هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 798

اخبار کوتاه ایران

  خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند:
پایگاه تحلیلی نظامی «Breaking Defense» در گزارشی: آورده است، با وجود همکاری و مقابله گسترده چند کشور در کنار اسرائیل با تسلیحات پرتاب‌شده تهران، علاقه جهانی به پهپادهای ایرانی رو به کاهش نیست و تحلیل‌گران می‌گویند: بازار پراشتیاقی در سراسر جهان برای دسترسی و خرید پهپادهای به نسبت ارزان و کارآمد ایران وجود دارد.

  شورای نگهبان طرح ساماندهی مسکن را تأیید کرد:
سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی زمین و مسکن که از سال گذشته میان مجلس و شورای نگهبان در حال رفت و آمد است، برخلاف موازین اسلامی شناخته‌ نشد؛ بنا بر این امیدواریم به‌زوی محقق گردد. طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی «سپند» هم، مورد برررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

  رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم:
وزیر نفت:۵۰ پروژه جدید در نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی به ارزش ۴۷.۵ میلیار دلار در دولت سیزدهم آغاز شده است. نزدیک به ۶۰ درصد در دولت فعلی به تولید نفت و ۵۴ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور افزوده شد.

  سدهای ایران چقدر آب دارند؟
بارندگی‌های بهاره سبب شده تا چهارمین خشک‌سالی متوالی در برخی از مناطق کشور متوقف شود. حجم آب موجود در مخازن سدها به ۳۳ میلیارد متر مکعب می‌رسد و ۲ درصد نسبت به‌مدت مشابه پارسال بیشتر شده است. سدهای خوزستان بیشترین میزان ذخیره را دارند. بدترین وضعیت نیز، مربوط به سد دوستی مشترک میان ایران و ترکمنستان، سد طرق، سد رودبال دارال، تنگوِییه سیرجان و سد ساوه است.

  تورم 12 استان به زیر 30 درصد رسید:
در فروردین‌ماه 1403، تورم نقطه به نقطه کل کشور نسبت به اسفند کاهش یافته و به 30.9 درصد رسید. از میان استان‌های کشور، این نرخ در 12 استان به کمتر از 30 درصد رسید. کاهش تورم نقطه به نقطه در این تعداد از استان‌ها به زیر 30 درصد، از اسفند سال 1399 تاکنون بی‌سابقه بود.

  ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت:
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: ساخت ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار ‌واحد مسکن در سطح کشور را آغاز کرده‌ایم و این پروژه‌ها، در پیشرفت‌های مختلف در حال اجراست که طی یک تا  دو سال آینده، تحویل متقاضیان خواهد شد.

  نرخ تورم ۳۸.۸ درصد شد:
معاون اقتصادی بانک مرکزی: نرخ سالانه تورم مصرف‌کننده که در فروردین ۱۴۰۲، ۴۷.۶ درصد بود، اکنون به ۳۸.۸ درصد رسید است. و نرخ رشد حجم پول که در ۱۴۰۱، ۶۵.۴ درصد بود، به ۱۷.۵ درصد کاهش یافت. در کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده نیز، رکوردشکنی داشتیم و این نرخ از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲، به ۲۳.۸ درصد در فروردین امسال رسید. نرخ تورم سالانه تولید‌کننده نیز از ۳۶.۶ در فروردین ۱۴۰۲، به ۳۱.۲ درصد در فروردین امسال رسید و نرخ رشد اقتصادی با نفت در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به ۴.۵ درصد رسید.

  تولید گاز ایران در پارسجنوبی از قطر پیشی گرفت:
مدیرعامل شرکت ملی نفت: امسال سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد که از سال ۹۴ به‌دلیل ترک فعل، اقدامی برای آن صورت نگرفته بود. هم‌اکنون ما در تولید گاز در میدان مشترک پارس‌جنوبی، از قطر جلوتر هستیم.

  کمک ۱۶۰ میلیارد تومانی ایرانیها به مردم غزه:
دبیرکل جمعیت هلال احمر: مردم ایران در نمایش دلبستگی، بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان به مردم مظلوم غزه کمک نقدی کردند.

  جریمه ۲۵۰ همتی بانکهایی که وام مسکن ندادند:
مدیرعامل صندوق ملی مسکن: جریمه مالیاتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. بانک‌ها با روش‌های حقوقی، به‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند.

  امسال در تولید گندم، به خودکفایی کامل میرسیم:
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی: سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰ و نیم میلیون تُن بود و  ۱ میلیون تُن واردات گندم داشتیم؛ اما امسال (ان‌شاءالله) به خودکفایی کامل می‌رسیم و وارداتی نخواهیم داشت.

  ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی:
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور، از قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد.

  محاسبه برق پرمصرفها بهقیمت برق تجدیدپذیر:
سخنگوی صنعت برق: برق مشترکان بسیار پرمصرف، با قیمت برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد. حدود ۲.۵ درصد از مشترکان برق در کشور بسیار پرمصرف هستند و حدوداً چندین برابر الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند. ناچاریم در خصوص این مشترکان، از عوامل بازدارنده استفاده کنیم و در واقع برق آنها، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خریداری می‌شود.

 افزایش ۳ درصدی آب سدها در پی بارشهای اخیر:
حجم آب سدهای بزرگ و مهم کشور در اثر بارش‌های اخیر، از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه، نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته، با ۳ درصد رشد همراه شد.

  کاهش ۲۰۰ هزار موردی غربالگری:
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت: پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، ۲۰۰ هزار مورد از غربالگری‌های ناهنجاری‌های جنینی کاهش یافته است؛ اما هیچ‌گونه افزایش ناهنجاری جنین نداشته‌ایم.

  افزایش مبلغ جریمه رانندگی در انتظار ابلاغ دولت:
رئیس پلیس راهور: افزایش مبلغ جرائم رانندگی تصویب شده است؛ اما همچنان در انتظار ابلاغ دولت است و تا زمانی که دولت ابلاغ نکند، مبلغ جرائم مانند گذشته است و تغییری ندارد.

  افزایش زایمان زیر ۲۴ سال:
​​​​​​​
رئیس مرکز جوانی جمعیت: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ شاهد افزایش چشم‌گیر موالید مادران در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال بوده‌ایم که نشان‌گر کاهش سن زایمان و باروری است. کاهش سن زایمان باعث می‌شود که برای تولد نوزادان بعدی راحت‌تر می‌توان برنامه‌ریزی کرد. تعداد زایمان‌های سوم، چهارم و پنجم نیز در کشور افزایش یافته است.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه