هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حمایت مجلس و مردم تایلند از مردم غزه مایه مسرت است

در دیدار آیت‌الله مروی با رئیس مجلس ملی و علمای کشور تایلند مطرح شد

حمایت مجلس و مردم تایلند از مردم غزه مایه مسرت است

در حقیقت جمهوری اسلامی ایران، جزو اولین کشورهایی است که به دفاع از آرمان‌های فلسطین برخاسته است. شما هم اکنون در خط مقدم مقابله با دشمن صهیونیستی قرار دارید. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله حاج شیخ جواد مروی، این عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و هیأت همراه، در سفر تبلیغی خود به دعوت شیعیان تایلند، در محل پارلمان، با رئیس مجلس این کشور، آقای وان محمدنور ماتا دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار ابتدا آیت‌الله مروی، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس مسلمان و دانشمند مجلس ملی تایلند و معاونان و مشاوران وی، اظهار کرد: با وجود اینکه روابط رسمی دو کشور ایران و تایلند به ۷۰ سال قبل بازمی‌گردد، روابط مردمی دو ملت، سابقه‌ای ۴۰۰ ساله دارد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  افزود: این روابط با مهاجرت شیخ احمد قمی از ایران به تایلند آغاز می‎شود. این شخصیت خدوم که در نزد حاکمان تایلند به اخلاق و امانت‌داری شهره بود، توانست مناصب مهمی، از جمله صدارت اعظم و شیخ‌الاسلامی را کسب نموده و به ملت تایلند و دین اسلام خدمت نماید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضور اینجانب و هیأت همراه در تایلند، با استقبال بی‌نظیر مردم خون‌گرم و اخلاق‌مدار این کشور روبه‌رو بوده است. در همین‌جا مراتب سپاس و تشکر ویژه خود و همراهانم از ملت تایلند، خصوصاً مسلمانان را ابراز می‌دارم.
وی گفت: با نگاهی گذرا، همراهی و حمایت حکومت از شهروندان مسلمان و اعطای آزادی‌های مدنی و دینی به آنان برای برپایی شعائر و مناسک دینی خود در سطح جامعه و در مساجد و حسینیه‌های مسلمانان قابل مشاهده است.
آیت‌الله مروی، با اشاره به وظیفه حمایت مسلمانان از آرمان فلسطین افزود: آنچه مایه مسرت است، حمایت مسلمانان تایلند اعم از شیعیان و اهل‌سنت از مردم مظلوم غزه در مقابل ددمنشی رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی ‌می‌باشد. در این حمایت، مجلس ملی ‌تایلند خصوصاً رئیس مسلمان و دانشمند آن نقش قابل‌توجهی داشته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، به تلاش‌های صورت‌گرفته توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلیمان الحسینی و همکاران وی، در مذاکره با حرکت حماس جهت آزادی شهروندان تایلندی که در اثر درگیری حماس با رژیم صهیونیستی به اسارت درآمده بودند، اشاره و اظهار کرد: مذاکرات رهبر شیعیان تایلند و همکاران وی حجت‌الاسلام والمسلمین الحسینی و آقای سیدمؤمن الحسینی که همراه مشورت با بزرگان اهل‌سنت و مستظهر به پشتیبانی رئیس مجلس ملی تایلند بود، به نتیجه رسیده و همه اسرا در کمال صحت و سلامت به آغوش خانواده و ملت خود بازگشتند.
آیت‌الله مروی در پایان این سخنان خود، از آقای وان محمدنور ماتا، رئیس مجلس ملی تایلند برای سفر به ایران و بازدید از حوزه مقدسه علمیه قم دعوت به‌عمل آورد که مورد پذیرش قرار گرفت.
در ادامه رئیس مجلس ملی تایلند نیز، ضمن خوش‌آمدگویی، از حضور این هیأت در مجلس ملی تایلند ابراز خرسندی نموده و اظهار کرد: سفر جناب‌عالی و هیأت همراه را از ایران و حوزه علمیه قم به تایلند خیرمقدم عرض می‌کنم. امیدوارم در این سفر به شما خوش گذشته باشد. اگر چنانچه به‌واسطه درگیر بودن با بررسی نهایی بودجه نتوانسته‌ایم، پذیرایی شایسته‌ای از شما انجام بدهیم، عذرخواهی می‌کنم.
وی بیان کرد: روابط دو ملت ایران و تایلند از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. ملت تایلند هیچ‌گاه کمک‌های شما را در کمک به آزادسازی شهروندان خود که در درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس به اسارت درآمده بودند، فراموش نمی‌کند. اقدام دوستان در مذاکره با حماس بسیار ارزشمند بود؛ خصوصاً اینکه همه اسرای تایلندی با سلامت کامل آزاد شدند. در بین این اسرا، هیچ مسلمانی وجود نداشت و همه آنها بودائی بودند. این اقدام باعث شد که دیدگاه ملت تایلند به مسلمانان تغییر کند و در حقیقت، یک تبلیغ برای دین مبین اسلام بود که انجام شد.
رئیس مجلس تایلند ادامه داد: بنا دارم در سفر به ایران، هم از مقامات آن کشور که زحمت کشیدند و برای آزادی اسرای ما مذاکره کردند، تشکر کنم و هم از ملت و مسئولان ایران برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر نمایم. در حقیقت جمهوری اسلامی ایران، جزو اولین کشورهایی است که به دفاع از آرمان‌ فلسطین برخاسته است. شما هم‌اکنون در خط مقدم مقابله با دشمن صهیونیستی قرار دارید. از شما تقاضا دارم، در بازگشت به ایران، سلام ما را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران ابلاغ بفرمایید.

 
 دیدار آیتالله مروی با شیخالاسلام تایلند به گزارش خبرگزاری حوزه، در ادامه دیدارها با علمای کشور تایلند، آیت‌الله جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با شیخ‌الاسلام آرون بونشام (هارون) مفتی اعظم کشور تایلند، دیدار و گفت‌وگو کرد.
استاد حوزه علمیه قم در این دیدار اظهار کرد: سفر مردمی ما به کشور تایلند، در راستای ایجاد وحدت اسلامی بوده است و در این سفر از جنوب تایلند، شهرهای بانکوک، پوکت و ستون بازدید کرده و در مجالس برخی از نخبگان مسلمان شرکت و با آنها گفت‌وگو کردیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در جلسه‌ای که با علمای اهل‌سنت و اعضای شورای اسلامی شهر پوکت برگزار شد، با استماع گزارش اعضا، روشن گردید که همدلی بین مسلمانان چه شیعه و چه اهل تسنن، در حد اعلا وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه حداقل به ۳۵ کشور سفر کرده‌ و وضعیت اقلیت‌های مسلمان را بررسی کرده‌ است، تصریح کرد: در این سفر مشخص شد که الحمدلله اوضاع مسلمانان در تایلند خوب است. مسلمانان آزادانه به انجام مناسک خود می‌پردازند.
آیت‌الله مروی ادامه داد: خوشحال هستیم که از شهر شیخ احمد قمی، به تایلند آمده‌ایم و در شهر ایاتویا از مقبره وی بازدید نمودیم. در مقبره او ملاحظه کردیم که وی، هم از سوی بودائی‌ها و هم از طرف مسلمانان اعم از شیعه و برادران اهل سنت، مورد تعظیم و تکریم است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز در مجلس ملی تایلند، از نقش بزرگ مسلمانان این کشور در آزادسازی شهروندانی که در پی درگیری بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به اسارت درآمده بودند، یاد کردیم. عرض کردیم که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلیمان حسینی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمبارک حسینی و دانشور فرهیخته سیدمؤمن حسینی، با هماهنگی‌هایی که انجام دادند، موفق به آزادی این اسرا شدند.
وی گفت: در اینجا باید از مواضع شخص جناب‌عالی به‌عنوان مفتی اهل‌سنت در دفاع از مردم غزه و ملت فلسطین تشکر کنم. دوستان ما، مواضع و مواقف علمای اهل‌سنت و جناب‌عالی را بیان کرده‌اند. الحمدلله این مواضع سبب شده است که حتی بودائیان هم، به مظلومیت مردم فلسطین پی ببرند. در هر حال وظیفه علمای اسلامی است که به دفاع از غزه بپردازند. بنده به‌نوبه خودم، از طرف مردم ایران و فلسطین از جناب‌عالی و سایر علمای اهل‌سنت تقدیر و تشکر می‌نمایم.
آیت‌الله مروی تصریح کرد: با هدایت جناب مفتی اعظم تایلند، شیخ‌الاسلام آرون بونشام، امروز تقریباً از وهابیت و تکفیری‌ها که عامل تفرقه بین مسلمانان هستند، خبری نیست و همه مسلمانان، آزادانه و بدون مزاحمت مراسم خود را در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌کنند؛ بنابراین در این مورد هم، از جناب مولانا تشکر می‌کنیم.
استاد حوزه علمیه قم افزود: در همین جا بنده از جناب مفتی برای بازدید از حوزه علمیه قم دعوت می‌کنم. این حوزه در شهری واقع شده است که شیخ احمد قمی از آنجا آمده است. در حوزه علمیه بزرگ شیعی قم، آخرین مطالب در فقه، اصول، کلام و اخلاق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. تقاضا می‌کنم برای آشنایی با دستاوردهای علمی حوزه علمیه، جناب مولانا به قم بیایند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، گفت: در این حوزه باسابقه، علاوه بر مباحثی که بیان شد، بحث‌های جدیدی مانند رمزارزها و مباحث هوش مصنوعی و نگاه فقهی به احکام این مباحث هم، مطرح می‌شود. ما تمایل داریم، متقابلاً با دست‌آوردهای علمی علمای اهل‌سنت تایلند نیز آشنا شویم.
وی افزود: در همین‌جا یاد می‌کنم از دیدار با شخصیت برجسته جهان اسلام، شیخ یوسف القرضاوی که قبل از فوت وی در منزلش داشتم. به ایشان گفتم که درد امروز مسلمانان تفرقه است و اگر امت اسلامی بتوانند با هم متحد شوند، پیروزی‌های بزرگی را کسب خواهند کرد.
همچنین در ادامه این دیدار، شیخ‌الاسلام آرون بونشام (هارون) اظهار کرد: ابتدا از جناب‌عالی و هیئت همراه برای حضور در تایلند تشکر می‌کنم. همچنین از جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در آزادی اسرای تایلندی ایفا کرد، سپاسگزارم.
وی ادامه داد: توجه داشته باشید، در حمله اول، ۳۸ نفر از شهروندان تایلند در سرزمین‌های اشغالی کشته شدند که سبب نگاه منفی بودائیان و برخی خانواده‌های قربانیان و هجمه رسانه‌ای بر ضد مسلمانان شد؛ اما تلاش مسلمانان برای آزادی اسرا، نگاه عمومی نسبت به مسلمانان را تغییر داد.
شیخ‌الاسلام تایلند گفت: نقش شیخ احمد قمی، هیچ‌گاه از خاطره مردم تایلند فراموش نمی‌شود و تا ۱۳ نسل، شیخ‌الاسلام از میان اعقاب ایشان بوده است. در این کشور ادیان بودایی، مسلمان، مسیحی، هندی و سیک در انجام دستورات دینی‌شان آزادند و باعث افتخار است که اختلافی بین ادیان وجود ندارد.
وی یادآور شد: در سمینارهایی که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و توفیق حضور پیدا می‌شود، بر دفاع از مردم و حاکمیت فلسطینی‌ها بر سرنوشت خود تأکید ورزیده و دعا می‌کنیم، مردم غزه هرچه سریع‌تر از این ظلم رهایی پیدا کنند.
وی افزود: اتحاد دنیای اسلام، باعث تقویت مسلمانان است و باید به دستور قرآن عمل ‌کنیم که می‌فرماید: «وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة».
آرون بونشام در پایان گفت: ضمن تشکر از دعوت حضرت‌عالی برای سفر به ایران، انشاءالله در فرصتی مناسب این سفر را انجام خواهم داد.
گفتنی است، بازدید از نمایندگی جامعةالمصطفی در تایلند و آشنایی با فعالیت‌های علمی و پژوهشی و فرهنگی این مرکز و همچنین افتتاح حسینیه اهل‌البیت(ع) شهر بانکوک، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله مروی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه قم در سفر به تایلند بود.

ارسال دیدگاه