هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ستارگان هدایت

ستارگان هدایت

    حجتالاسلام والمسلمین علی مؤیدی(ره)
 
 حجت‌الاسلام مؤیدی متولد سال ۱۳۳۰ در شهر بابل و از خانواده مذهبی و اصیل بوده است و پس از تحصیلات دانشگاهی، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی چون: آیت‌الله شبیری زنجانی، خرازی و... بهره وافر برد.
ارتباط ایشان با بزرگانی مانند آیت‌الله بهجت(قد) و کسب فیض از بزرگانی مانند مرحوم استاد علی صفایی حائری منجر به سیر معنوی و خودشناسی و مطالعات عمیق و تحقیق و پژوهش در کتب اخلاقی و عرفانی گردید.
پس از چند سال درس و بحث در حوزه قم، به درخواست آیت‌الله روحانی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران جهت مدیریت حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص)(صدر) به بابل آمده و علاوه بر اداره این حوزه، اقدام به راه‌اندازی مؤسسه پژوهشی فرهنگی اشراق نمود و در مسجد کاظم‌بیک به‌عنوان امام جماعت، مشغول به فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در مرکز معنوی شدند و در این میان، صد‌ها نوجوان و جوان مستعد تحت تعلیمات اخلاقی و معنوی این استاد و عالم فرهیخته و بصیر قرار گرفتند و در طول حدود سه دهه این حرکت همچنان ادامه دارد و تأسیس مدرسه و مجتمع آموزشی تربیتی اشراق در سال ۱۳۸۹ (از مهد تا دبیرستان. دخترانه و پسرانه) به این حرکت انسان‌ساز خود تأثیر و عمق بیشتری بخشید. این عالم خدوم، شهریور امسال آسمانی شد.
٭ ٭ ٭
    حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی(ره)
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آشتیانی‌ در سال‌ ۱۳۱۹ هجری‌ شمسی‌ در آشتیان‌ به‌ دنیا آمده بود و از فعالیت‌های‌ مهم‌ ایشان‌، شرکت‌ در تدوین‌ تفسیر نمونه‌ بوده است‌ که در سال‌ ۱۳۶۷ به‌ پایان‌ رسید و در ۲۷ جلد در اختیار همگان‌ قرار گرفت‌.
از فعالیت‌های‌ مهم‌ دیگر ایشان‌، شرکت‌ در تدوین‌ تفسیر موضوعی‌ قرآن‌ به‌‌نام‌ «پیام‌ قرآن‌« و نیز شرکت‌ در نگارش‌ تفسیر نهج‌‌البلاغه‌ است‌ که‌ هر دو اثر منتشر شده‌ و در اختیار عموم‌ مردم‌ قرار گرفته‌ است‌.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آشتیانی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بود که در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، به‌ نمایندگی‌ از مردم قم حضور داشت و سرانجام در روز جمعه، ۲ تیرماه 1402 پس از تحمل یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت و در سن ۸۳ سالگی به لقاء‌الله پیوست.
٭ ٭ ٭

  حجتالاسلام والمسلمین
       سیدناصر خداداد حسینی(ره)
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید‌ناصر خداداد حسینی، از برجستگان ائمه جماعت حرم مطهر رضوی، عمری را در سنگر‌های جهاد و خدمت در راه انقلاب اسلامی گذراند. همراهی امام خمینی(قد) در برپایی انقلاب، همراهی با مقام معظم رهبری قبل و پس از رحلت امام خمینی(قد)، استاد حوزه علمیه قم، امام جمعه فردوس، مسئول دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) و آیت‌الله مکارم شیرازی در مشهد، امام جماعت مسجد حجت خیابان امام رضا(ع)، رئیس خدام کشیک اول حرم مطهر امام رضا(ع) و متولی و امین مسجد امام خمینی(قد) معروف به نایب‌الامام خمینی بلوار شارستان رضوی، از فعالیت‌های این روحانی مجاهد در زمان حیاتش بود.
پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۳سالگی در اردیبهشت‌ماه امسال در مشهد دار فانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

  حجتالاسلام والمسلمین 
       سید محمدتقی محصل همدانی(ره)
 
مرحوم حجت‌الاسلام سید محمدتقی محصل همدانی، متولد ۱۳۱۴ در شهر یزد و نماینده مردم شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم، مروست و مهریز در دوره‌های چهارم، پنجم و هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است.
وی همچنین سال‌ها رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، عضو بازرسی کشور، مدرس حوزه و دانشکده قضایی، بازرس ستاد حج و زیارت کشور در عربستان و بررسی وضعیت زائران و حجاج ایرانی و... بوده و نقش مهمی در تحولات مختلف انقلاب اسلامی به‌خصوص در استان یزد و شهرستان مهریز داشت.
این عالم ربانی که عمری را در خدمت به انقلاب اسلامی، مردم و بیان معارف اسلامی و عرض ارادت به دستگاه اهل‌بیت(ع) گذراند، روز پنجشنبه 21 دی 1402 به‌دلیل بیماری دارفانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

​​​​​​​    حجتالاسلام والمسلمین سیدرضی شکوری (ره)
       امام جمعه سابق خوی
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شکوری فرزند سیدابوالحسن در ۲۵ فروردین سال ۱۳۳۵ شمسی در روستای عالم‌خیز خاک‌مردان از توابع شهرستان خوی دیده به جهان گشود.
وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در ۱۵ سالگی وارد مدرسه علمیه نمازی خوی شد و پس از شش‌ماه تحصیل به حوزه علمیه قم هجرت کرد و نزد بزرگ آن زمان کسب فیض کرد.
وی در طول حیات پربرکتش مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بر عهده داشت که از جمله آنها، می‌توان به نمایندگی طلاب خوی به‌مدت ۱۰ سال، نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه ۴، حضور در جهبه‌های جنگ تحمیلی، مسئولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی آذربایجان غربی و کردستان اشاره کرد.
تأسیس ساختمان اداری و پایگاه برای کمیته‌های انقلاب در دو استان آذربایجان غربی و کردستان، تأسیس حوزه علمیه خواهران در خوی، ساختمان جدید حوزه علمیه برادران، راه‌اندازی انجمن قرآن و نهج‌البلاغه، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، شورای فرهنگ عمومی، ستاد احیای زکات، شورای هیأت‌های عزاداری و چندین سایت پژوهشی و فرهنگی و... از جمله خدمات وی می باشد.
امام جمعه سابق خوی در بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۰ به‌مدت ۲۱ سال امام جمعه شهرستان خوی بود و در سال ۹۲ از سوی شورای سیاسگذاری ائمه جمعه کشور به‌عنوان امام جمعه برتر و نمونه کشور انتخاب شد.
وی شب سه شنبه 29  آبان در سن ۶۷ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تبریز دارفانی را وداع گفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه