هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 807

اخبار کوتاه ایران

  جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه در راستای دلارزدایی:
معاون بانک مرکزی: پیمان پولی که بین دو بانک مرکزی ایران و روسیه منعقد شده، از نوع خط معاوضه نقدینگی میان دو کشور است. این پیمان، یک رویکرد برای دلارزدایی و کاهش خطرات تحریمی است که یک اقدام تحریم‌ناپذیر محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر، پول ملی هر کشوری را غیر قابل تحریم می‌کند. قصد داریم با کشورهای جهان از طریق کارت بانکی و شبکه ارزی میان دو طرف فرایندهای مالی و پولی خود را انجام دهیم. البته این گام، یک فرایند طولانی است و به زمان نیاز دارد.

  ورود ۱۰۱ هواپیمای جدید به کشور در دولت سیزدهم:
رئیس هواپیمایی کشوری: در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۱ فروند هواپیما و بالگرد وارد کشور شد که ۵۵ فروند‌ عملیاتی شده است. امروز ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با ۵ قاره جهان کار می‌کنیم.

  خرید تضمینی گندم ۱۳ درصد افزایش یافت:
تسنیم: مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی: خرید تضمینی گندم ۱۳ درصد افزایش یافت. خرید مازاد بر نیاز کشاورزان، به 7 میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسیده است.

 حقوق کارگران طی ۳ سال گذشته متناسب با تورم افزایش یافت:
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: طی سه سال دولت شهید رئیسی ۱۱۹ درصد افزایش حقوق داشتیم و عدد تورم هم طی این مدت، ۱۲۰ درصد بوده است؛ یعنی تقریباً متناسب با نرخ تورم افزایش حقوق داشتیم. در سال اول ۵۷ درصد افزایش، در سال دوم ۲۷.۴ درصد و سال سوم ۳۵ درصد افزایش اتفاق افتاد؛ یعنی میانگین سه سال افزایش دستمزدها نسبت به دوره قبل بیشتر افزایش داشته و تلاش کردیم که سفره کارگران کوچکتر نشود.

  واسطهها در دولت قبل خرید هواپیما را لو دادند:
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: در دولت سیزدهم تمام هواپیماهای خریداری‌شده که پول آن را پرداخت کرده‌ایم، وارد کشور شده است. متأسفانه در دولت قبل، به‌دلیل رفتار غیرحرفه‌ای واسطه‌ها، فرآیند خرید هواپیما لو رفت و هواپیما وارد کشور نشد. سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر این موضوع است.

گام جدید عادلانه
سازی نظام پرداخت کارکنان دولت:
سخنگوی دولت: گام جدیدی برای مرحله دیگری از وعده رئیس‌جمهور شهید برای عادلانه‌سازی نظام پرداخت کارکنان دولت در امتداد اقدامات سابق برداشته شد. هیأت وزیران با ارسال ساماندهی و یک‌پارچه‌سازی نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت موافقت کرد تا امتیازاتی که ناظر به کارکنان دولت در قوانین پیش‌بینی شده، واقعی‌سازی شود و نظارت مؤثری بر پرداخت‌های خارج از چارچوب شود.

 پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا ۶۴ درصد:
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات بیش از یک دهه است که در کشور دنبال می‌شود و از ابتدای  این دولت، شاخص‌هایی برای پیشرفت این شبکه مشخص کردیم و به یک سند رسیدیم که معیار ارزیابی پیشرفت این شبکه است. طبق این سند، این شبکه در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود و بهمن سال گذشته به ۶۰ درصد رسیده و هم‌اکنون به ۶۴ درصد رسیده‌ایم. از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کردیم. روزانه حدود ۲۴ میلیون کاربر یکتا، از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند.

  دیپلماسی محیط زیست به نتیجه خواهد رسید:
سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست: در اجلاس وزرای محیط زیست در رابطه با توسعه سبز سازمان شانگهای قرار شد، در پدیده‌های نوظهور به‌نحو مطلوب، با هم همکاری کنند که یکی از آنها بحث گرد و غبار است.

  هزینه انتخابات چقدر شد؟
با توجه به مصوبه ۱۰ تیر ماه هیئت دولت، هزینه‌های انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری تا حداکثر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. این رقم براساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه مشخص شد. از مجموع رقم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد‌شده، هزار میلیارد تومان مربوط به وزارت کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به شورای نگهبان بوده است.

  رشد ۹۷ درصدی توسعه ناوگان ریلی در دولت سیزدهم:
رشد ۹۷ درصدی توسعه ناوگان ریلی در دولت سیزدهم با حمایت از بخش خصوصی و تولید داخل، با تولید و بازسازی 4 هزار و ۳۱۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی رقم خورد.

  تولید نفت را تا به امروز به ۳.۶ میلیون بشکه رساندهایم:
اوجی، وزیر نفت: هدف‌گذاری ما رسیدن به تولید ۴ میلیون بشکه نفت تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

  خانهدار شدن اقشار حمایتی در دولت شهید رئیسی:
مدیرعامل صندوق ملی مسکن: افزایش وام نهضت ملی مسکن، برای کاهش آورده متقاضیان انجام شد. آورده متقاضیان گروه‌های حمایتی با توجه به پرداخت وام قرض‌الحسنه از سوی دولت، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. قیمت تمام‌شده پروژه‌هایی که امروز به اتمام رسیده، بسته به شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان برای هر مترمربع است. با احتساب وام ۵۵۰ میلیون تومانی، ساخت یک واحد حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.

  واگذاری بیحساب اموال شستا در دولت روحانی:
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: در دولت گذشته، یکی از پروژه‌های ایران‌سازه (از مجموعه‌های اقتصادی شستا)، بیش از ۲۵ واحد آپارتمان به ثمن بخس به افرادی واگذار شده که در حال حاضر، برخی از آنها داعیه‌دار مبارزه با فساد هستند. این واحدهای مسکونی در ولنجک بوده و با قیمت بسیار کمتر از قیمت کارشناسی، به برخی‌ها واگذار شده است.

  پیشبینی بانکجهانی از رشد۳.۲ درصدی اقتصاد ایران:
​​​​​​​
بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد ایران، رشد ۳.۲ درصدی را برای این کشور در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی کرده است. بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته ۵ درصد رشد کرده بود. رشد بخش غیرنفتی ایران در سال گذشته ۳.۸ درصد بوده که بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳ درصد خواهد رسید. بخش نفتی ایران که در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجه ۱۷.۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۱۴۰۳ نیز ۵ درصد رشد خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه