هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه علمیه باید اندیشمندان پاسخگو به شبهات تربیت کند

امام جمعه موقت تهران در نشست «ایمان و تعالی جمعی در حوزه‌های علمیه» عنوان کرد

حوزه علمیه باید اندیشمندان پاسخگو به شبهات تربیت کند

امام جمعه موقت تهران گفت: حوزه اندیشمندانی را تربیت کند تا با آموختن تفکر صحیح، بتواند به شبهات پاسخ دهد.

نشست «ایمان و تعالی جمعی در حوزه‌های علمیه»، از سوی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه به‌منظور طراحی و تدوین اسناد راهبردی و عملیاتی در عرصه اخلاق و معنویت طلاب و حوزویان با حضور طلاب حوزه‌های علمیه به‌صورت وبینار برگزار شد.
 به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاظم صدیقی در این نشست، اظهار داشت: گفتمان را باید در حوزه‌های علمیه آغاز کرد و این مسئله باید در حوزه اخلاق‌مداری و خودسازی، بیش از گذشته ترویج شود؛ چنان‌که بزرگانی از جمله علامه طباطبایی نیز به این موضوع تأکید کردهاند.
وی افزود: بزرگان تأکید می‌کنند، باید در حوزه، اساتید به‌صورت قربة‌الی‌الله به خودسازی و دگرسازی بپردازند و انس با احادیث و روایات داشته باشند تا از این طریق، پیام‌های حدیثی از غربت دربیایند.
وی با بیان اینکه انس طلبه‌ها با اساتید و مراجع تقلید بسیار مهم است، گفت: اگر این فضا و گفتمان ایجاد شود، در ابعاد مختلف برای حوزه و طلبه‌ها آثار خوبی به‌دنبال خواهد داشت.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های مختلف اخلاقی و عملی برای طلبه‌ها ارائه شود تا هدایت‌های الهی شکل بگیرد، گفت: اگر انسان خود را بیابد، این گوهر را لجن‌مال نمی‌کند. اولین وظیفه این است که انسان زنجیر را از پروبال خود باز کند تا بتواند بپرد و این هشداری است که خداوند به بشریت داده است تا انسان خود را از این باتلاق‌ها رهایی بخشد.
وی با بیان اینکه اخلاق روحانیت و منازل سیر طلبه باید برای آنها بیان شود، گفت: طلبه‌ها هر روز باید اخلاق روحانیت را یاد بگیرند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاظم صدیقی ابراز داشت: انسان باید در  خلوت فکر کند و از نظر علمی بداند که این جسم، ابزاری است که خداوند به او داده است تا به مقصد برسد. همچنین باید خودمان و فقرمان را نسبت به خداوند بیابیم؛ وگرنه از او دور خواهیم شد.

  امام راحل گفتمان ایمان و توحید را در جامعه به راه انداختند
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه هم در این نشست، اظهار کرد: این معاونت، مدیریت اخلاق حوزه را برعهده دارد تا فضای یکپارچه‌ای را در حوزه ایجاد کند.
 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری افزود: باید از تجارب انقلاب اسلامی استفاده کنیم. امام راحل در دهه اول انقلاب، فضایی را در کشور پدید آورده بودند که توده جوانان به‌صورت ویژه تشویق به تهذیب نفس می‌شدند و جوانانی پدید آمدند که فضای جبهه و جنگ را مدیریت و به درجات بالای معنوی دست یافتند.
وی با بیان اینکه امام راحل گفتمان ایمان و توحید را در جامعه به راه انداختند، گفت: امام راحل، اشتیاق به اخلاق و توحید را در جامعه ایجاد کردند و قله‌های معرفت در جوانان شکل گرفت.
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه باید با توجه به فرصت‌هایی که در اختیار داریم، فراتر از کلاس‌ها و درس‌های اخلاق، برنامه‌هایی بصیرتی و اخلاقی را اجرایی کنیم، خاطر‌نشان کرد: باید با همکاری حوزه و دانشگاه، برنامه‌های اخلاقی و بصیرتی بسیاری را برای طلاب و حوزویان برگزار کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه