هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انتظار مردم بهره‌مندی از مدیران توانا و مردمی است؛ نه محکومان امنیتی

آیت‌الله کعبی در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم

انتظار مردم بهره‌مندی از مدیران توانا و مردمی است؛ نه محکومان امنیتی

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به شعار وفاق ملی در دولت چهاردهم، تأکید کرد: وفاق ملی نیاز امروز کشور است و کسی نمی‌تواند مخالف وحدت و وفاق باشد؛ اما انتظار مردم بهره‌مندی از مدیران توانا و مردمی است؛ نه مدیران حزبی و کسانی که همراه فتنه‌گران بوده‌اند و محکومیت‌های امنیتی دارند. پست دادن به این افراد برخلاف وفاق است.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دومین همایش ائمه جماعات مساجد استان قم در سال ۱۴۰۳، از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین و در محل سالن همایشهای این جامعه برگزار شد.
آیتالله عباس کعبی سخنران اصلی این همایش، ائمه جماعات را سنگربانان ایمان، معنویت و بصیرت توصیف و ابراز کرد: کشور، منطقه و بینالملل در یک شرایط ویژهای است؛ اما آنچه که واضح و روشن است، این است که رسالت روحانیت، رسالت انبیاء، رسالت نبی مکرم اسلام(ص) و رسالت حضرت امام صادق(ع) است.
وی انقلاب اسلامی را پرتویی از نهضت اسلام ناب محمدی عنوان کرد و افزود: امروز علیرغم همه فراز و فرودها، توطئهها، دشمنیها، تحریمها و انواع و اقسام جنگهای نظامی و غیر نظامی، با رهبری پیامبرگونه امام راحل(قد) و تداوم آن توسط رهبر معظم انقلاب به سمت آرمانها در حرکت است و راه را برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت صاحبالأمر والزمان هموار میسازد.
توصیه جوانان به مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب
نایبرئیس جامعه مدرسین خطاب به ائمه جماعات اظهار کرد: شما ائمه جماعات، جوانان را به مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین آن برای نوجوانان، توصیه کنید. سعی کنید شاهد مثالی از آیات و روایات در خصوص عصر ما بیان کنید؛ چراکه تاریخ حکومت پیامبر(ص) در عصر ما در حال تکرار است.
وی تبیین عظمت مسیر انقلاب اسلامی، افق و چشمانداز آینده و نقش پیشران جوانان در انقلاب اسلامی را بهعنوان اهداف رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم عنوان و تصریح کرد: ائمه جماعات بخشی را به تبیین بیانیه گام دوم اختصاص بدهند.
انقلاب اسلامی امیدهای زیادی را در دل مستضعفین عالم زنده کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: انقلاب اسلامی امیدهای زیادی را در دل مستضعفین عالم زنده کرد. اکنون پس از گذشت حدود ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شرق کمونیست دیگر وجود ندارد - البته روسیه و چین هستند؛ اما روسیه و چین اقتصادی نه ایدئولوژیک - و تنها غرب لیبرال باقی مانده است.
وی ادامه داد: امروز دو بلوک در جهان وجود دارد؛ یکی آمریکا و رژیم صهونیستی که نماد شیطنت، دشمنی با بشریت و نابودی انسانیت در جهان است -  امروز خود ملتهای آنان نیز دارند این مسئله را درک میکنند - و بلوک دوم انقلاب اسلامی و ولایت اهلبیت(ع) است که خط اول آن، محور مقاومت است.
این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز در غرب، جاهلیت ترکیبی مسلح به تکنولوژی و سلاحهای مخرب جهانی وجود دارد که نمونهای از آن را در لبنان دیدید که وسایل ارتباطی را مسلح کردند و هزاران نفر را شهید و مجروح ساختند تا جایی که حتی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت، این اقدام برخلاف حقوق بشر است.
جنگ جهانی علیه خانواده
وی جنگ نرم را ویرانگرتر از جنگ نظامی ارزیابی و خاطرنشان کرد: امروز در جنگ جهانی علیه خانواده دارند، بنیان خانواده را در سطح جهان نابود میکنند و در ایران، این مسئله پیچیدگیهای بیشتری دارد.
آیتالله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین طرح و برنامه امام راحل(قد) برای تحقق و عینیتبخشی به ولایت اهلبیت(ع) در گستره جهانی پرداخت و پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و مبارزه با طواغیت را بهعنوان سه راهبرد اساسی امام خمینی(قد) در این راستا برشمرد.
وی تعیین آخرین جمعه از ماه مبارک بهعنوان روز قدس را از راهبردهای امام خمینی(قد) برای معطوفسازی نگاه همه مسلمانان به مبارزه با اسرائیل و دشمنان اسلام دانست و افزود: پس از امام راحل، رهبر معظم انقلاب نیز کارهای بزرگی در تداوم اندیشههای امام راحل(قد) انجام دادند که اولین آن تشکیل نیروی قدس بود که نتیجه آن، محور مقاومت اسلامی است.
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس از تشکیل محور مقاومت، حزبالله لبنان توانست، با الگوگیری از ۸ سال دفاع مقدس، جنوب لبنان را آزاد کند و مقاومت مسلح شد و مبارزه از سنگ به موشک تغییر یافت.
بدون ازاله طاغوت، ایمان در گستره جهانی محقق نخواهد شد
وی تصریح کرد: در این کارزار ما نباید بیتفاوت باشیم. تماشاچی بودن و بیتفاوت بودن دردی را دوا نمیکند. بدون ازاله طاغوت، ایمان در گستره اجتماعی و جهانی محقق نخواهد شد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، جهاد فیسبیلالله و اخلاق نیکو را ابزار پیامبر(ص) در گسترش اسلام ارزیابی کرد و گفت: «أشداء على الکفار رحماء بینهم» را باید توأمان داشته باشیم.
عمده مشکلات ما مسئله اقتصادی و معیشتی است
وی پیشبرد جبهه مقاومت را در گروی حفظ داخل عنوان و اظهار کرد: عمده مشکلات ما مسئله اقتصادی و معیشتی است و خطمشی رهبری برای حل این مشکلات، اقتصاد مقاومتی بهمعنای اقتصاد مردمی است. البته علاوه بر مسئله اقتصادی، بحث فرهنگ و توجه به مسجد، خانواده و مدرسه بهعنوان سه نهاد پایهای مردمی و فرهنگساز، ضروری است.
نباید وفاق ملی را با دست خودمان تضعیف کنیم
آیتالله کعبی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به شعار وفاق ملی در دولت چهاردهم، تأکید کرد: وفاق ملی نیاز امروز کشور است و کسی نمیتواند مخالف وحدت و وفاق باشد؛ اما انتظار مردم، بهرهمندی از مدیران توانا و مردمی است؛ نه مدیران حزبی و کسانی که همراه فتنهگران بودهاند و محکومیتهای امنیتی دارند. پست دادن به این افراد، برخلاف وفاق است.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه دولت باید نسبت به مشاغل حساس استعلامهای لازم را انجام بدهد، به اظهارات رئیسجمهور مبنی بر لزوم بازگشتن تمامی اساتید و دانشجویان به دانشگاه اشاره و ابراز کرد: در خصوص اینکه گفته میشود، همه دانشجویان و اساتید باید به دانشگاه برگردند، اگر طبق قانون اخراج شدهاند، کسی حق ندارد بگوید اینها باید بازگردند؛ اما اگر برخلاف قانون اخراج شدهاند، وظیفه نهادهای مربوطه است که این مسئله را بررسی کنند.
وی خاطرنشان کرد: حاکم کردن یک جناح تندرو، مخالف وفاق ملی است. نباید وفاق ملی را با دست خودمان تضعیف کنیم.
حجاب واجب شرعی است
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به مقوله حجاب، بیان کرد: حجاب هم واجب شرعی و هم الزام قانونی است و انتظار این است که دولتمردان، از حجاب حمایت کنند. کسی حق ندارد، حکمالله را تضعیف کند.

  پرداختن به کارکردهای مهم روحانیت در دفاع مقدس، از ضرورتهای کنونیسردار مهدی کبیریپور، جانشین فرمانده سپاه علیبن ابیطالب(ع) نیز در این همایش، ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به نقش روحانیت در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای کنونی پرداختن به کارکردهای مهم روحانیت است که به این قضیه کمتر پرداخته شده است. روحانیت در ایام دفاع مقدس و در دفاع از کشور، پیشتاز این صحنه بودند و در جبهههای جنگ حضور پررنگی داشتند.
وی افزود: یکی از نقشهای مهم روحانیت در جبهه، تقدسبخشی و مشروعیتبخشی به دفاع از کشور بود. این تبیین میان جبهه حق و باطل، باعث تقویت روحیه جوانان شده بود.
جانشین فرمانده سپاه قم اظهار کرد: یکی دیگر از کارکردهای مهم روحانیت که لازم است، به آن پرداخته شود، این است که روحانیت با حضور خود در جبهههای جنگ ثابت کرد که میتوان ایمان را با عمل و عمل را با بصیرت ترکیب کرد.
وی خاطرنشان کرد: دیگر کارکرد مهم، بعد از دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد و آن، انتقال فرهنگ جبهه و جنگ و انتقال معنویت جبههها به جامعه بود.
سردار کبیریپور ادامه داد: کارکرد دیگر روحانیون تبدیل فضای خشن جنگ، به فرصتی برای انسانسازی و تربیت نیرو بود که روحانیت بهخوبی آن را انجام داد.
وی اظهار کرد: حضور آنها در جبههها باعث شد، این مطلب ثابت شود که روحانیت تکبعدی نیست و علاوه بر وظیفه اصلی خود، یعنی طلبگی، در سنگرهای مختلفی همچون پشتیبانی و نیز حضور فعال داشتند.
وی با بیان اینکه امروز ما در یک جنگ ترکیبی هستیم، عنوان کرد: جنگ شناختی که ما در میان آن هستیم، یک جنگ چندبعدی است. هدف آنها از این جنگ، تغییر باورها، واقعیتها، تغییر ادراکها نسبت به واقعیت و تغییر نگاهها نسبت به دستاوردهاست. در این بخش مهم، ما نیاز اساسی به حضور فعال روحانیت داریم.
 
 

ارسال دیدگاه
تیتر خبرها
تیتر خبرها