جواب دادم ایشان بسیار خوشحال شد و مبلغی در حدود هزینه چاپ کتاب به‌عنوان جایزه و تشویق مرحمت فرمودند.
 
  أرجوزه فی النحو (ادبیات)
واصف تمام قواعد اصلی علم نحو، همراه با اسامی ده‌ها تن از بزرگان نامدار علم نحو مانند: فراء دیلمی ابوالاسود کوفی،‌ زمخشری،‌ سیبویه،‌ عبدالقاهر جرجانی،‌ ابن حاجب و... همراه با توضیح مختصر و مفید به عربی به نظم درآورده‌اند را و در 16 صفحه چاپ شده است.
 
  الصنیع فی فن البدیع
واصف یکصد و پنجاه عنوان بدیع را در ۶۰ صفحه به زبان عربی به نظم کشیده است. برخی از موضوعات آن عبارتند از: الکلام و اقسامه، عیوب القافیه، عیوب الکلام، التفریط، الفساد، المناقضه، التوسیع، اکثار الصنایع، الرکاله، البعث، الاختصار، الکنائی، التساوی، التعدید، التضاد، المقابله، تاکید المدح، الحذف، الالزام، المشاکله، اللفّ و النشر و... که در نوع خود اثری کم‌نظیر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه