هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دریافت مالیات عادلانه و با رضایت مؤدیان باشد

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

دریافت مالیات عادلانه و با رضایت مؤدیان باشد

دکتر سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور، با سفر به شهر مقدس قم، با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم  و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، به صورت جداگانه دیدار کرد و از رهنمودهای ایشان در این عرصه بهره‌مند شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در این دیدار با اشاره به ضرورت دریافت مالیات جهت پیشبرد امور کشور، بیان کردند: دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد که این، باعث جلب اعتماد آنان می‌گردد.
این مرجع تقلید با اشاره به تعطیلی بعضی از کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات به‌دلیل مالیات بسیار سنگین، اظهار کردند: مالیات سنگین، سبب تعطیلی کارگاه‌های تولیدی کشور و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیرتولیدی، برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می‌شود.
معظم‌له قابل اطمینان بودن مأموران مالیاتی را مهم دانسته و یادآور شدند: متأسفانه برخی از مأموران مالیاتی، با مؤدیان در محاسبۀ مالیات تبانی می‌کنند که باید با آن برخورد شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، مسئولیت سازمان امور مالیاتی را سخت و مهم دانسته و افزودند: از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سویی، سازمان مجبور به تأمین هزینه‌های جاری کشور با مالیات است؛ لذا باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود.
ایشان اقتصاد جامعه سالم را بر پایه مالیات عادلانه دانسته و تصریح کردند: باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند.
این مرجع تقلید دریافت مالیات را مختص به زمان حال ندانسته و اظهار کردند: مالیات در اسلام، همان زکات است و در زمان ائمه(ع) غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می‌شد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به اینکه هزینه‌های دفاعی و نظامی کشور نیز، از طریق مالیات تأمین می‌شود، بیان کردند: در گذشته خود مجاهدان هزینه‌های مرکب و خوراک خودشان را تأمین می‌کردند؛ درحالی‌که امروزه اشخاص به‌تنهایی توانایی تهیه ادوات نظامی را ندارند؛ از این‌رو این هزینه‌ها بر عهده نظام اسلامی بوده که از طریق مالیات تأمین می‌شود.

  مالیات را نباید نوعی مبارزه
با متمکنین تعریف کرد
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله سعیدی هم در این دیدار که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت(س) انجام شد، این عرصه را یکی از جبهه‌های اقتصادی حکمرانی‌ها توصیف و اظهار کرد: بحث مالیات در نظام ما جا افتاده است و باید بیشتر بر روی آن کار شود؛ تا کاری تبیین و توضیح داده نشود، پاسخ لازم را دریافت نخواهد کرد.
وی بر اهمیت تبیین آثار و برکات اخذ مالیات از متمکن اشاره و اصلاح ذهنیت‌ها در پرداخت حق مردم را یکی از بنیان‌های مبانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبانی اسلامی ضمن تصریح بر پرداخت حق مردم از درآمدها، بر تفکیک مال فقرا، مساکین، ابن‌سبیل و… در درآمدها تأکید می‌کند.
 نماینده ولی فقیه در استان قم  بر اهمیت قصد قربت در جداسازی حق مردم از درآمدها تأکید و ابراز کرد: مبانی اسلام در پرداخت حق مردم حتی به‌شکل ظاهری نحوه پرداخت توجه نموده و تأکید دارد که نباید دست تو بالاتر از دست فقیر قرار گرفته و سلطه بر فقیر تداعی گردد.
 عضو خبرگان رهبری در ادامه، تبیینی از دریافت خمس و زکات در سیره نبوی ارائه و خاطرنشان کرد: گفتمان اسلام، همواره بر دریافت عزتمندانه مالیات از متمکنین و پرداخت متواضعانه به فقرا تصریح دارد.
 تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با تأکید بر اینکه تفهیم موضوعاتی چون اهمیت مالیات، نیازمند نقش‌آفرینی برجسته خود اهالی امور مالیاتی است، اظهار کرد: مردم باید در جریان تمام فعالیت‌های نهادهای درگیر در فرایند امور مالیاتی بوده و از دریافت‌های مالیاتی، نفتی و هزینه‌های صورت‌گرفته مطلع باشند.
وی با اشاره به اینکه مالیات کشور، باید از همه و ناظر به گستره کسب درآمدها اخذ گردد، خاطرنشان کرد: همه مردم باید بدانند که نظام اسلامی نگاه عادلانه‌ای در اخذ مالیات داشته، همگان در مدیریت فرایندهای مالی، اقتصادی و احیای هزینه‌های کشور دخیل و شریک هستند.
 آیت‌الله سعیدی در پایان گفت: فلسفه اخذ مالیات، تجلی حضور شهروند و نقش‌آفرینی او در مجموعه مدیریت‌های اجتماعی است که آبادانی کشور را به دنبال دارد.

  با فرهنگسازی و اخذ صحیح مالیات
زمینه رضایتمندی مردم فراهم شود
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار، با اشاره به عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، ابراز کرد: پیروزی افتخارآفرین نیروهای مسلح در مقابل جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم، سالی سرشار از عافیت، سلامتی، اقتدار و موفقیت در عرصه‌های مختلف را در پیش داشته باشیم.

نباید حتی قطرهای نفت، خامفروشی شود
وی نفت را ثروتی خدادادی توصیف و اظهار کرد: باید با بهره‌گیری از مالیات و خودداری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده، به‌گونه‌ای که حتی قطره‌ای نفت، خام‌فروشی نشود، زمینه را برای استفاده نسل‌های آینده از این نعمت فراهم کنیم.
امام جمعه قم، با اشاره به ضرورت استفاده از مالیات به‌عنوان یک منبع درآمدی، خاطرنشان کرد: دولت ناگزیر است، بخشی از هزینه‌ها را از طریق مالیات تأمین کند؛ اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای و عمل بر اساس یک شاخص واحد است.

فرهنگسازی و اخذ صحیح مالیات
زمینه رضایتمندی مردم
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید با فرهنگ‌سازی و اخذ صحیح مالیات، زمینه رضایت‌مندی مردم فراهم شود؛ چراکه نظام ما بر خلاف دیگر کشورها، در صدد تعامل واقعی با مردم است و لذاست که نوع کار ما نیز، با دیگر کشورها متفاوت است.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: باید عمدتاً تمرکز شما بر روی موارد فرار مالیاتی باشد و مصارف مالیات در شهرهای مختلف نیز، برای مردم به‌خوبی تبیین شود.
وی با تقدیر از برقراری میزهای خدمت در مصلی‌های نماز جمعه، گفت: میزخدمت در مصلی‌ها کار بسیار خوبی است؛ چراکه مسئولان در یک فضای خوبی با مردم تعامل می‌کنند و از این طریق، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مشارکت مردم میتواند در همه عرصهها راهگشا باشد
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، با یادآوری شعار سال افزود: اگر در جامعه میان مسئولان و مردم همدلی وجود داشته باشد، علی‌رغم همه عناد و دشمنی دشمنان، مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه مشارکت مردم، می‌تواند در همه عرصه‌ها راهگشا باشد.
وی خطاب به مسئولان ادامه داد: تمام تلاش دشمن، فاصله انداختن بین مردم و مسئولان است. بنابراین هرچه با عملکرد خود، این فاصله را کم کنید، توسعه، عمران و آبادانی کشور را به همراه خواهد داشت.

 اخذ مالیات
باید با عمران و آبادانی شهرها همراه باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی هم در این دیدار، رسالت سازمان امور مالیاتی کشور را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع)، در نامه‌ای به کارگزاران خود به‌ویژه مالک اشتر به چهار اولویت اصلی حکومت در جامعه اسلامی اشاره کرده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حضرت وقتی مصر را به مالک اشتر سپردند، چهار توصیه را هم متذکر شدند؛ جالب این است که این چهار سفارش مهم‌ترین چیزهایی است که از حکومت و دولت‌مردان به‌ویژه شما دست‌اندرکاران امر امور مالیات کشور انتظار می‌رود که حضرت با اولویت آن را بیان کرده‌اند و شامل: «جبایة خراجها؛ جمع‌آوری مالیات»، «و جهاد عدوها؛ جهاد با دشمنان»، «و استصلاح اهلها؛ سازندگی معنوی» و « عماره بلادها؛ سازندگی مادی» را به والیان سفارش کرده است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به وظایف نظام اسلامی در قبال مردم و جامعه، گفت: نظام اسلامی در حوزه جمع‌آوری مالیات، ایجاد امنیت، سالم‌سازی و آباد کردن جامعه و رسیدگی به شهروندان وظایف سنگینی به عهده دارد و در تمامی این عرصه‌ها ایفای نقش می‌کند.
عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: اخذ مالیات از شهروندان و فعالان اقتصادی باید با عمران و آبادانی شهرها همراه باشد و عمران و آبادانی شهرها، جلوی چشم شهروندان رخ دهد.
به‌گفته آیت‌الله اعرافی، وقتی طرح یا لایحه‌ای از سوی مجریان برای اجرا در کشور به شورای نگهبان وارد شود، اولین موضوعی که مدنظر است، رعایت حق و حقوق مردم است و شورای نگهبان، متعهد به حقوق آحاد جامعه است.
وی در ادامه، به ابعاد مختلف نظام مالیاتی پرداخت و گفت: یکی از این اضلاع، بعد فرهنگی و ارزشی اخذ مالیات در جامعه و بین شهروندان است و باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه عدالت مالیاتی، همراهی مردم را به دنبال دارد، گفت: اگر مصارف مالیات به‌خوبی برای شهروندان تبیین شود، جامعه با آمادگی بیشتری مالیات پرداخت خواهد کرد.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این دیدارها، اظهار کرد: به‌حمدالله در دولت سیزدهم، با توجه به تمام سیاست‌های بالادستی که البته از دهه‌های گذشته وجود داشته، موضوع کاهش اتکا به منابع نفتی را پیگیر بوده‌ایم؛ رهبر معظم انقلاب دهه‌هاست که در سیاست‌های کلی نظام، در برنامه‌های مختلف توسعه و در اسناد بالادستی، به این موضوع اشاره می‌کنند. به‌حمدالله با توجه به دقت نظری که در حوزه‌ سیاست‌گذاری اقتصادی هست، در دولت سیزدهم شاهد افزایش قابل توجهی از این منظر در درآمدهای مالیاتی بوده‌ایم.
دکتر سبحانیان ادامه داد: ما شاید برای اولین بار در سال ۱۴۰1 و البته ۱۴۰2 بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه‌ای را از محل درآمدهای مالیاتی تأمین کردیم و سهم نفت در بودجه‌ عمومی دولت به حوالی ۳۰ درصد رسید. این یک دستاورد بزرگ است که سال‌های سال همه‌ اقتصاددانان بر این موضوع تکیه می‌کردند و در واقع به آن توصیه می‌کردند و این منجر به این شده که ما بتوانیم، بخش بیشتری از منابع نفتی خودمان را در حوزه‌ سرمایه‌گذاری ببریم و هزینه کنیم.
وی بیان کرد: به‌جهت تحقق درآمدهای مالیاتی باز بحمدالله با زحماتی که همه‌ همکاران ما در سازمان امور مالیاتی کشور در سراسر کشور متحمل شدند، ما تقریباً یک تحقق صد درصدی را نسبت به آن چیزی که قانون‌گذار در ۹ ماهه ابتدایی امسال طبق تکالیف بودجه‌ای برای حوزه مالیات دیده بود، بحمدالله توانستیم، محقق کنیم و رشد درآمدهای مالیاتی در این مدت، چیزی حدود ۵8-۵7 درصد بود.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل صفر مطلق است، گفت: ۸۰ تا ۹۰درصد مالیاتی که در کل سال وصول می‌کنیم، از شرکت‌های بزرگ است. ما با همه اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، به سمت شفاف‌تر شدن و عادلانه‌تر شدن نظام مالیاتی می‌رویم؛ ولی این هم به نظر من باید با یک شیب و یک تفاهمی با همه اصناف و مشاغل و کسب و کارها اتفاق بیفتد که ما الحمدالله در آن مسیر تکاملی قرار گرفتیم.
سبحانیان با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، گفت: در این راستا احکامی را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفتیم و مجلس نیز اختیاراتی را به ما داد تا با روش‌های داده‌کاوی و استفاده از ظرفیت‌های مرکز مبارزه با پولشویی، فرارهای بزرگ مالیاتی را که با حساب‌های غیرتجاری فعالیت می‌کنند، شناسایی کنیم.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بسیاری از افراد به‌ویژه دانه درشت‌ها، حتی در برخی از دستگاه‌های دولتی تلاش می‌کردند، حداکثر استفاده را از ارزش زمانی پول ببرند. برای جلوگیری از این نوع فرار مالیاتی، حکمی در مجلس برای بدهی‌های قطعی شده مالیاتی که همه فرایندهای دادرسی مالیاتی طی شده، تصویب شد تا بتوانیم از حساب آن ابربدهکاران مالیاتی، برداشت کنیم.
سبحانیان به افزایش بی‌سابقه سطح معافیت مالیاتی اشاره کرد و گفت: مؤدیان مالیاتی که تا سقف 6.7 میلیارد تومان درآمد داشتند، می‌توانستند بدون تسلیم اظهارنامه مالیات بدهند که این عدد تا ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی افزود: در نظام مالیاتی، صرفاً به دنبال وصول مالیات نیستیم؛ بلکه به دنبال بهبود فرایند مالیات‌ستانی هستیم، تصریح کرد: برخی از پرونده‌های مالیاتی سالیان زیادی است که باز هستند که برای مختومه کردن این پرونده‌ها از مجلس مصوبه گرفتیم تا سال آینده با محاسباتی که انجام می‌دهیم و استفاده از ضرایب کاهشی و بخشش جرایم مالیاتی پرونده این افراد را ببندیم.
وی در مورد مالیات‌ستانی از خودروها و املاک لوکس گفت: آن چیزی که در قانون تعیین می‌شود، اخذ مالیات از خانه‌ها یا خودروهای گران‌قیمت با یک عدد مشخص است. در سال ۱۴۰۲ برای خانه‌های گران‌قیمت رقم ۲۰ میلیارد تومان بود؛ اما برای سال آینده ۳۵ میلیارد تومان است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی گران‌قیمت با مالیات ۴۰۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ خانه با مالیات 1.2 همت و برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با مالیات حدود ۷ همت شناسایی شد که در فرایند وصول قرار دارد و تا انتهای بهمن‌ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی به‌صورت قهری از مالکان اخذ خواهیم کرد.
رئیس کل سازمان مالیاتی کشور در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب و کار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند.
سبحانیان تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که فروش آنها بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده است، به سامانه پیوسته‌اند و ما بخش عمده مالیات را از این مسیر وصول خواهیم کرد. خود سازمان امور مالیاتی برای تسهیل فرآیند لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا مودیان به مرور تکالیف خود را انجام دهند.
 
 
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه