هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مدافعان حرم نجات‌دهنده ایران و منطقه

امام خامنه‌‌ای در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت

مدافعان حرم نجات‌دهنده ایران و منطقه

کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت، با پخش بیانات حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری این کنگره، با ارائه حجج‌اسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، سیدحسن نصرالله‌ دبیرکل حزب‌الله لبنان «در قالب پیام»، سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور حجج‌اسلام ‌والمسلمین؛ محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس و سایر مسئولان لشکری و کشوری، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و رزمندگان این عرصه مقدس، نهم تیرماه در مشهد مقدس برگزار شد.

متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح شنبه، 9 تیرماه در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، مدافعان حرم را یک پدیده شگفت‌انگیز و مهم و یکی از مظاهر جهان‌نگری نظام جمهوری اسلامی خواندند و تأکید کردند: حضور جوانانی با ملیت‌های مختلف در قالب مدافعان حرم، نشان داد، انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه، قدرت بازآفرینی همان شور و حماسه اول انقلاب را دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، با گرامی‌داشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت به‌ویژه سردار شهید سلیمانی، دفاع از حرم را یک جنبه نمادین در دفاع از تفکر و آرمان‌های صاحب آن حرم و اهل‌بیت(ع) دانستند و گفتند: آرمان‌های بلند مکتب اهل‌بیت(ع) همچون عدالت، آزادی، مبارزه با قدرت‌های ظالم و «ایثار و فداکاری در راه حق»، همواره در میان وجدان‌های پاک طالب دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حرکت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در دفاع از مردم غزه را نمونه‌ای از وجود وجدان‌های پاک در دنیا برشمردند و افزودند: مهم این است، این پیام دفاع از حرم که در واقع دفاع از آرمان‌های انسانیت است، به گوش وجدان‌های پاک در دنیا رسانده شود.
ایشان یکی دیگر از ابعاد موضوع دفاع از حرم را جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: هر حرکت و نهضت و انقلابی که از محیط بین‌المللی و منطقه‌ای خود غافل شود، قطعاً ضربه خواهد خورد؛ همان‌گونه که حرکت ملت ایران در قضیه مشروطه و در قضیه ملی شدن صنعت نفت، به‌دلیل سرگرم شدن به مسائل داخلی و غفلت از دخالت‌گران خارجی آسیب دید و به سرانجام نرسید.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام بزرگوار(قد) از همان روزهای آغازین نهضت اسلامی و همچنین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همواره متوجه دخالت بیگانگان و نگرش جهانی و منطقه‌ای و سرگرم نشدن به مسائل داخلی بود و در بیانات خود در این زمینه، تذکر و هشدار لازم را می‌داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور رزمندگان مدافع حرم در کشورهایی که دشمن برای آنها نقشه بسیار خطرناکی را طراحی کرده بود، از مظاهر جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: دشمن در طراحی خود قصد داشت، با تصرف منطقه و همزمان با وارد کردن فشارهای اقتصادی و سیاسی و همچنین «عقیدتی و مذهبی» به ایران، نظام اسلامی را از بین ببرد؛ اما جمعی از جوانان باایمان، با مرکزیت جمهوری اسلامی، این نقشه پرخرج استکبار را به شکست کشاندند.
ایشان تأکید کردند: با چنین نگاهی باید گفت حرکت مدافعان حرم، ایران و منطقه را نجات داد.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به ماهیت خشن و بی‌رحم و غیرانسانی تشکیلات داعش و گروه‌های همسو با آن، که با حمایت‌های تسلیحاتی و تبلیغاتی آمریکا و غرب شکل گرفته بودند، افزودند: هدف از این تشکیلات، ناامن کردن منطقه و به‌ویژه ایران بود؛ اما مدافعان حرم این خطر بزرگ را نیز خنثی کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نمایش توان انقلاب اسلامی در بازآفرینی شور و حماسه ذاتی خود در ابتدای پیروزی را، یکی دیگر از ابعاد حرکت مدافعان حرم برشمردند و افزودند: حضور جوانانی که امام و دوران دفاع مقدس را ندیده بودند، برای دفاع از حرم، نشان‌دهنده قدرت عجیب انقلاب اسلامی در بازآفرینی همان انگیزه‌های دینی و انقلابی چهار دهه پیش است.
ایشان با اشاره به انتظار و تحلیل‌های برخی افراد دارای مبانی فکری غربی مبنی بر رو به ضعف رفتن انقلاب اسلامی و تفکرات و آرمان‌های آن، تأکید کردند: صفا، شجاعت، ایثار، اخلاص و اعتقاد عمیق به مبانی دینی در جوانان مدافع حرم، پدیده‌ای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است که غلط بودن تحلیل‌های غرب‌گرایان را نشان داد و این موضوع، جز با لطف و عنایت الهی و اهل‌بیت(ع) نمی‌توانست، شکل بگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی برگزاری راهپیمایی‌هایی همچون ۲۲بهمن و یا تشییع‌های شگفت‌آوری همچون تشییع سردار سلیمانی و یا شهدای خدمت را جلوه‌های دیگری از قدرت بازآفرینی انقلاب اسلامی دانستند و تأکید کردند: شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها، مایه افتخار و سرافرازی و نجات و کامیابی ایران اسلامی هستند و انقلاب اسلامی، قطعاً رهین این شهدا و خانواده‌های آنهاست.

مقاومت در برابر مستکبران را از اهلبیت(ع) آموختیم
به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در این کنگره، اظهار کرد: رضوان الهی بر روح مطهر امام خمینی(قد) و سلام درود الهی بر رهبر عظیم‌الشأن انقلاب که این راه نورانی، پربرکت و عزت‌آفرین و حیات‌بخش را برای ما ترسیم کردند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: این بزرگ‌مردان و عزیزان در مکتب اهل‌بیت(ع) رشد و تربیت یافته‌اند و این روحیه مبارزه، مقاومت و ایستادگی را از مکتب اهل‌بیت(ع) و حضرت رضا(ع) آموختند.
وی تصریح کرد: وقتی زندگی سراسر نورانی اهل‌بیت(ع) را مطالعه و مرور می‌کنیم، غیر از مقام عرشی و ملکوتی آن بزرگواران، روحیه مبارزه و مقاومت در برابر ستمگران را در لحظه لحظه زندگی آنان مشاهده می‌کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: وقتی حضرت امام رضا(ع) به دستور مأمون خلیفه عباسی به خراسان آمدند، ایشان از آن سفر تمدن‌آفرین برای افشاگری ستمگران و غاصبان استفاده کردند که نمونه بارز آن، بیان حدیث سلسلةالذهب در میان علمای اهل سنت و قلم‌به‌دستان در نیشابور بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: این نشست دعوت به مقاومت، ایستادگی و تجلیل و تکریم خانواده‌های شاهد و شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت است و باید در کنار حرم حضرت رضا(ع) صورت بگیرد؛ چراکه همه برکات این مقاومت از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.

  پایان حیات آمریکا و صهیونیستها در منطقه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله‌ دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در پیامی به این کنگره، اظهار کرد: دستاوردهای شهدای مدافع حرم و خون‌شان مقابل ما حاضر است و هر روز شاهد دستاوردهایی همچون پیروزی‌ها، آزادسازی، آزادی، آبرو، عزت، حق حاکمیت، توان پایداری و بازدارندگی در مقابل دشمن، دفاع از ملت‌ها و اماکن مقدس‌مان هستیم. همه‌ این‌ها نشان می‌دهد، این خون‌ها بر شمشیر طاغوت، زورگویان و اشغالگران پیروز شده و شهیدان بزرگوار ما هر دو سرنوشت نیکو یعنی پیروزی و شهادت را هم‌زمان محقق ساخته‌اند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه همگی ما در کنار شهیدان‌مان و دستاوردهای‌شان به خانواده‌های ایشان مفتخریم، تصریح کرد: این منش ایمانی، جهادی و معنوی فوق‌العاده‌ خانواده‌های شهیدان همواره برای بسیاری افراد، یک انگیزه‌ قدرتمند برای پایداری و ایستادگی و همچنین منبعی برای روحیه‌ قوی افراد حاضر در میدان و صحنه‌ نبرد بوده است؛ چراکه این افراد پس از توکل بر خداوند متعال، به روحیه، توان معنوی، بصیرت، اراده و عزم متکی هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله، با بیان اینکه باید حجم دستاوردها و پیروزی‌هایی را که تا امروز تحقق یافته و در طول ده‌ها سال متراکم شده را به‌خوبی بشناسیم، به جان‌فشانی‌های شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای جنبش‌های مقاومت در فلسطین اشغالی به‌خصوص نوار غزه، لبنان، یمن و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: این دستاوردها و پیروزی‌ها، امت ما را در مسیر پیروزی بزرگ و نهایی یعنی آزادسازی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها و آزادسازی سراسر منطقه‌مان از هژمونی و سلطه‌ آمریکا قرار داده‌اند.
وی ابراز کرد: این پیروزی نهایی که به آن چشم دوخته‌ایم، نیازمند ادامه‌ عمل و جهاد خستگی‌ناپذیر و طبیعتاً زمان است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: هیچ‌کس پس از همه‌ این جان‌فشانی‌ها حق ندارد تردید کند، خسته شود یا توقف کند. روح و خون پاک شهیدان‌مان، همواره ما را ندا می‌دهد که راه ایشان را ادامه دهیم و هدف‌های‌شان را محقق سازیم و ان‌شاءالله توان این امر را داریم.
وی با اشاره به اینکه ملت‌های مظلوم منطقه از سوی شیطان بزرگ، صهیونیست‌ها و دست‌نشانده‌ها و مزدوران‌شان مورد ظلم قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: باید از این فرصت بزرگ الهی یعنی جمهوری پربرکت اسلامی ایران و نظام مقدس و ملت وفادار و فداکارش و وجود این رهبر بزرگ، شجاع، حکیم و تأییدشده، حضرت آیت‌الله امام سیدعلی خامنه‌ای استفاده کنیم؛ امامی که امروز پرچم دفاع از امت و اماکن مقدس و کرامت آن را در برابر همه‌ مستکبران، غاصبان و متجاوزان بر دوش دارد.
وی در پایان این پیام، دیدار امروز را بیعتی تازه از سوی خانواده‌ شهیدان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: امروز ملت‌های ستمدیده و جنبش‌های مقاومت در همه‌ میدان‌ها پس از خداوند متعال به این پشتیبان قدرتمند و مستحکم و امانت‌دار متکی هستند؛ پشتیبانی که نه‌تنها برادر و دوستانش را تنها نمی‌گذارد، آنان را نمی‌فروشد، به ایشان خیانت نمی‌کند و دست از یاری او برنمی‌دارد؛ بلکه فرماندهان بزرگش، جان‌های‌شان را در این راه فدا می‌کنند؛ چنان‌که درباره‌ فرمانده عظیم و تاریخی، شهید حاج قاسم سلیمانی و برادران بزرگوارش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله فرماندهانی همچون شهیدان زاهدی، حجازی، همدانی، موسوی، ایرلو و رحیمی رخ داد.

 جبهه مقاومت پاسخ هر تعرضی را در منطقه میدهد
به گزارش  خبرگزاری رسا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی نیز، در اولین کنگره اظهار کرد: شهدای مدافع حرم و محور مقاومت، مظاهر آشکار شجاعت و ایثار، پایه‌های شهادت، نمادهای آزادگی و کرامت و حجت‌های خدا بر ما بودند. سیدالشهدای همه این‌ها نیز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که چهل سال، هرگز لباس رزم و جهاد را از خود دور نکرد. همیشه در تعقیب دشمنان دین خدا بود و کار را به جایی رساند که اشقیای عالم از او عاصی شدند. ده‌ها هزار شهید بر صفحات مختلف تاریخ، کهکشانی درخشان از ستارگان پرفروغ و بی‌غروب هستند و مسیر اعزاز و اجلال را به مسلمانان نشان می‌دهند.
سرلشکر سلامی بیان کرد: تاریخ اسلام نشان داده است که راه عزت مسلمانان از مسیر جهاد و شهادت می‌گذرد. چه در طول اولیه خورشید اسلام زمان بعثت پیامبر(ص) و چه بعثت مجدد اسلام در افق انقلاب شکوهمند اسلامی، همه آزادگان عالم به وجود شهدای مقاومت در برابر مستکبران افتخار کرده و آنها را الگوی خود قرار داده‌اند.
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: غربی‌ها می‌دانند که بدون جهان اسلام، هیچ قدرتی در جهان به درجه شکوه و عظمت نمی‌رسد؛ به‌همین دلیل هم به‌خصوص از زمان کشف نفت در این منطقه، به‌گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که با سلطه بر جهان اسلام، راه خود برای استیلا بر عالم را هموار کنند. حدود یک قرن است که از قدرت اقتصادی گرفته تا فرهنگ و مسائل اجتماعی مسلمانان تحت تأثیر عداوت قدرت‌های باطل قرار دارد و شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل، نقطه اوج این تسلط شیطانی است.
سردار سلامی خاطرنشان کرد: آنها به‌سادگی دور هم می‌نشینند، قرارداد امضا می‌کنند و کشورهای اسلامی را بین خود تقسیم می‌کنند که فقر، بیچارگی، درماندگی و عقب‌افتادگی آن روی دست مسلمانان باقی بماند. وجود رژیم صهیونیستی، سرپل سیاسی، جغرافیایی، امنیتی و نظامی بسیار خطرناک به‌نفع غرب است که منافع آنان را در این منطقه صیانت می‌کند و مثل یک خنجر زهرآلود در پهلوی جهان اسلام، مانع از وحدت و تثبیت قدرت حاکمیت مسلمانان است.
وی تأکید کرد: آنها سال‌ها توانستند، اسلام را در ظلمت و محرومیت نگه دارند، هر کشور اسلامی را ایالت منفصلی از جغرافیای منحوس تسلط خود قرار دهند و با به‌کارگیری حکام بی‌لیاقت، رنج و خفت را به سرنوشت حتمی هر مسلمان تبدیل کردند؛ اما انقلاب اسلامی، بعثت نبوی را احیا کرد، مجد و عظمت از دست‌رفته مسلمانان را نجات داد و پیشانی‌بندها را بر جبین جوانان مسلمانی نشاند که خواهان رها شدن از قید مصیبت‌ها و آزادکردن فلسطین عزیز، این عزیز فراموش‌شده اسلام بودند. انقلاب اسلامی از همان زمان ایستاد، قدرت ساخت، جغرافیای جهان اسلام را همچون قلوب مسلمانان به‌هم پیوند داد تا امت واحده شکل بگیرد و حاکمیت اسلام دوباره زنده شود. فلسطین، نماد زندگی عزتمندانه است.
فرمانده‌کل سپاه، با تأکید بر اینکه شهدای جبهه مقاومت، محصول ترویج فرهنگ توکل، مقاومت و ایستادگی هستند، گفت: در جریان یک معامله الهی، شهدای مقاومت کسانی بودند که توانستند، متاع محدود زندگی دنیوی را با سعادت ابدی معاوضه کنند و روحیه‌ای به برادران و خواهران دینی خود تزریق کنند تا حتی به‌قیمت بذل جان، تن به معادلات مستکبران عالم ندهند.
سردار سرلشکر پاسدار سلامی ابراز کرد: دیگر مسلمانان نمی‌خواهند، سیادت غرب را بپذیرند. برای ما از مرگ بدتر است که تحت سیطره نظام سیاسی طاغوتی غرب باشیم. فلسطین امروز نماد مجسم همان کلام حضرت سیدالشهدا(ع) است که فرمود: مرگ باعزت از زندگی ذلیلانه برتر است.
وی بیان کرد: سیره معنوی جبهه مقاومت، شاکله فعلی جهان اسلام را تشکیل می‌دهد و این اندیشه به‌قدری جاذبه پیدا کرده است که حتی دانشجویان اروپا و آمریکا، مدهوش ابعاد و جوانب الهی آن هستند. جغرافیای فلسطین را امروز باید درون قلوب همه آزادگان عالم و حتی در خیابان‌های کشورهای اروپایی یافت.
فرمانده‌کل سپاه با تأکید بر اینکه «ما پیروز می‌شویم و این سرنوشت محور مقاومت است»، اظهار کرد: فلسطین ادامه می‌دهد، لبنان می‌درخشد، یمن ایستاده است، افغانستان دشمنان را مفتضح کرده است و سوریه بدخواهان اسلام را فراری داده است. همه این‌ها، عبرت‌های بزرگ تاریخ هستند و ثابت می‌کنند که مقاومت جواب می‌دهد؛ چون وعده خداست و ما به این وعده ایمان داریم.
سردار سلامی گفت: همان آمریکایی که در سوریه و عراق بیش از 10 تریلیون دلار هزینه کرد، همه سرمایه خود را آورد تا مسلمانان را تسلیم کند؛ علاوه بر این، ما را در طرح ارعاب نظامی قرار داد؛ اما ‌زمانی این عملیات‌های ضعیف نظامی می‌تواند ما را دچار تزلزل کند، که مجاهدان اسلام، باور به وعده الهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه غربی‌ها و همه دنیا می‌دانند بدون جهان اسلام هیچ قدرتی در جهان، بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: شکوه و عظمتی که جهان اسلام در اختیار دارد، منحصر به فرد است؛ غربی‌ها و گاه شرقی‌ها همه فشار سنگین و سلطه خویش را بر جهان اسلام وارد کردند؛ ده‌ها سال است که جهان اسلام و مجد و عظمت و هویت و قدرت اقتصادی و فرهنگ او تحت تهاجمات سنگین قدرت‌های باطل قرار گرفته است.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه فقر و بیچارگی و درماندگی و عقب‌افتادگی خصوصیاتی بود که دنیای غرب برای مسلمانان به ‌ارمغان آورد، گفت: فلسطینی‌ها چه شهید شوند و چه بمانند، عزیز هستند؛ فلسطینی‌ها امروز دقیقاً آیه مجسم این معنا هستند که «باید عزیز زندگی کرد یا عزیز مرد».
 وی با بیان اینکه آن‌قدر مقاومت عظیم و زیبا و درخشان و جذاب است که جاذبه‌های آن حتی به درون دانشگاه‌های آمریکا و میادین شهرهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، اسپانیا، استرالیا و به همه جا نفوذ کرده است، گفت: فلسطین امروز وسعتی جهانی پیدا کرده است؛ جغرافیای فلسطین را امروز درون قلب‌های همه مردم جهان می‌توان یافت. ‌
سرلشکر سلامی با بیان اینکه آمریکا ایران را تحریم کرد تا تسلیم کند؛ اما شکست خورد، گفت: ما را در ارعاب نظامی و ترور و عملیات‌های ایذایی قرار داد؛ ولی آیا می‌توان ابعاد عظیم وعده صادق را با حرکات خفیف دشمنان مقایسه کرد؟ این نشانه عظمت و اقتدار و عزت امت اسلامی است و پرچم‌ها برافراشته است.

  ۱۶۵ کتاب در وصف مدافعان حرم منتشر شد
​​​​​​​امام
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علی شیرازی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ایده اولیه برگزاری این کنگره به درخواست حاج قاسم سلیمانی در دوم فروردین ۹۸ مطرح شد، گفت: در این راستا، تاکنون ۱۶۵ عنوان کتاب برای چاپ در نظر گرفته شده که ۵۷ عنوان از آنها به چاپ رسیده است.
دبیر دومین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت افزود: ۸ عنوان از این کتاب‌ها به رشادت‌ها و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد و سایر آثار نیز، به روایت‌گری زندگی فرماندهان، رزمندگان، همسران شهدا، خاطرات و... می‌پردازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی همچنین از ترجمه ۲۱ عنوان از این کتاب‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، روسی و پشتو خبر داد و گفت: ۱۰ اثر دیگر نیز، در حال ترجمه به زبان‌های مختلف دنیا هستند.
دبیر کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت از کتاب «مسافران ملکوت» به‌عنوان کتابی شاخص درباره مکتب حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و گفت: این کتاب و سایر آثاری که توسط کمیته علمی این کنگره به چاپ رسیده، موفق به کسب دو جایزه جلال آل‌احمد، ۲۸ جایزه ادبی جشنواره‌های شهید همدانی، پاسداران اهل ‌قلم و کتاب سال دفاع مقدس شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه