هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 805

اخبار کوتاه ایران

  توافق ایران و بحرین برای بررسی از سرگیری روابط:
وزیر امور خارجه بحرین که به‌منظور شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرده بود، با باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار دو طرف توافق کردند که سازوکارهای لازم برای آغاز گفت‌وگوهای دو کشور برای بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد شود.

  ایران و روسیه درباره موافقتنامه جامع راهبردی تبادل نظر کردند:
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه این کشور و سیدعلی موسوی مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، درباره موافقتنامه جامع راهبردی مسکو- تهران تبادل نظر کردند.

  افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت:
اوجی، وزیرنفت: صادرات نفت کشور در شرایطی که تحریم‌ها تشدید شده،  ۲.۵ برابر شده؛ یعنی از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال رسیده است. رشد گروه نفت و گاز از منهای ۳۵، به مثبت ۲۰ درصد افزایش یافته است.

  ۵۰۰ مورد از خدمات دولت بهصورت الکترونیک است:
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: تا امروز بیش از ۴۷ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال، از سامانه درگاه ملی دولت هوشمند، قریب به ۴۵۰ میلیون بار از سامانه استفاده کرده‌اند. همه خدمات دستگاه‌های اجرایی در این سامانه، بروز و ظهور دارد و ۹۹ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره خدمات ملی دولت هوشمند به این سامانه متصل هستند و خدمت‌رسانی می‌کنند. بیش از ۵۰۰ مورد از خدمات دولتی به‌صورت الکترونیک و برخط ارائه می‌شود.

  وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد:
در هجدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت سیزدهم، با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد. پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها، ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

  رشد تولید نفت ایران، رتبه دوم دنیا در سال ۲۰۲۳:
طبق گزارش مؤسسه انگلیسی IE، ایران رتبه دوم جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است. تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده که بیش از ۱۳ برابر رشد متوسط دنیاست و به تولید ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. طبق این گزارش ایران با سهم ۴.۸ درصدی از تولید نفت، هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده است.

  منظومه ماهوارهای شهید سلیمانی پرتاب میشود:
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ فضایی کشور با بخش خصوصی را بستیم و امیدواریم که امسال اولین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی را که حاوی ۱۶ الی ۲۰ ماهواره مخابراتی با کاربرد اینترنت اشیاست، پرتاب کنیم. ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۳۳ به ۶۴ ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است. این جهش ۳۱ ترابیت بر ثانیه‌ای، معادل ۳ برابر شدن ظرفیت شبکه در طول سه دهه گذشته است.

  آمریکا تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال کرد:
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: این کشور تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در پاسخ به آنچه که «تشدید مداوم برنامه هسته‌ای» تهران خوانده شد، صادر کرده است. تحریم‌های اخیر آمریکا سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی که واشنگتن آن‌ها را به دست داشتن در حمل و نقل محصولات نفتی یا پتروشیمی ایران متهم کرده است و همچنین ۱۱ کشتی را هدف قرار می‌دهد.

 دمای کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرمتر شده است:
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی سازمان هواشناسی: هر یک درجه افزایش دما، حدود ۷ درصد شدت تبخیر آب را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد، میانگین دمای ده ساله اخیر کشور نسبت به میانگین ده ساله ۵ دهه قبل، حدود دو درجه بالاتر است و به‌طور کلی روند دما طی چند دهه اخیر روند گرمایشی بوده است. روند بارشی نیز طی دهه‌های اخیر کاهشی بوده و دچار افت و خیز می‌شود.

  حجاج ایرانی رأی دادند:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، با اشاره به اینکه موافقت عربستان با خواست جمهوری اسلامی ایران، نشانه روشنی از عمق مناسبات دو کشور و حسن اعتماد به یکدیگر است، گفت: شرکت حجاج هموطن در انتخاب رئیس‌جمهور، خاطره شیرینی حج را نزد آنان مضاعف کرد.

 گزارش جدید آژانس درباره برنامه هستهای ایران:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران چهار آبشار از هشت آبشار جدید سانتریفیوژ از نوع آی‌آر6 را در تأسیسات هسته‌ای فردو نصب کرده؛ اما مشخص نشده، چه زمانی تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها را آغاز می‌کند.

  شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، اندکی بیش از ۴۰ درصد:
برخی اخبار غیررسمی میزان مشارکت را بر اساس کدملی‌های درج‌شده در سامانه، اندکی بیش از ۴۰ درصد اعلام کرده‌اند. این خبر از سوی ستاد انتخابات کشور و سایر منابع رسمی تأیید نشده است.

  خرید تضمینی گندم از مرز ۵.۶ میلیون تن گذشت:
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۹۸ هزار میلیارد تومان، از گندمکاران خریداری شده است.

  اپلیکیشن جایگزین دلالان جای پارک:
​​​​​​​
بر اساس مصوبه شورای ترافیک قرار است، در مناطق ۱، ۴ و ۵ تهران حدود ۳۰ هزار فضای پارک به‌صورت هوشمند از طریق اپلیکیشن در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در این روش خودروها فقط اجازه توقف در زمان کوتاه را دارند و در صورت توقف طولانی، باید به پارکینگ‌های عمومی مراجعه کنند. مشکل پارک خودرو در برخی از خیابان‌ها مانند بازار، بالای خیابان ولی‌عصر و... باعث شده تا برخی افراد، شب‌ها در ماشین بخوابند تا صبح بتوانند، جای پارک خود را با قیمت بالا واگذار کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه