هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

معرفی کتاب

معرفی کتاب

  تفسیر شمس
تفسیر شمس، اثر مصطفی بروجردی، تفسیری است که با هدف معرفی آیات وحیانی به عموم علاقه‌مندان و تمرکز بر فهم پیام آیات و تبیین روان و رسای آن، در کنار پرهیز از کاربرد اصطلاحات تخصصی، پیچیده‌گویی و درازگویی، تاریخ‌سازی و داستان‌سرایی، نگاشته شده است.
شیوه تفسیر
شیوه مفسر در این تفسیر، چنین است: در ابتدای هر سوره، اطلاعاتی کلی و اجمالی درباره سوره ارائه‌شده است؛ از جمله: تعداد آیات، مکی یا مدنی بودن سوره، نام یا نام‌های سوره، جایگاه سوره در ترتیب فعلی و ترتیب نزول و سرانجام، مروری فشرده بر محتوای سوره. در ادامه، آیات سوره، یکی‌یکی و در برخی موارد، به‌علت پیوستگی، چند آیه با هم، نقل شده است. معمولاً آیات قرآنی از بخش‌ها و فرازهای متفاوتی تشکیل می‌شوند؛ لذا تلاش شده است، هر فراز، جداگانه بررسی شود و اگر واژه‌ای نیاز به توضیح داشته باشد، بیان شده است.
 همچنین از آنجا که واژگان قرآنی در جمله معنا می‌شوند، کوشش شده است، ضمن اشاره به مفهوم لغوی، به‌معنای آن در جمله مورد نظر نیز اشاره شود؛ زیرا مفسر معتقد است، چه‌بسا معنای واژه در آیه، مطابق معنای حقیقی واژه نبوده و به‌طور استعاره یا کنایه، به‌کار رفته باشد. در وهله بعد، تلاش شده است که پیام یا پیام‌های هر فراز از آیه، فهمیده شود و کوشش بر آن بوده که این پیام‌ها درست فهمیده شده و از تحمیل نکته‌ای که قابل استفاده از آیه نیست، خودداری شود. این کتاب در ده جلد توسط انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

  آیین پاسداری
آیین پاسداری به‌قلم آیت‌الله محمدباقر تحریری و همت انتشارات حوزه علمیه مروی چاپ شده است.
موضوع
 این کتاب شرح دعای بیست و هفتم صحیفه مبارکه سجادیه است که دعای حضرت زین‌العابدین(ع) برای مرزبانان و پاسداران از حریم حکومت دینی و ملت مسلمان است که علاوه بر مرزهای جغرافیایی، می‌تواند در مرزهای فرهنگی، عقیدتی و مجازی نیز مدنظر قرار گیرد و آن‌حضرت زمان دعا برای مرزبانان و پاسداران از حریم اسلام، وظایف اخلاقی و نفسانی مهمی را برای آنان بیان می‌فرمایند تا با توجه به آن مضامین، در عین پاسداری از کیان اسلامی، در مقابل هجمه‌ها و هواهای نفسانی و دنیاگرایی نیز در امان باشند. این اثر توسط انتشارات مدرسه علمیه مروی به چاپ رسیده است.

  الگوریتم اجتهاد
کتاب الگوریتم اجتهاد اثر حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
فهم دین، روشمند است و عالمان دینی در بیش از هزار سال تلاش کرده‌اند تا اعتبارسنجی منابع و مدارک دینی و فهم از آنها را منضبط کنند.
این تلاش در برخی از موارد، منجر به ایجاد رشته‌دانش‌هایی مانند علم رجال و درایه شده و در اکثر موارد در لابه‌لای تحلیل‌ها و نقد و بررسی‌ها در فقه و اصول و تفسیر و حدیث ارائه‌شده؛ اما تحقیق مستقلی در روش گام به گام و مراحل استنباط صورت نگرفته است.
این کتاب تلاش کرده است، مراحل قدم به قدم دست‌یابی به فهم موجه از دین را مبتنی بر اصول و فقه جواهری ارائه کند و در هر مرحله، شاخص‌های اعتبارسنجی داده‌ها و پردازش‌ها نیز، به‌تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.

  الحاكمیة فیالإسلام (حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه)
کتاب « الحاكمیة فی‌الإسلام» اثرى ارزشمند از آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی از اساتید فقید حوزه علمیه خراسان  است که به زبان عربی تألیف و به فارسی نیز ترجمه شده است که تحت عنوان (حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه ) توسط انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است.  این کتاب از مهم‌ترین و ارزشمندترین کتب درباره موضوع  ولایت فقیه می‌باشد.
مطالب كتاب در هفت فصل بیان شده‌اند كه فصل اول درباره اركان حكومت و انواع آن مى‌باشد. فصل دوم، در مورد حكومت اسلامى بوده و فصل سوم، به بررسى حكومت اوصیا و ولایت ائمه اهل‌بیت(ع) پرداخته است. فصل چهارم، مراحل و هنگامه ولایت فقیه را تبیین نموده و در فصل پنجم، جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسى نمایان گردیده است. فصل ششم، به بررسى محدوده ولایت فقیه در موضوعات پرداخته و در آخرین فصل، مفهوم جمهورى اسلامى مورد تحقیق و بررسى واقع شده است.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه