هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم حفظ امنیت و ارزش‌های اسلامی و برخورد قاطع با مجرمان

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار فرمانده ناجا

لزوم حفظ امنیت و ارزش‌های اسلامی و برخورد قاطع با مجرمان

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی به‌همراه جمعی از فرماندهان و مسئولان این نیرو، 21‌مهر با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، ضمن تقدیر از اقدامات مؤثر نیروی انتظامی در حفظ امنیت جامعه، بر لزوم صیانت ارزش‌های اسلامی، معیشت مردم و برخورد قاطع با مجرمان تأکید کردند.

    پیشرفت انسان و جامعه در بستر امنیت محقق میشود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار سردار اشتری، خدمات ناجا را در سطح بالایی دانستند و بیان داشتند: امنیت اولین و مهم‌ترین مسئله زندگی انسان است؛ چراکه همه کارها و پیشرفت‌های انسان و جامعه در بستر امنیت محقق می‌شود. 
معظم‌له با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفتند: پیشوای ششم شیعیان می‌فرمایند: «سه چیزی که همه مردم به آن احتیاج دارند؛ اول امنیت، دوم عدالت، سوم فراوانی نعمت و از بین رفتن فقر و محرومیت است».
این مرجع تقلید به‌نامه 53 نهج‌البلاغه اشاره و عنوان کردند: این نامه خطاب به مالک‌اشتر برای اداره کشور مصر نوشته شده است؛ این نامه به‌عنوان منشور عالی برای اداره هر مملکتی در سازمان ملل بایگانی شده است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، به‌نامه 33 نهج‌البلاغه نیز اشاره و ابراز کردند: کار شما در حفظ امنیت مهم است. داعش و جنگ‌های نیابتی با هدف آشوب و برهم زدن امنیت است.
ایشان با اشاره به سخنی دیگر از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مالک‌اشتر، گفتند: امام خطاب به مالک می‌فرمایند: «ای مالک! بدان که مردم ستون دین و اجتماع مسلمانان، سپر در برابر دشمن هستند»؛ لذا باید قدر این مردم را دانست. امام(ره) در فرمایشات خود فرمود: «این انقلاب را همین زاغه‌نشینان به ثمر نشاندند؛ کسانی که صبح، چهار  پنج نفره از خانه راه می‌افتادند و شب دو سه نفری برمی‌گشتند؛ چون بقیه را در راه دین و انقلاب قربانی داده بودند.»
حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در پایان، با تقدیر از اقدامات مؤثر نیروی انتظامی در حفظ امنیت جامعه، ادامه دادند: کار شما بسیار مهم است و خدمت به امنیت و حفظ ارزش‌های اسلامی بسیار مهم است که شما انجام می‌دهید.
 
  امنیت کشور مرهون نیروی انتظامی است
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، با اشاره به نقش نیروی انتظامی در تأمین امنیت در کشور، گفتند: امنیت و آرامش امروز کشور مرهون تلاش‌‎های شبانه‌روزی کارکنان و عوامل این نیروست و اقدامات نیروی انتظامی در این رابطه باید توسعه پیدا کند.
معظم‌له همچنین امنیت پایدار را یکی از مهمترین مباحث زیرساختی برای توسعه کشور ارزیابی و تأکید کردند: امنیت در بین ابعاد مختلف یک نظام سیاسی، دارای اهمیت ویژه است.
 
  جلوی سرقت را گرفتن مهم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار بیان داشتند: ما همیشه موظفیم پیش‌رو را نگاه کنیم که چقدر از قافله عقبیم؛ این باعث می‌شود که هم نسبت به گذشته شاکر باشیم و هم نسبت به آینده مقاوم؛ اما اگر فقط گذشته‌ها را ببینیم، شاید به خودمان مغرور شویم و بگوییم این کارها را کردیم و ترقی نکنیم.
ایشان اظهار داشتند: کمبودهایی که کشور با آن مواجه است، این است که اینها که به زندان افتاده‌اند، بخشی از اینها در اثر فقدان اخلاق بوده و افراد شروری هستند که به سرقت یا به آزار مردم دست می‌زنند؛ ولی تعداد اینها خیلی نیست و بعضی هم در اثر بیکاری و فشار مالی است که باید این دو از همدیگر تفکیک شود. شما باید این موارد را با مسئولان در میان بگذارید که باید موانع تولید و ایجاد اشتغال برداشته شود تا بیکار در مملکت نداشته باشیم و زندان‌ها خلوت شود.
معظم‌له ادامه دادند: کسی که بر اثر بیکاری و کم‌کاری دست به سرقت می‌زند و به زندان می‌افتد، دوباره نباید سر از زندان در بیاورد؛ بلکه باید برای او کاری تهیه و تأمین مالی شود تا دوباره به دنبال کار خلاف نرود؛ وگرنه سارق را گرفتن مهم نیست، جلوی سرقت را گرفتن مهم است. دین می‌گوید: جلوی سرقت را بگیر! سارق را هر کسی می‌گیرد!
این مرجع تقلید بیان داشتند: من قبلاً به مسئولان کشور هم گفته‌ام که در کشور دو کار اساسی هست؛ یکی اینکه به فقیر باید کمک کنیم؛ ولی این را دیگر کشورها چه مسلمان چه کمونیست و چه غیره نیز انجام می‌دهند. به وامانده رسیدن یک امر عاطفی است، یک امر عقلی نیست. امر دوم این است که جلوی فقر را بگیرید؛ نه اینکه به فقیر کمک کنید؛ آن علم و مدیریت می‌خواهد.
 حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر ضرورت تولید و ایجاد اشتغال در کشور، اذعان داشتند: نیروی انتظامی حافظ امنیت کشور است و مواظب است تا کسی دزدی نکند و امنیت کشور را به خطر نیندازد؛ اما این کار ساده‌ای است! اساس کار این است که ما بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و وقتی می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم که هم تولید داشته باشیم و کارخانه‌های تعطیل‌شده نداشته باشیم و هم پول ما بیرزد که بتوانیم معامله کنیم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: ما با استعمار مخالفیم و نباید به استقبال استعمار برویم؛ ولی استعمار دو جور است: یکی استعمار شفاف و روشن است و یکی استعمار خاموش است؛ اینکه جوان‌های بااستعداد را از کشور می‌برند، این یک استعمار خاموشی است. ما باید آن هنر را داشته باشیم که بیکاری را در مملکت رفع و بتوانیم این جوان‌ها را حفظ کنیم.
این مرجع تقلید اظهار داشتند: اینکه ما با داشتن همه‌چیز، گرفتار تحریم هستیم، اینکه تحریم خیلی فشار می‌آورد هرچند کشور مقاومت می‌کند، برای این است که ساختار درونی برای مبارزه با تحریم نیست؛ درصورتی‌که برای مقابله با تحریم باید چند تا کار را انجام داد؛ یکی اینکه باید برای ارزش پول ملی تلاش کرد و وابستگی‌مان به دلار کم شود و بتوانیم با کشورهای همسایه و دوستان خودمان، بدون وابستگی به دلار آمریکا، روابط تجاری داشته باشیم. آمریکا که جلوی کار ما را نمی‌گیرد؛ بلکه جلوی معاملات ما با دلار خودش را می‌گیرد! آمریکا قلدری می‌کند؛ اما این ما هستیم که باید مستقل باشیم!
 
 برخورد قاطعانه با مجرمان رضایتمندی عموم مردم را در پی دارد
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در دیدار فرمانده ناجا، گفتند: اقتدار و قاطعیت نیروی انتظامی در برخورد بر قانون‌شکنان و مجرمان باید حفظ شود.
معظم‌له تأمین معیشت کارکنان نیروی انتظامی را مهم دانستند و گفتند: افرادی که در لباس نیروی انتظامی خدمت می‌کنند، باید به‌لحاظ معیشتی دغدغه و مشکلی نداشته باشند تا با تمام وجود، در ایفای وظایف خود جان‌فشانی کنند.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، نقش نیروی انتظامی در ایجاد امنیت را مورد توجه قرار دادند و تأکید کردند: امنیت امروز کشور مرهون فداکاری و اقدامات شبانه‌روزی نیروی انتظامی در سراسر کشور است.
ایشان با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع و بازدارنده با مجرمان، ادامه دادند: چیزی که رضایت‌مندی عموم مردم را به خود جلب می‌کند، برخورد قاطعانه با چنین افرادی از سوی نیروی انتظامی است.
 
 برخوردهای پلیس بر اساس رفتار رحیمانه است
آیت‌الله سعیدی هم در این دیدار، درباره نخستین ویژگی پلیس جمهوری اسلامی گفت: پلیس جمهوری اسلامی در مسیر پیامبر خدا(ص) است و این معیت عملی، واقعی، دینی و برگرفته از اعتقادات الهی است.
نماینده ولی فقیه در قم دومین ویژگی پلیس جمهوری اسلامی را با توجه به آیه 29سوره فتح، شدت برابر کفار بداندیش دانست و گفت: این شدت نسبت به کفار نیز، برگرفته از نگاه دینی و بصیرتی است؛ زیرا آنها را دشمن خدا می‌دانند و حتی اگر در ظاهر خود را خیرخواه ما نشان دهند، ما باید به‌خاطر دشمنی‌شان با خدا، نسبت به آنان شدت به خرج دهیم.
نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: سومین ویژگی پلیس نیز، رحیم بودن و مهربانی با برادران دینی است که این مهربانی، عاطفی صرف نیست؛ بلکه اعتقادی و برخاسته از دین و پیوندی است که پیامبر(ص) در میان مؤمنین ایجاد کردند و این مهربانی، باید در پلیس که همواره در میان مردم است، مشهود باشد.
وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری نسبت به پلیس، گفت: باید تصویر یک یار مهربان و مقتدر از پلیس در ذهن مردم باشد که این تصویر برخاسته از آیه ۲۹ سوره فتح است.
تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه وقتی مجرمی دستگیر می‌شود، از فساد بیشتر او جلوگیری می‌شود، افزود: پلیس جمهوری اسلامی فقط به گرفتن مجرم اکتفا نمی‌کند؛ بلکه به فرهنگ‌سازی و پیشگیری از وقوع جرم هم توجه دارد و اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد. وی افزود: پلیس جمهوری اسلامی علاوه بر دنیای مردم، به آخرت مردم هم کار دارد و این، در هیچ نظام دیگری مشاهده نمی‌شود و باید الگویی برای دیگر پلیس‌ها باشد.
 
  اهتمام در اجرای مصوبات ستاد کرونا با کمترین تنش
همچنین سردار حسین اشتری هم در این دیدارها، با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب، مبنی بر ایجاد امنیت و خدمت به مردم توسط پلیس، این دو مؤلفه را از وظایف مهم پلیس دانست و اظهار کرد: نیروی انتظامی سازمان بزرگی است که در سراسر کشور گسترده است و علاوه بر تأمین امنیت در عرصه‌های مختلف به مردم خدمت می‌کند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی، امسال با وجود مناسبت‌های مختلف بسیار خوب عمل کرده است، گفت: نیروی انتظامی در تأمین امنیت صندوق‌های انتخابات با وجود تهدیدهای فراوان، عملکرد بسیار خوبی داشت و با مدیریت ترددها و ایجاد نظم در مشارکت حداکثری مردم نقش‌آفرین بود.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در شرایط کرونایی کشور، ابراز کرد: سعی ما در نیروی انتظامی بر این بود که مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، با کمترین تنش در کشور انجام شود و در این امر نیز موفق بودیم.
سردار اشتری افزود: در پیاده‌روی اربعین هم که بنا نبود، از مرزهای زمینی صورت بگیرد؛ اما مرزهای زمینی باز شد و در مجموع ۲۵۰هزار زائر اربعین به کشور عراق رفتند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه