هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ستارگان هدایت

ستارگان هدایت

    آیتالله حاج سیدعلی موحد ابطحی(ره)
 
آیت‌الله سید‌علی موحد ابطحی اصفهانی، متولد ۱۳۱۹ شمسی از علما و فقهای معاصر اصفهان بود. وی برادر سید محمدباقر موحد ابطحی و سید محمدعلی موحد ابطحی است.
وی آثار ارزنده‌ای مانند: «آیه التطهیر فی احادیث الفریقین» ۴ جلد، «الامام الحسین(ع) فی احادیث الفریقین» در ۶ جلد، «الشیعه فی احادیث الفریقین» ۲ جلد، «حضرت ابوالفضل(ع) مظهر کمالات و کرامات» در ۴ جلد، غدیر و چشمه‌های جوشان ولایت» و... به‌جا مانده است.
 این عالم ربانی سرانجام در روز دوشنبه 20 آذر 1402ش برابر با 27 جمادی‌الاولی 1445ق جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
٭ ٭ ٭

    آیتالله نورالله شاهآبادی(ره)
 
آیت‌الله حاج شیخ نورالله شاه‌آبادی، فرزند آیت‌الله‌العظمی محمدعلی شاه‌آبادی، استاد عرفان امام خمینی(قد) در فروردین سال ۱۳۰۹هجری شمسی در شهر قم متولد شد. وی با مهاجرت والد معظم‌شان از قم به تهران منتقل شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه توفیق به پایان رسانید. سپس در دورانی که کمتر کسی به تحصیل علوم دینی رغبت می‌کرد، همراه برادرش حضرت آیت‌الله حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی به فراگیری دانش دینی روی آورد و مقدمات و سطح را نزد اساتید حوزه علمیه تهران در مدرسه علمیه مروی و سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) آموخت. ایشان در بهمن سال ۱۳۳۴ش به‌عنوان مأمور فرهنگی و همکاری با کنسول‌گری ایران در نجف اشرف، عازم عراق شد و مدت ۸ سال در دبیرستان علوی نجف مشغول خدمت گردید و نفوس بسیاری از نوجوانان را تربیت کرد.
این عالم ربانی پس از عمری خدمت و تألیف و تربیت شاگردان در سن ۹۳سالگی، سحرگاه ۲۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (31 فروردین ماه 1402) دار فانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

آیتالله شیخ محمدتقی مجلسی(ره)
 
حاج شیخ محمدتقی مجلسی عالم جلیل و فقیه محقق، از نوادگان دختری علامه ملامحمدباقر مجلسی است که در سال ۱۳۰۸ شمسی در اصفهان متولد شد.
این عالم پس از طی دروس مقدماتی و سطح در نزد اساتیدی چون شیخ محمدرضا جرقویه‌ای و شیخ محمدحسین مشکینی به قم رفته و نزد حضرات آیات: سیدحسین طباطبائی بروجردی، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای(قد) به کسب فیض پرداخت.
سپس به نجف ‌اشرف عزیمت نموده و از درس حضرات آیات: سید عبدالهادی شیرازی، سیدعلی علامه فانی، میرزاهاشم آملی، سیدمحسن حکیم، سیدحسین حمامی، حاج شیخ حسین حلی و حاج سیدابوالقاسم خوئی(ره) بهره برد و پس از اخذ اجازات اجتهاد و روایت از اساتید خود، به ایران مراجعت کرد. «الدرة البهیه فی مسائل التحیه»، «محاضرات الاصول»، «رسالة فی مسائل الرضاع»، «رسالة فی تجنیس المتنجس»، «رسالة فی فروع العلم الاجمالی»، «رسالة فی انفعال ماء القلیل» و «المختار من مبانی الاصول، «آداب الجمعه» از جمله آثار نگاشته‌شده توسط این عالم گران‌قدر است و خردادماه 1402 به لقاءالله پیوست.
٭ ٭ ٭

    آیتالله حاج شیخ یدالله رحیمیان(ره)
 
آیت‌الله حاج شیخ یدالله رحیمیان دستجردی، سال ۱۳۰۰ شمسی در محله «دستگرد خیار» اصفهان متولد شد.
وی نزد عالمان بزرگی چون آیت‌الله سید محمد‌حسین شریعت درچه‌ای، آیت‌الله شیخ محمدحسن عالم نجف‌آبادی، آیت‌الله میرزا علی‌آقا شیرازی، آیت‌الله ملاحسینعلی صدیقین، آیت‌الله عبدالحسین طیب صاحب تفسیر اطیب‌البیان و آیت‌الله سید‌حسین خادمی تلمذ کرده و علاوه بر بهره علمی از محضر این بزرگان، از خصوصیات معنوی و انفاس قدسی هریک از اساتید بهره‌های فراوانی به دست می‌آورد.
سپس راهی حوزه علمیه قم شد و در درس آیت‌الله‌العظمی بروجردی، علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی(قد) حاضر شد. در همین دوران است که به دستور آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) کتاب «منتقی‌الجمان فی احادیث الصحیح والحسان» تألیف صاحب معالم را برای اولین‌بار تصحیح و تحقیق ‌کرد. پس از مراجعت به اصفهان، ضمن وعظ و خطابه به تدریس سطوح عالی حوزه علمیه پرداخت. وی در مردادماه 1402 آسمانی شد.
٭ ٭ ٭

    ابوشهید آیتالله ابوالقاسم شاکری(ره)
         از اساتید حوزههای علمیه کرمان
 
ابوشهید آیت‌الله ابوالقاسم شاکری از علمای بزرگ دینی و از اساتید حوزه‌های علمیه کرمان در بزنجان شهرستان بافت دیده به جهان گشود و در مدرسه معصومیه کرمان به تحصیل علم پرداخت. سپس راهی نجف اشرف شد و از محضر علما بهره برد.
وی پس از بازگشت از نجف اشرف به دستور علمای کرمان برای تبلیغ به شهرهای مختلف رفت و پس از پیروزی انقلاب به امامت جماعت مسجد امام(ره) برگزیده شد و تا سال 1399 خدمات زیادی برای رونق‌بخشی به این مسجد انجام داد. وی بیش از 40 سال، سکان‌دار ترویج دین و آداب و اخلاق اسلامی در مسجد امام خمینی(ره) کرمان بود.
این عالم ربانی، همواره از حامیان انقلاب اسلامی و رهبری در صحنه‌های مختلف انقلاب اثرگذار بود و نقش مهمی در بصیرت‌افزایی جامعه و روحانیون و طلاب دینی داشت.
آیت‌الله شاکری هنگام غروب روز دوشنبه 29 آبان1402 در بیمارستان فاطمةالزهرا(س) شهر کرمان در سن 96 سالگی بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭
 
   آیتالله سیدعلی حسینی میبدی (ره)
          از علمای شمیرانات تهران
 
آیت‌الله سیدعلی حسینی میبدی از منبری‌ها و اساتید اخلاق محله شمیران تهران، از خانواده‌های بزرگ و اصیلی بود که سال‌ها در کرمانشاه اقامت داشته و در آن شهر منبر می‌رفت. گرچه اصالت خانوادگی آن‌ها به میبد یزد برمی‌گشت؛ اما به‌دلیل علاقه به زیارت سیدالشهدا(ع) اقامت در غرب کشور را انتخاب نمود تا بتواند راحت‌تر و مکرر به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود. او نظیر پدرش سالیان سال در شهر کرمانشاه دارای مجلس و منبر بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به محله شمیران تهران کوچ می‌کند و در مسجد حضرت علی‌بن الحسین(ع) (مسجد مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی) نمازهای ظهر را به‌پا می‌داشت.
مرحوم میبدی پس از فوت فرزندش و به‌دلیل کهولت سن و عوارض جسمانی  روز جمعه 28 مهر 1402 دعوت حق را لبیک گفت.
٭ ٭ ٭

​​​​​​​    آیتالله شیخ قاسم الطائی (ره)
          از اساتید حوزه علمیه نجف
 
شیخ قاسم الطائی از مجتهدین بنام حوزه نجف بود که در جریان انتفاضه شعبانیه - با رهبری آیت‌الله خویی- امنیت شهر نجف را بر عهده گرفت. همین موضوع باعث شد، بعد از شکست انتفاضه به ایران بیاید.
بعد از اشغال عراق توسط آمریکا، شیخ قاسم الطائی، حکم «وجوب جهاد علیه اشغالگران» را صادر کرد و به این جهت از پیشگامان مقاومت اسلامی در عراق محسوب می‌شود. با آغاز فتنه تکفیری در سوریه، آیت‌الله شیخ قاسم الطائی از نخستین کسانی بود که حکم جهاد در سوریه را صادر کرد و گروه «لواء ابوالفضل‌العباس(ع)» به‌عنوان یکی از نخستین گروه‌های مدافع حرم توسط عراقی‌ها با هدایت ایشان تأسیس شد. این گروه، نقش قابل توجهی در دفاع از منطقه زینبیه در سال ۲۰۱۲ ایفا کرد تا در ادامه، بقیه گروه‌های جهادی و رزمنده مقاومت به سوریه اعزام شوند.
این عالم مجاهد و سخت‌کوش روز یکشنبه 26 شهریور 1402 در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه