هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هویت حوزه علمیه با خدمت به مردم گره خورده است

در «همایش تقدیر از طلاب جهادی استان قم» تبیین شد

هویت حوزه علمیه با خدمت به مردم گره خورده است

همایش تقدیر و تجلیل از طلاب و روحانیون جهادی برادر و خواهر استان قم، با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه، دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و با حضور مسئولان حوزه علمیه و طلاب جهادی، ۱۹‌مهر در سالن همایش‌های امین دارالولایه جمکران برگزار شد.

۷ نظریه تاب آوری از منظر اسلام
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در این همایش با بیان اینکه در اندیشه اسلامی یک نظریه تاب‌آوری در برابر حوادث و سختی‌ها و بلایا وجود دارد، عنوان کرد: نظریه تاب‌آوری بر چند عنصر تأکید می‌کند؛ جامعه‌ای می‌تواند خود را در برابر حوادث و بلایا حفظ کند که از این منظومه فکری برخوردار باشد و اولین عنصر این مجموعه، ایمان منسجم و استوار است.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: عناصر اخلاقی و فضلیت‌های روحی، عنصر دوم نظریه تاب‌آوری در برابر سختی‌هاست؛ همچنین سومین مؤلفه مناسک و عبادات و آیین‌های فردی و اجتماعی،‌ چهارم دلدادگی و پیوندهای اجتماعی، پنجم نظام اداری و خدماتی درست، ششم علم و دانش صحیح و هفتم روح انقلابی و مجاهدت است که تمامی این هفت مورد، از عناصر تاب‌آوری از منظر اسلام است.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: این نظریه تاب‌آوری اسلامی، باید به‌شکل جامع توسط گروه‌های جهادی در جامعه فرهنگ‌سازی شود؛ در روزهای سخت و دشوار که همه در حال وحشت بودند، این، حوزویان بودند که سینه سپر کردند و با حرکت‌های جهادی به فعالیت پرداختند.
وی ادامه داد: ذات و هویت حوزه و روحانیت در طول تاریخ خدمت به مردم بوده و اگر روزی ذهن ما از خدمت تهی شود، هویت خود را از دست داده‌ایم؛ درس‌های حوزوی نهایتاًّ باید گره از کار جامعه در زندگی بگشاید.
مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: ما در یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، قرار داریم و حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، در همان بدو ورود به قم، به ساخت بیمارستان پرداخت و این، نشان‌دهنده اهمیت گره‌گشایی از مردم توسط روحانیون است.
آیت‌الله اعرافی در پایان با اشاره به اینکه حوزه در کمک به مردم، همواره در میدان بوده و تمام این خدمات، با توجه به کارویژه‌های روحانیت انجام شده است، ابراز کرد: ستاد حوادث و بحران حوزه‌های علمیه، بلندگوی طلاب جهادی بوده و این حرکت، برای هماهنگی بیشتر کارها به راه افتاده است.

  طلاب جهادی به ما یاری برسانند
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری نیز در این همایش عنوان کرد: ارتقای نقش‌آفرینی طلاب در جهت تقلیل آلام مردم با تکیه بر معارف اهل‌بیت(ع)، ارتباط نهادهای حوزوی، ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش حمایت از گروه‌های جهادی، شناسایی و سازماندهی طلاب جهادی و اخذ و بررسی و تحلیل ایده‌های طلاب جهادی، از وظایف ستاد تبلیغی به حساب می‌آید.
وی افزود: گروه‌های جهادی باید با ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه همکاری و هماهنگی کنند؛ همچنین در گروه‌های جهادی افرادی باید به‌عنوان نماینده انتخاب شوند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، گفت: طلاب جهادی باید ما را یاری دهند و به ما گوشزد کنند که حوزه چه نقش‌هایی می‌تواند در این قبیل امور ایفا کند.

  فعالیت ۲۰ هزار طلبه جهادی تا تدوین ۱۴ جلد کتاب در باب کرونا و دین
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی هم در این همایش عنوان کرد: حدود ۴ سال پیش ستاد بحران حوزوی تشکیل شد و پنج نهاد عالی حوزوی در این زمینه وارد کار شدند که برکات بسیاری داشت.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: ما در این ایام سه عرصه را پشت سر گذاشتیم؛ نخست زلزله کرمانشاه بود، اتفاق بعدی سیل بود و در اتفاق بعد درگیر کرونا شدیم که بیش از ۲۰ هزار طلبه در این عرصه‌ها به فعالیت جهادی پرداختند و این، برگ زرینی برای حوزه‌های علمیه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: ما برای امور ۱۰ کمیته تخصصی تشکیل دادیم؛ کمیته‌های بیمارستان‌ها، مشاوره و روان‌شناسی، پیشگیری از گسترش ویروس، مواسات مؤمنانه، تجهیز فوتی‌ها، تولید محتوای علمی و رسانه، پشتیبانی و... از جمله این کمیته‌ها می‌باشند.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ جلد کتاب علمی درباره کرونا از منظر دین تدوین شده و آماده استفاده برای طلاب است، مطرح کرد: کرونا دستاوردهایی داشت؛ در دوران کرونا توفیق خدمت فراهم شد؛ همچنین رفع بسیاری از مشکلات توسط طلاب انجام شد؛ سومین دستاورد، حضور طلاب در میدان عملی جهاد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اضافه کرد: کسب مهارت از دیگر دستاوردهای کرونا بود و در این راستا بسیاری از طلاب ما در کارهای پرستاری مهارت کسب کردند. همکاری با جوانان طلبه، همکاری نهادهای حوزوی با یکدیگر و بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی، از دیگر دستاوردهای زمان کرونا بود.

  جهاد، معنویت و تخصص سه ضلع فعالیت طلاب جهادی در کرونا بود
همچنین مسئول کمیته مشاوره و روان‌شناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نیز در این همایش، عنوان کرد: حدود ۴۸۰ طلبه در ۱۳ استان فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام می‌دادند که بسیاری از آن‌ها مدارک روان‌شناسی داشتند؛ برای آموزش‌ندیده‌ها هم، آموزش‌های لازم داده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام بیان کرد: بالغ بر ۱۱۰ هزار مشاوره، در قریب به دو سال اخیر انجام شده و بسیاری از افرادی که روحیه خود را باخته بودند، توسط مشاوران ما، روحیه خود را بازیابی کردند. وی ادامه داد: نیروهای ما در سه بخش آموزش، پژوهش و درمان فعالیت داشتند که در ۴۳ بیمارستان در سطح استان‌های مختلف فعالیت‌های جهادی انجام می‌شد.
مسئول کمیته مشاوره و روان‌شناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه مطرح کرد: ما در کنار کارهای جهادی، کارهای پژوهشی را هم دنبال کردیم که کتاب شیوه درمان کرونا، خاطرات دوران کرونا و امداد طلبه در حال تدوین است؛ همچنین مقالات علمی پژوهشی بسیاری درباره مسائل روان‌شناختی دوران کرونا تدوین شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام خاطرنشان کرد: سعی شد، در گروه‌های جهادی ما ترکیب جهاد، معنویت و تخصص وجود داشته باشد.

  طلاب تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کردند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در این همایش، عنوان کرد: در اوایل اسفند که پیک اول اوج گرفت، تمامی غسال‌ها بهشت معصومه را رها کرده بودند. این طلاب جهادی ما بودند که این خلأ را پر کردند.
دکتر محمدرضا قدیر افزود: در ابتدای کرونا فضایی منفی درباره ورود طلاب به بحث کرونا وجود داشت؛ اما بعد از پیک نخست، طلاب جهادی تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کردند.
وی اظهار داشت: نقش طلاب در دوران کرونا مانند نقش طلاب در دوران جنگ تحمیلی بود؛ کارهای بسیار سختی که حتی بعضاً نیروهای خدماتی انجام نمی‌دادند، طلاب جهادی انجام می‌دادند و این در حالی بود که برخی از آن‌ها در مقام اجتهاد بودند.
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا جلیلی مسئول کمیته آرامستان بهشت معصومه(س) ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه هم، مطرح کرد: بیش از ۱۵۰۰ طلبه در ایام کرونا در بخش آرامستان‌ها فعال شدند.
گفتنی است، در پایان این همایش از طلاب جهادی تقدیر شد که اسامی تقدیرشدگان به این شرح است: حجج‌اسلام سیدعلی حیدری، حکمت‌الله رستم‌خانی، نادری، سیدصادق حسینی، حسنعلی خوئینی، یوسفعلی یوسفی و خانم‌ها سمیه سلیمی، اکرم‌سادات فاطمی، سیده‌فاطمه سیدمدلل و طاهره‌سادات حسینی‌زاده از کمیته بیمارستان‌ها، حجج‌اسلام سیدمحمد بابامیری قمی، مصطفی عرب‌پور، عبدالاحد رضایی‌والا، عبدالرضا رضایی، رضا مهکام، علی جنانی، رضا آبیار و بهنام کریمی از کمیته مشاوره و روان‌شناسی و حجج‌اسلام غلامرضا جلیلی، محسن دهرویه و محمدعلی دولت‌آبادی از کمیته آرامستان‌ها تقدیر شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه