هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پیشنهاد اصلاح محدوده‌های درسی تا لزوم ارتقای کیفی و کمی جذب و پذیرش طلاب

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به استان‌های سمنان و گلستان

پیشنهاد اصلاح محدوده‌های درسی تا لزوم ارتقای کیفی و کمی جذب و پذیرش طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به منظور بررسی میدانی و اطلاع از آخرین وضعیت، مشکلات و آسیب‌های احتمالی حوزه‌های علمیه استان‌های سمنان و گلستان، به این استان‌ها سفر کرد. وی 21 خرداد برای مدت دو روز وارد استان سمنان شد و از مدارس علمیه استان بازدید کرد و با آیت‌الله سید محمد شاهچراغی، رئیس شورای حوزه علمیه استان سمنان و نماینده ولی فقیه در این استان دیدار نمود. وی 29خرداد نیز برای مدت سه روز وارد استان گلستان شد. دیدار با آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شورای حوزه علمیه استان گلستان، دیدار با طلاب و اساتید و کادر مدارس علمیه و مبلغین و مبلغات حوزه علمیه استان و بازدید از پروژه‌های مختلف از جمله مرکز استان، انبارالوم و رامیان از جمله برنامه‌های این سفر بود. همچنین بازدید از مدرسه علمیه «سعدیه» شهرستان رامیان و پروژه در حال ساخت این مدرسه، بازدید از مدرسه علمیه «امیرالمؤمنین»(ع) شهر خان ببین، بازدید از مدارس علمیه ثقلین، امام صادق(ع) و آیت‌الله خامنه‌ای شهر علی‌آباد، مدارس علمیه «امام محمد باقر»(ع) بندرگز، «امام صادق»(ع) بندر ترکمن، «خاتم الاوصیاء» نوکنده و مدرسه «رضویه» کُردکوی از دیگر برنامه‌های مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه، در جریان سفر وی به استان گلستان بود. حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، همچنین ششم تیرماه با حضور در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در قم، از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

  لزوم تقویت طلاب در حوزه آموزشی و پژوهشی
رئیس شورای حوزه علمیه استان سمنان در دیدار مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، ضمن تأکید بر حل مشکلات معیشتی طلاب و روحانیون، اظهار کرد: بهبود معیشت طلاب در دستور کار مسئولان حوزوی باشد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد شاهچراغی، رئیس شورای حوزه علمیه استان سمنان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، ضمن تأکید بر لزوم حل شدن مشکلات معیشتی طلاب و روحانیون از سوی مسئولان ذی‌ربط حوزوی، اظهار کرد: بهبود معیشت طلاب در دستور کار مسئولان حوزوی باشد.
وی افزود: با بهبود وضعیت معیشت طلاب و حل شدن مشکلات معیشتی آنان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی طلاب، می‌توان تقویت دروس حوزوی و بازخوردگیری و بازدهی بالاتر را شاهد بود.
آیت‌الله شاهچراغی همچنین با اشاره به لزوم تقویت بیش از پیش طلاب در حوزه آموزشی و پژوهشی، تصریح کرد: امروز با جامعه‌ای با سواد و با تحصیلات بالا و با جوانان اهل علم و دانشگاهی مواجه هستیم که این امر نیازمند تقویت بیش از پیش طلاب در حوزه آموزشی و پژوهشی می‌باشد تا بتوان شبهات و توطئه‌هایی را که امروز از سوی دشمنان برای جوانان نشر و گسترش پیدا می‌کند، از طریق مبانی ارزشمند و گهربار اسلام ناب محمدی(ص) پاسخگو بود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان سمنان در پایان، ضمن تقدیر از اقدامات صورت‌گرفته از سوی شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: یکی از محوری‌ترین خصوصیات مردم ولایتمدار و انقلابی و غیور استان سمنان «وحدت» است و بحمدالله مردم این استان، کسانی هستند که در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی خوش درخشیدند و لایق بهترین‌ها هستند و از اقدامات صورت‌گرفته و در دستور کار شورای‌عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قدردانی می‌کنم.

  تقویت معیشت طلاب در دستور کار حوزههای علمیه قرار دارد
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان نیز در این دیدار، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های صورت‌گرفته از سوی شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: اقدامات و برنامه‌های خوبی در راستای تقویت حوزه‌های علمیه صورت‌گرفته و یا برخی از برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه معیشت طلاب به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در مسیر فراگیری علوم دینی می‌باشد، تصریح کرد: طلاب نیز به‌عنوان قشری از مردم شریف، در بسیاری از موارد در مسئله معیشت خود با مشکل مواجه هستند و اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم؛ اما برنامه‌ریزی‌های خوبی در جهت تقویت معیشت و وضعیت زندگی طلاب صورت گرفته و برخی از برنامه‌ها نیز، در این محور در دستور کار قرار دارد.
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های‌علمیه، ضمن تقدیر از مدیر و کارکنان حوزه علمیه استان سمنان، خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌های خوبی در استان سمنان در دستور کار قرار گرفته است و هدف ما از این‌گونه سفرها، تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف و از بین بردن آسیب‌هاست و استان سمنان، با توجه به سبقه دیرینه خود، عالمان و بزرگان زیادی را در این استان شاهد بوده است و بسترهای مناسبی برای تقویت حوزه‌های علمیه در این استان وجود دارد.

  حضور در جلسه معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه استان گلستان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان، 29خرداد با حضور در جلسه معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه استان گلستان، به عنوان اولین برنامه این سفر سه روزه، از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه علمیه استان قرار گرفت.
در این جلسه، معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد معاونت‌های مختلف، به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.
لزوم اصلاح ساختار و سازمان نفرات، کمبود نیروی کادر و اعتبارات، توجه به ارتقای کمی و کیفی پذیرش حوزه‌های علمیه، تأکید بر لزوم محوریت قرآن در سال‌های ابتدایی تحصیلی طلاب، اعتبارات لازم جهت تجهیز کتابخانه‌های مدارس و نیاز به راه‌اندازی واحد رسانه‌ای مستقل حوزوی، از جمله محورهای سخنان معاونان مرکز مدیریت استان در این جلسه بود.
در ادامه، پس از ارائه توضیحاتی در خصوص مسائل مطرح شده و اقدامات و طرح‌های در حال انجام و در آستانه اجرا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان با تأکید بر اهمیت حفظ فضای طلبگی در میان مسئولان حوزه، اظهار داشت: وظیفه شورای‌عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این است که تمام تلاش خود را بکند؛ اما این بدان معنا نیست که فضای طلبگی به یک فضای دیگری تبدیل شود.

  نگاه شورایعالی دلسوزانه و پدرانه است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، همچنین در جریان سفر سه روزه به استان گلستان، با آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شورای حوزه علمیه این استان و دیگر اعضای شورای حوزه علمیه استان دیدار کرد. مشکلات مدارس برخی از بخش‌های محروم استان، مسئله موقوفات و حمایت از اساتید، کادر و طلاب استان از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه بود.
مدیر حوزه علمیه استان گلستان در ابتدای این جلسه با تشکر از تلاش‌ها و اقدامات شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: نگاه شورای‌عالی، نگاهی دلسوزانه و پدرانه است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا ابراهیمی‌فر با اشاره به گستره و تعداد بالای مدارس علمیه استان افزود: توسعه متوازن و همگون با سایر استان‌ها محقق نشده است و امیدواریم این سفر پرخیر و برکت نقاط ضعف و قوت استان را بدون واسطه در اختیار شورای‌عالی قرار دهد و تحولی را برای آینده به ارمغان بیاورد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان نیز ضمن قدردانی از هماهنگی مجموعه مدیریت حوزه علمیه استان و حمایت‌های آیت‌الله نورمفیدی، ابراز داشت: قدمت حوزه علمیه استان گلستان به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد و طلاب با استعدادی نیز در این استان تحصیل می‌کنند و زمینه برای پیشرفت فراهم است.
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: امید است با حمایت‌های حضرات آقایان در استان مخصوصاً شخص نماینده محترم ولی‌فقیه، وضعیت مدارس استان ارتقا پیدا کند. از جمله مسائل مورد تأکید در استان، ارتقای کیفی و کمی جذب و پذیرش طلاب و دعوت از اساتید شایسته و توانمند می‌باشد.
آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان نیز، مسائل مادی و اجتماعی را از عوامل مؤثر در مطلوب بودن مدارس علمیه دانست و به مشکلات موجود در این دو عرصه اشاره کرد و ضمن گلایه از کمبود استاد در استان، تصریح کرد: متأسفانه اساتید از قم به شهرستان‌ها نمی‌روند. تلاش جهت دعوت از اساتید توانمند برای حضور در استان، در دستور کار قرار دارد.
در ادامه پس از بیان برخی دغدغه‌ها از طرف اعضای شورای حوزه علمیه استان، حل این مشکلات مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت. مشکلات مدارس برخی از بخش‌های محروم استان، مسئله موقوفات و حمایت از اساتید، کادر و طلاب استان از مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

  حضور در جمع اساتید و مدیران مدارس علمیه شهرستان گرگان
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه برنامه‌های اولین روز سفر به استان گلستان، ضمن حضور در مدرسه علمیه امام خمینی گرگان، در جمع اساتید، مدیران و کادر حوزه‌های علمیه این شهرستان حاضر شد.
 مدیر حوزه علمیه استان گلستان، دغدغه اصلی شورای‌عالی را خوش درخشیدن حوزه‌های علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: با همه کمبودها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، مسئله معیشت اساتید، طلاب و مبلغان مورد توجه ویژه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه است. همه شب و روز این عزیزان این است که بتوانند قدمی در این زمینه بردارند.
در این جلسه، جمعی از اساتید و مدیران مدارس به بیان دغدغه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات پرداختند.
مشکل مسکن اساتید، مشکلات سامانه نجاح، لزوم توجه به وظایف ذاتی طلبگی، پیشنهاد اصلاح دروس پایه‌های ابتدایی حوزه و اختصاص سال اول به اصول، ارزش‌ها و رسالت‌های طلبگی و تمرکز بر آموزش مبانی و روش‌ها به منظور تبیین هویت طلبگی برای طلاب جوان، گرایش به مدرک‌گرایی به جای تخصص‌گرایی، لزوم اعتبار بخشی به مدارک تحصیلی حوزوی، تقدیر از عملکرد شورای‌عالی در واسپاری برخی آموزن‌ها به شهرستان‌ها، لزوم تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت جذب مبلغین، اساتید و تأمین هزینه‌های جاری مدارس، اهمیت توجه به اقتضائات طلاب نسل جوان، لزوم تربیت طلاب برای کنشگری در فضای مجازی، پیشنهاد اصلاح محدوده‌های درسی، تأکید بر نقش اساتید در تربیت طلاب و مسئله معیشت، حقوق و تکریم اساتید، از محورهای سخنان اساتید و مدیران در این جلسه بود.
در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین صالحی، مسئول اداره طرح و برنامه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، به تشریح برخی از مصوبات و تصمیمات شورای‌عالی در جهت دغدغه‌های اساتید و مدیران، با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه پرداخت.
اقدامات انجام شده در راستای توجه به مباحث تهذیبی و تربیتی، سیاست‌های پذیرشی مصوب شورای‌عالی، اعتبارات در نظر گرفته شده برای جذب، گزینش و تبلیغ، تلاش در جهت متناسب‌سازی حق‌الزحمه طلاب طرح امین و طرح هجرت و افزایش شهریه تکمیلی اعزام کوتاه‌مدت مبلغین، از جمله محورهای گزارش مسئول طرح و برنامه شورای‌عالی حوزه بود.
در بخش پایانی این جلسه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان ضمن تبریک ایام عید قربان و عید غدیر، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم مجموعه مدیریت استان که از توفیقاتی نیز بهره‌مند بوده است، بتواند به فضل الهی و عنایت حضرت ولی‌عصر، وضعیت حوزه علمیه استان را ارتقا دهد.
وی اظهار داشت: گاهی مطالباتی وجود دارند که در نگاه اول ممکن است مطالبه درستی به نظر برسند؛ اما بعد از کمی تأمل به نظر می‌رسد که چندان مطالبه واقعی نباشند. به عنوان مثال اختصاص همه معاونت‌های تخصصی به مدارسی که طلاب کمی دارند، از این دسته مطالبات است.
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت معیشت اساتید، افزود: توقع ما از اساتید این است که به میزانی که شورای‌عالی در حد توان خود برای معیشت آن‌ها تلاش می‌کند، وضعیت آموزشی مدارس نیز بهبود یابد. برخی از مدارس استان وضعیت رضایت‌بخشی دارند؛ اما در برخی از مدارس نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.
وی در پایان به بیان نمونه‌هایی از زندگی بزرگان حوزه علمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: گرگان منطقه استعدادخیزی است و باید وضعیت خوب علمی این منطقه در گذشته، احیا شود. إن‌شاء‌الله در المپیاد علمی امسال شاهد بهبود وضعیت علمی این استان باشیم.

  تقدیر  از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان در جریان برنامه‌های اولین روز سفر به استان گلستان، ضمن حضور در جمع طلاب گرگان، از جمعی از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده تجلیل کرد.
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در این جلسه ابراز داشت: امروز جامعه نیاز به انسان‌های فرهیخته، خودساخته و تحصیل کرده دارد. شما برای آینده‌ای که انبوهی از هجمه به طرف دین و معنویت وجود خواهد داشت، خود را آماده می‌کنید. لذا باید هم از جهت علمی و هم از جهت تقوا خود را آماده کنید و هم علوم حوزوی و هم مباحثی که امروزه مورد نیاز است را بیاموزید. اگر مبانی را یاد بگیرید می‌توانید در عرصه‌های مختلف پاسخگو باشید.
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اظهار داشت: باید مهارت‌های مورد نیاز یک طلبه موفق را فرا بگیرید. باید بتوانید خوب بنویسید و خوب صحبت کنید.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم لطف حضرت حق و حضرت ولی‌عصر(عج) همچنان ما و شما را یاری کند و این مسیر را به فضل الهی بهتر از پیش ادامه دهیم و موجب رضایت حضرتش را فراهم آوریم.
در پایان؛ از حدود 30 نفر از طلاب برجسته استان در عرصه آموزش و اخلاق، تجلیل شد.

  تقدیر از مبلغین برتر استان گلستان
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در پایان برنامه‌های اولین روز سفر به استان گلستان، در جمع مبلغین و مبلغات حوزه علمیه این استان حضور یافت و ضمن شنیدن دغدغه‌های آنان، از گروهی از مبلغین برتر استان تقدیر کرد.
در ابتدای جلسه، نمایندگان مبلغین و مبلغات طرح هجرت و طرح امین ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مبلغین استان، دغدغه‌ها و مشکلات مبلغین و مبلغات استان را بیان کردند.
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، گفتمان‌های دینی و برنامه‌های انس با قرآن، برگزاری یادواره شهدا و نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی، مسابقات فرهنگی، نماز جماعت، احادیث اخلاقی، آموزش احکام فقهی و شناسایی و اصلاح مفاسد اخلاقی احتمالی، از محورهای گزارش عملکرد نمایندگان مبلغین استان گلستان بود.
لزوم ایجاد انگیزه و حمایت از مبلغین طرح امین، طرح هجرت و جهادی، اهمیت توجه و برنامه‌ریزی برای خانواده و همسران مبلغین، مسلئه بیمه مبلغین طرح هجرت و طرح امین، پیشنهاد پیگیری جهت مبلغان طرح امین در آموزش و پرورش، نیاز مبلغین طرح امین به دریافت حقوق در تعطیلات تابستان و افزایش حقوق و حمایت‌های مالی، نیز از جمله دغدغه‌های مطرح شده از سوی مبلغین استان بود.
در ادامه؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین صالحی، مسئول اداره طرح و برنامه شورای‌عالی، ضمن تأکید بر رسیدگی به دغدغه‌های مطرح شده، اظهار داشت: بهبود وضعیت معیشتی مبلغین محترم، مد نظر شورای محترم عالی می‌باشد و در این زمینه مصوبات متعددی را به تصویب رسانده است.
مسئول طرح و برنامه شورای‌عالی تصریح کرد: مبالغی که به مبلغین پرداخت می‌شود، شایسته خدمات این عزیزان نیست و به هر میزان نیز که افزایش پیدا کند بازهم جوابگوی زحمات عزیزان نیست؛ اما ان‌شاء‌الله اقدامات لازم بر اساس مصوبات شورای محترم عالی در جهت بهبود وضعیت مبلغین صورت خواهد گرفت گرفت.
در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمان، تبلیغ را بهترین راه صرف عمر و جوانی را در مسیر ترویج معارف و ارزش‌های دینی عنوان کرد و ابراز داشت: بعد از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسئله تبلیغ، این مسئله به‌طور خاص در دستور کار شورای‌عالی قرار گرفت و لذا بازبینی حق‌الزحمه طرح هجرت و طرح امین در دستور کار قرار دارد.
وی با تأکید بر اهمیت به‌روز بودن سطح دانش مبلغین، بیان داشت: مبلغین باید مطالعه داشته و به‌روز باشند. به‌روز بودن یک مبلغ موجب این می‌شود که احساس موفقیت کند و به چشم یک انسان تأثیرگذار به او نگاه کنند.
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خطاب به مبلغین افزود: در کار تبلیغی تعادل را حفظ کنید، حال مخاطب را مورد توجه قرار دهید و نسبت به آنچه نمی‌دانید ورود نکنید. این رمز موفقیت است.
 در پایان این مراسم از تعدادی از مبلغین برتر استان تجلیل شد.

  تقدیر از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیمیان در جریان برنامه‌های دومین روز سفر به استان گلستان به منظور تقدیر از طلاب برگزیده آموزشی و تهذیبی مدارس علمیه شهرهای گنبدکاووس، خان‌ببین، آزادشهر، مینودشت و رامیان، در مدرسه علمیه منتظریه گنبد حضور یافت.
مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه طلاب را به استفاده از فرصت جوانی در سال‌های ابتدایی تحصیل توصیه کرد و ابراز داشت: خداوند در ابتدای جوانی به شما لطف کرده است که به حوزه علمیه وارد شده‌اید و با کلمات اهل‌بیت(ع) و سخنانی که روح را به آسمان پیوند می‌دهد، آشنا می‌شوید. این بزرگترین نعمت است که در دنیایی که این همه غفلت وجود دارد، شما در این محیط قرار دارید.
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ادامه داد: حال نوبت شماست که از این نعمت استفاده کنید و با استفاده از فرصت جوانی، خود را برای کارهای بزرگ و ترویج ارزش‌های اسلامی آماده کنید.
وی با اشاره به برخی حوادث اتفاق افتاده در شهر گنبد در زمان مبارزات انقلاب اسلامی گفت: این شهر یک زمانی امنیت نداشت؛ اما کسانی فداکاری کردند تا این انقلاب پیروز شد و به فضل الهی امنیت به وجود آمد. اکنون نوبت شماست که فداکاری کنید و این فداکاری امروزه خود را به صورت شهادت نشان نمی‌دهد؛ بلکه به صورت سرمایه‌گذاری علمی و اخلاقی است.
در پایان از جمعی از طلاب برگزیده این استان در عرصه آموزش و اخلاق تقدیر و تجلیل شد.

  قدردانی مدیر حوزه علمیه استان گلستان از سفر سهروزه حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان به این استان
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ابراهیمی مدیر حوزه علمیه استان گلستان، در پیامی از سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به گلستان و پیگیری مسائل مربوط به حوزه علمیه این استان تقدیر کرد.
متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اکنون که با الطاف و عنایت خداوند متعال، سفر پرخیر و برکت حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول محترم دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور و هیأت همراه به استان گلستان با موفقیت به پایان رسید و فرصت مغتنمی را جهت پیگیری مشکلات و امور مربوط به حوزه علمیه گلستان فراهم نمود، از جانب مدیریت حوزه علمیه استان، مدیران، اساتید، طلاب، روحانیون و مبلغان گلستان از حضور ارزشمند مسئول محترم دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور و هیأت همراه صمیمانه تشکر و تقدیر می‌نمایم.
همچنین جا دارد از همراهی آیت‌الله نورمفیدی(حفظه الله) نماینده محترم ولی‌فقیه در استان، اعضای محترم شورای حوزه علمیه استان، مدیران و کادر اجرایی مدارس علمیه استان و همچنین طلاب، روحانیون و مبلغان بزرگواری که مسائل و مشکلات موجود و دغدغه‌های خود را مطرح کردند قدردانی و تشکر نمایم.
به حول و قوه الهی امید است برکات و دستاوردهای این سفر منشأ تحولات ارزشمند و پیشرفت باشد و مدیریت حوزه و مدارس علمیه استان نیز با توان و انگیزه‌ای مضاعف در راستای نیل به رسالت خود جهت توسعه و ارتقای جایگاه حوزه علمیه استان موفق‌تر از گذشته عمل نماید.

  معرفی و دفاع از حوزه علمیه پاسخ به شبهات مخالفین، اتقان و جذابیت مهمترین وظایف رسانه حوزه
حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان، در جریان بازدید از مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با اشاره به پیشینه رسانه در حوزه، گفت: رسانه در حوزه علمیه در گذشته منحصر در منبر بود که البته با توجه به سطح اطلاعات و فضای فرهنگی آن در مجموع مؤثر و کارآمد بود.
به گزارش خبرگزاری حوزه، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه گفت: حدود 60 سال قبل با تأسیس مجله «مکتب اسلام» و سپس «مکتب تشیع» توسط فضلا و نویسندگان آن دوره که برخی از آنان از بزرگان و مراجع امروز حوزه هستند، مجلات و رسانه‌‌های مکتوب هم به رسانه و تبلیغات شفاهی پیوست.
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه افزود: رسانه‌های مکتوب تا حدودی تنوع پیدا کردند و مجلاتی مانند «مجله نسل جوان» نیز پا به عرصه گذاشتند که البته این حرکت کند و آرام بود.
وی ابراز داشت: همزمان با پیدایش انقلاب اسلامی، وسائل ارتباط جمعی و مجلات و روزنامه‌ها، گسترش یافتند و مجلات و روزنامه‌های متنوعی به بازار آمدند؛ اما آنچه در سال‌های اخیر با پیدایش اینترنت و رسانه‌های دیجیتال اتفاق افتاد، به کلی وضعیت را تغییر داد و موضوع اطلاع‌رسانی و رسانه را با جهش‌های پیاپی مواجه ساخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان  با تأکید بر اهمیت تقویت فعالیت‌های تبلیغی در عرصه‌های نوین با در نظر گرفتن دو مؤلفه اتقان و جذابیت، گفت: طبعا مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و کار شما عزیزان اهمیت و حساسیت بالایی دارد. معرفی حوزه علمیه، دفاع از حملات و هجمه‌های مخالفین و رصد آینده و مسائل پیش‌روی حوزه از جمله وظایفی است که برعهده این مرکز قرار دارد.
وی در پایان ضمن تشکر از زحمات حجت السلام و المسلمین رستمی، مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه  و همکاران این مرکز، ابراز امیدواری کرد: إنشاء‌الله با تحصیلات، تعهد، احساس مسئولیت و تقویت سواد رسانه‌ای در بدنه حوزه علمیه و پیگیری و تلاش، بتوانید این مسئولیت حساس را به انجام برسانید.
شایان ذکر است، در جریان بازدید از بخش‌های مختلف مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، گزارشاتی از اقدامات، برنامه‌ها، ظرفیت‌ها، نیازها و آسیب‌های موجود در این عرصه ارائه شد.

  مرکز رسانه حوزه به دنبال آموزش طلاب با حفظ هویت طلبگی است
‌مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه نیز در جریان این بازدید، با اشاره به اهتمام جدی به مسئله آموزش، گفت: آسیبی که در فضای مجازی وجود دارد، ناشی از عدم ارتقای سطح سواد رسانه حوزویان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، با اشاره به اجرای طرح «حجره هنر» با حفظ و محوریت هویت طلبگی، اظهار کرد: طلبه‌های بسیاری در قالب طرح «حجره هنر» آموزش‌های رسانه‌ای را گذرانده‌اند و تقریباً هر ماه در استان‌ها نیز دوره‌هایی داریم.
وی با تأکید بر این‌که تمام آموزش‌ها با محوریت هویت طلبگی ارائه می‌شود، تأکید کرد: بایستی دائم هویت طلبگی را در هنرمندان و رسانه‌ای‌های حوزوی تقویت کنیم.
مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، با بیان اهمیت اخلاق در رسانه، خاطرنشان کرد: ما در دوره‌ها سواد رسانه، مهارت کنشگری و اخلاق در رسانه را مطرح می‌کنیم.
ساماندهی فعالان فضای مجازی حوزوی، از دیگر محورهای سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی‌ بود که وی در این رابطه گفت: به‌جد پیگیر شبکه‌سازی هستیم و با اعطای مجوز به فعالان فضای مجازی از طریق کمیسیون اعطا و سامانه‌ای که آماده کرده‌ایم، فعالان فضای مجازی ساماندهی می‌شوند.
مدیر مسئول هفته‌نامه افق حوزه افزود: جلسات متعدد مشترکی با صداوسیما داشته‌ایم و برای بهتر شدن روابط و فعالیت‌های مشترک با این نهاد، الحمدلله قدم‌های مؤثر، مناسب و خوبی برداشته شده است.

 

ارسال دیدگاه