هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 804

اخبار کوتاه جهان

  فلسطین
اسارت بیش از 9300 فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی: هیئت امور اسرا اعلام کرد: بیش از 9300 فلسطینی از جمله 75 زن و 250 کودک، همچنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بند اسارت هستند. این آمارها افراد بازداشت‌شده در نوار غزه را که تعداد آن‌ها هزاران نفر برآورد شده، شامل نمی‌شود. بیش از 3400 فلسطینی نیز، در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت موقت هستند و هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند.

ترکیه

گفتوگوی هیئتهای نظامی ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم: روزنامه ترکیه‌ای آیدینیلیک: هیئت‌های نظامی ترکیه و سوریه با میانجی‌گری روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم گفت‌وگو کردند و انتظار می‌رود، دیدار جدیدی در بغداد برگزار شود. به‌گفته وی، در مذاکرات بین دو کشور به‌ویژه رویدادهای ادلب و اطراف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 رژیم صهیونیستی
کابینه جنگ رژیم صهیونیستی منحل شد: بنیامین نتایناهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پس از درخواست بن‌گویر برای پیوستن به کابینه جنگ، این کابینه را منحل کرد.

  عربستان
حملات ارتش عربستان به استان شدا یمن: رسانه‌های یمنی از حملات توپخانه‌ای ارتش سعودی به استان شدا در مرزهای یمن و عربستان خبر دادند.
عربستان سعودی از فروش نفت خود به دلار خودداری کرد: ریاض قرارداد امنیتی 50 ساله خود با ایالات متحده را که شامل بند فروش نفت فقط به دلار آمریکا بود، تمدید نکرد. به‌لطف این توافق بود که عربستان سعودی توانست، تسلیحات آمریکایی و دلار نفتی نیز، عنوان ارز ذخیره جهانی را دریافت کند. اکنون سعودی‌ها می‌توانند، نفت را به هر ارزی که ترجیح می‌دهند، بفروشند. به‌گفته کارشناسان، این گام در طول زمان می‌تواند به‌طور جدی سیستم مالی جهانی را تغییر دهد؛ زیرا پایه‌های آن، یعنی دلارهای نفتی را تضعیف می‌کند.

  تایوان
مذاکره تایوان با فرانسه و آمریکا در مورد خرید هوایپما: وزارت دفاع تایوان با فرانسه و ایالات متحده درباره خرید هواپیمای تانکر و آواکس 2E- گفت‌وگو کرد. تایوان چندین سال است که در حال بررسی خرید هواپیمای2E- از شرکت آمریکایی Northrop Grumman بوده است؛ اما به‌دلیل محدودیت بودجه نتوانسته است، این هواپیما‌ها را به ناوگان خود اضافه کند.

 تاجیکستان
همکاری امنیتی- نظامی تاجیکستان و ایالات متحده آمریکا: تاجیکستان از این پس، نیروهای مسلح خود را توسط افسران آمریکایی آموزش می‌دهد و به تسلیحات آمریکایی مجهز می‌شود. همچنین یک سند پیمان امنیتی هم، در زمینه کمک‌های اطلاعاتی و رصدهای ماهواره‌ای بین دو کشور منعقد شده است.

  روسیه
روسیه خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل است: واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد: روسیه متقاعد شده است که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، به آغاز مذاکرات برابر میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها کمک می‌کند.

  اتحادیه اروپا
اضافه شدن 9 کشور به تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران: سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد که 9 کشور غیر اتحادیه اروپا به‌دلیل حمایت ایران از روسیه، به تحریم‌ها علیه تهران پیوستند. در این بیانیه آمده است: کشورهای مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، آلبانی، اوکراین، مولداوی، بوسنی و هرزگوین و همچنین کشورهای منطقه آزاد تجاری اروپا، ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین، به تصمیم شورای اتحادیه اروپا در 14 ماه مه برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران برای تجهیزات نظامی پیوستند.

  مالزی
مالزی هم عضو بریکس میشود: در ادامه اقبال کشورهای مختلف به «بریکس»، نخست‌وزیر مالزی از تدارک این کشور برای پیوستن به این گروه خبر داد. انور ابراهیم گفته است: «ما تصمیم‌مان را درباره پیوستن به بریکس گرفته‌ایم و به‌زودی فرایند رسمیِ این کار را شروع می‌کنیم.

  آمریکا
واشنگتن آماده جنگ بزرگ با روسیه میشود: روزنامه «وزگلیاد» در گزارشی مدعی شده: آمریکا برای یک جنگ بزرگ با روسیه آماده می‌شود و از سال‌ها پیش مقدمات آن را فراهم کرده است.

  اوکراین
اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست: ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه: شرط ورود اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پیروزی این کشور در جنگ با روسیه است و چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد؛ بنابراین اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست.

  سودان
ما به اقدامات شرورانه امارات واقف هستیم: ادریس محمد، نماینده سودان در شورای امنیت: ما به اقدامات شرورانه امارات واقف هستیم و از شورای امنیت می‌خواهیم تا اقدامات این کشور و دخالت‌های آن در امور داخلی سودان را محکوم نماید. گفتنی است که دولت سودان معتقد است، امارات متحده عربی با حمایت از شبه‌نظامیان واکنش سریع در سودان، باعث آتش‌افروزی در این کشور شده است.

​​​​​​​  ناتو
رزمایشهای نیروهای نظامی از 12 کشور ناتو در سواحل بالتیکی لهستان: حدود 1000 پرسنل نظامی از 12 کشور ناتو، در رزمایش‌هایی که در سواحل بالتیکی لهستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، این رزمایش عملی دو هفته‌ای، شامل: سربازانی از آلمان، اسپانیا، لهستان، ایتالیا، رومانی، جمهوری چک، دانمارک، بلژیک، مجارستان، استونی، لیتوانی و ایالات متحده و مقر نیروهای مسلح کشورهای اتحادیه اروپاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه