هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هر شخصی در هر جای عالم باید بتواند به‌آسانی ارتباط خود را با حوزه علمیه برقرار کند

در بازدیدهای مسئولان نظام و شخصیت‌های حوزوی از غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه رسانه‌های ایران عنوان شد

هر شخصی در هر جای عالم باید بتواند به‌آسانی ارتباط خود را با حوزه علمیه برقرار کند

آیات‌ اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و نعیم‌آبادی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، حجج‌اسلام والمسلمین:محمدی عراقی رئیس‌دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، صفائی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، درویشیان رئیس‌دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، مهدی ‌هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و قوه قضائیه، مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه، رحیمی‌صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران، رضازاده مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور، سعدی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به نقش خبرگزاری‌ها‌ و رسانه‌ها، در تبلیغ معارف اصیل اسلامی و تبیین مبانی نظام اسلامی با ادبیات روز در سطح ملی و فراملی، انتقال و انعکاس خدمات ماندگار حوزه‌های علمیه برای جامعه و مقابله با جنگ پنهان رسانه‌‌ای در جهان پرداختند.

خبرگزاری در تراز حوزه در قامت آینه تمامنمای معارف اسلامی باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ۱ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران و در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تقدیر و سپاس از خبرگزاری حوزه، مطرح کرد: آرمان و اهداف پیش‌روی خبرگزاری حوزه به یک منشور منتهی شده است. با تمام محدودیت‌ها و موانع، خوشبختانه تاکنون گام‌های استوار و اقدامات ارزشمندی در این خبرگزاری برداشته شده است.
وی با بیان اینکه خبرگزاری آینه تمام‌نما و جام حوزه می‌باشد، خاطرنشان کرد: خبرگزاری‌های دینی و فرهنگی متعددی داریم که در سطح ایران و بین‌الملل فعالیت دارند؛ ولی خبرگزاری حوزه، برآمده از قلب و کانون معرفتی اسلام و اهل‌بیت(ع) است.
آیت‌الله اعرافی با تأیید بر اینکه باید تلاش کنیم خبرگزاری در تراز حوزه، به‌عنوان کانون معارف اسلام قرار گرفته و در قامت آینه تمام‌نمای معارف اسلامی باشد، ابراز کرد: گنج معارف اسلامی و تلاش‌های حوزه همچنان نهان است؛ باید با ادبیات روز و نگاه به نسل جوان، این معارف اسلامی برای جهانیان آشکار شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اینکه تعامل با دستگاه‌های حوزوی، دینی، فرهنگی و رسانه‌ای جزء اقدامات مطلوب است، یادآور شد: رویکرد بین‌المللی که در خبرگزاری حوزه آغاز شده و در حال توسعه است جای تقدیر دارد؛ رویکرد آرمانی ما این است که هر شخصی در هر کجای عالم، بتواند با روان‌ترین مسیر، ارتباط خود را حوزه علمیه و معارف اسلامی برقرار کند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه رسالت پیش‌روی ما، تنوع روشی، پیشرفت الگوهای خبری و بکارگیری بهترین ابزارها است، ابراز کرد: در این راستا باید حمایت‌های لازم از خبرگزاری حوزه صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه از توسعه فعالیت‌های خبرگزاری حوزه در کشور هند نیز قدردانی می‌کنیم، بیان کرد: باید به‌طور ویژه به هند پرداخته شود و تکیه این کار، بر دوش علما و فضلا باشد.   
 
در تبلیغات حجاب بهطور منطقی عمل کنیم
آیت‌الله نعیم‌آبادی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری نیز، ۲ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در این نمایشگاه، اظهار کرد: باید بدانیم که مردم چه می‌خواهند و با چه بیانی باید با آن‌ها حرف بزنیم.
وی با اشاره به اینکه باید ضمن حفظ تمام ارزش‌ها، کیفیت عرضه آن‌ها به جامعه را بدانیم، مطرح کرد: حجاب یک ارزش است؛ اگر در تبلیغات حجاب، به‌طور منطقی عمل نکنیم، این ارزش، به ضد ارزش تبدیل خواهد شد.
عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر نماز را به‌درستی تفسیر می‌کردیم، نسل جوان بیشتر با فرهنگ نماز انس می‌گرفت، خاطرنشان کرد: اگر نماز را درست معنا کنیم، زیباترین الگوی پرستش خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه نتوانستیم، کارکرد خبرگان رهبری و ولایت فقیه را به مردم معرفی کنیم، یادآور شد: هیچ حقوقی به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پرداخت نمی‌شود و عدم تبیین این موضوع برای مردم، موجب شده است که آن‌ها فکر کنند، برخی به دنبال مال دنیا هستند.
 
جوانان هر زمان و هرجا ورود کردهاند، عمده مشکلات کشور حل شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی نیز، ۳۰ بهمن با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی امام خمینی(قد) در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار کرد: امروز شاهد پیشرفت در حوزه رسانه هستیم؛ چراکه در سال‌های ‌گذشته کمبودها، خلأها و ضعف‌هایی در حوزه رسانه بودیم؛ حتی خود مردم کشورمان، اخبار حوزه را از رسانه‌های بیگانه پیگیری می‌کردند و این عیب بزرگی برای ما بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خوشبختانه اکنون این عقب‌افتادگی درحال جبران است و دلیل آن موفقیت ورود جوان‌های متخصص و متعهد به عرصه رسانه است؛ در تمام طول تاریخ انقلاب، هر زمان و هرجا که جوانان ورود کرده‌اند، عمده مشکلات کشور حل شده است.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اذعان کرد: امروز در عرصه رسانه نیز، شاهد ورود نسل جدید هستیم و باید بگویم که در زمینه غزه خبرنگاران واقعاً گل کاشتند و هیچ جنگی نداشتیم که در آن بیش از ۱۰۰ خبرنگار کشته شوند.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، با بیان اینکه رسانه امروز توانست، این امپراطوری‌های رسانه‌ای را پشت سر بگذارد، گفت: نشانه این امر این است که هم‌اکنون در ۱۰۰ نقطه دنیا به حمایت از مردم فلسطین و علیه نابودی رژیم صهیونیستی مردم در خیابان‌ها به نشانه اعتراض حضور دارند و این نقش رسانه‌ها را نشان می‌دهد.
نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این در حالی است که قبلاً این‌گونه نبود و رسانه‌های غربی، چهره زشتی از فلسطین به دنیا نشان داده بودند؛ اما امروز به اینجا رسیدیم که سازمان ملل اعلام کرده که حماس یک گروه تروریستی نیست؛ بلکه گروه آزادگان است و قسمت عمده این پیروزی را، مرهون رسانه‌های کشورمان هست.
وی بیان کرد: یک تصویر یا یک روایت در رسانه، می‌تواند از چندین کتاب اثرگذارتر باشد؛ چراکه به‌راحتی به دست همه مردم دنیا به‌راحتی می‌رسد و گویایی رسانه و اثرگذاری آن بر کسی قابل کتمان نیست.
وی اضافه کرد: باید بگویم که در میان مظلومیت رسانه‌ای کشور، خبرگزاری حوزه از همه مظلوم‌تر است؛ به‌ندرت اتفاق افتاده که یک رسانه‌ای، شجاعت به خرج دهد و از روحانیت دفاع کند.
 
رسانه حوزههای علمیه، زیان گویای ملی و فراملی حوزه است
حجت‌الاسلام والمسلمین صفائی بوشهری، 1 اسفند با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، اظهار کرد: در جهان کنونی رسانه نقش فوق‌العاده مهمی دارد و به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت محسوب می‌شود؛ به‌همین جهت توجه به رسانه بسیار مهم است و رسانه در حوزه، زبان گویای معارف اصیل مکتب اهل‌بیت(ع) به جهانیان است.
نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر افزود: یکی از نعماتی که نصیب حوزه شده، بعد سال‌ها فراز و نشیب‌هایی که در حوزه‌هایی همچون حوزه بغداد، حوزه جبل‌عامل، حوزه حله، حوزه سامرا، حوزه نجف و حوزه قم داشتیم اینکه هیچ‌گاه رسانه نداشتند. الحمدلله با ایجاد رسانه در حوزه‌های علمیه، حوزه در کنار تبلیغ حضوری به یک زیان گویای ملی و فراملی مجهز شده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر تأکید کرد: ما باید با استفاده از این نعمت فوق‌العاده تلاش کنیم که پوشش مناسبی از مبانی و معارف اصیل مکتب اهل‌بیت(ع) در سطح ملی و فراملی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک جنگ پنهان رسانه‌ای در جهان موجود است و باید در عرصه رسانه‌ای، فوق‌العاده فعال باشیم.
 
استفاده از تجربیات موفق برای انعکاس خدمات ماندگار حوزههای علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهور نیز، ۲ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار کرد: اقدامات بسیاری در حوزه‌های علمیه رقم خورده و حوزه تأثیر بسیاری در رشد فرهنگی، دینی و انقلابی دارد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه آن‌گونه که باید این اقدامات منعکس نمی‌شود، مطرح کرد: متأسفانه نسل جوان و نو، هنوز نسبت به بخش قابل توجهی از خدمات و تأثیرگذاری‌های حوزه‌های علمیه آگاهی لازم را ندارند.
رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهور با اشاره به اینکه باید از تمام ظرفیت‌های رسمی کشور مانند صداوسیما، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها استفاده کرد، خاطرنشان نمود: اگرچه اقدامات قابل تقدیری در خبرگزاری حوزه انجام شده است؛ ولی به‌دلیل حجم وسیع و بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و روحانیون در بخش‌های مختلف کشور، جای کار بسیاری باقی ‌مانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با بیان اینکه نسل جوان تحت تاثیر تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه هستند، تصریح کرد: باید شیوه‌های نوین به‌کار گرفته شده و با استفاده از تجربیات سایر خبرگزاری‌ها، به دنبال انتقال و انعکاس خدمات ماندگار حوزه‌های علمیه باشیم.
 
تعامل درست و نظاممند با حوزههای علمیه، از مهمترین رسالتهای پژوهشگاه قوه قضائیه است
حجت‌الاسلام مهدی ‌هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه نیز، ۲ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، گزارشی از مأموریت‌های ستاد و دبیرخانه مشترک قوه قضائیه و حوزه‌های علمیه ارائه و تعامل درست و نظام‌مند بین قوه قضائیه و حوزه‌های علمیه را از مهم‌ترین رسالت‌های این مجموعه دانست.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و قوه قضائیه با بیان اینکه این قوه در بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه، آن‌طور که باید پرقدرت ظاهر نشده است، اظهار کرد: امیدواریم ظرفیت‌های فقهی و دروس خارج حوزه، در بررسی فروعات مختلف و تقویت دانش قضایی با سبقه فقهی نقش‌آفرینی روزافزونی داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه، جهت‌دهی و ساماندهی دروس، رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و نیازسنجی‌های دانشی برای خلق مقالات و پایان‌نامه‌ها را، از دیگر رویکردها برشمرد و بیان کرد: برگزاری نشست‌های علمی مشترک و بررسی مباحث نوظهور فقهی و حقوقی و دریافت نظرات فقهی علما و مراجع معظم، از دیگر بسترهای فعالیت ستاد همکاری حوزه و قوه قضائیه است.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بخش‌های مختلف کارهای تولید علم را رقم زده است، گفت: در بخش قضایی که نیاز عمده کشور است، همچنان در موضوع‌شناسی دقیق برای خلق آثار علمی متقن، با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم.
حجت‌الاسلام ‌هادی با اشاره به اینکه بسیاری از مطالعات فقهی و حقوقی که در حوزه صورت می‌گیرد، نیاز واقعی و مشکلاتی را که در قوه قضائیه وجود دارد، پاسخگو نیست، یادآور شد: تبیین درست موضوع و انعکاس دقیق آن به استاد و محقق، در پایش مسائل مبتلابه فقهی و حقوقی بسیار راهگشا خواهد بود.
 
اهمیت ترسیم و تبیین نقش حوزههای علمیه در دفاع مقدس
حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس هم، ۲ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: اگر حماس آن موفقیت‌های بزرگ را به دست آورده و این‌گونه در مقابل صهینیست‌ها و امپراطوری بزرگ آمریکا ایستاده، به آموزه‌های دفاع مقدس که حاج قاسم آن را انتقال داده است، برمی‌گردد.
وی حاج قاسم را دست‌پروده دفاع مقدس دانست و بر اهمیت ترسیم و تبیین نقش حوزه‌های علمیه در دفاع مقدس اشاره کرد و بر بازشناسی گفتمان حوزه در دفاع از فلسطین تأکید نمود.
 
رسانه ابزار اصلی اقتدار و حکومت بر جهان است
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران نیز، ۱ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، به نقش رسانه در ترویج معارف دینی اشاره و اظهار کرد: هر وقت کار رسانه‌ای درستی صورت گرفته، در رساندن پیام دین موفق بودیم و هر جایی که کار ضعیف رقم زدیم، میدان را از دست دادیم و لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکر اسلام وارد شده است.
مدیر حوزه علمیه استان تهران، نقش رسانه در به وجود آمدن سقیفه و کمرنگ شدن غدیر را مورد توجه قرار داد و گفت: در دوره‌ای که همه باید در تبیین و جا انداختن پیام غدیر، رسانه می‌شدند، به میدان نیامدند و حقایق وارونه ذکر شد؛ دشمنان اسلام فضا را به دست گرفتند و دستگاه امپراطوری خبری بنی‌امیه و معاویه نبض تفکر جامعه را در دست گرفت و سقیفه و حادثه کربلا را رقم زد.
وی با تأکید بر اینکه در زمان ما رسانه ابزار اصلی اقتدار و حکومت بر عالم است، خاطرنشان کرد: امروز نظام استکبار از بستر رسانه، قدرت پوشالی و فرهنگ تهی خود را بر جهانیان تحمیل می‌کند و دنیای غرب و صهیونیسم جهانی با سوار شدن بر رسانه، همه دنیا را زیر یوغ خود درمی‌آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با بیان اینکه در این شرایط باید، توجه نظام اسلامی به عرصه رسانه در اولویت باشد، تصریح کرد: رسانه در حوزه علمیه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، باید در عین تقویت پشتیبانی‌ها و زیرساخت‌ها، بر به‌روزرسانی خبررسانی تأکید داشته باشد.
مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه باید حضور ما در مجامع و حوادث حضوری کامل، جامع و فراگیر باشد، اظهار کرد: در خبرگزاری حوزه، باید بر گسترش کمی و کیفی و به‌روزرسانی ابزارها و بسترها توجه روز‌افزونی داشته، قدم‌های جدی‌تری را برداریم و در عرصه رسانه دین، پیشتاز باشیم.
 
امروز تمام ظرفیتهای عمومی و خصوصی حوزه علمیه به جهاد تبیین میپردازند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رضازاده نیز، ۱ اسفند در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه، در بیست ‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه رسالتی مبنی بر رساندن حرف روز به مردم دارند، ابراز کرد: جمهوری اسلامی امروز در مقابل جریان کفر ایستاده و برای این ایستادگی، نیازمند حمایت است.
مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه عموم طلاب و ظرفیت‌های مختلف حوزوی، پای حمایت از نظام ایستاده‌اند، بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های عمومی و خصوصی حوزه وجود دارد و امروز تمام این ظرفیت‌ها به جهاد تبیین می‌پردازند.
 
پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی یکی از ارکان مهم مأموریتی پلیس فتا
سردار حمید مجید، رئیس پلیس فتای فراجا هم در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه، پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی را یکی از ارکان مهم مأموریتی پلیس فتا دانست و اظهار کرد: پیشگیری در گروی ارتقای دانش سایبری آحاد مختلف مردم است و حوزه‌های علمیه، به‌عنوان نقش‌آفرین تخصصی در حوزه معارف دینی و معرفتی، می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای را در این عرصه ایفا نماید.
وی به گستره نقش حوزه‌های علمیه در کاهش آسیب‌های اجتماعی که از بستر حوزه‌های معرفتی شکل می‌گیرد، اشاره و ابراز کرد: حوزه علمیه مرجع پاسخگویی به نیازهای معرفتی جامعه و خانواده است.
 
روحانیت اشراف خوبی بر شیوههای اطلاعرسانی دارد
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: روحانیت اشراف خوبی بر شیوه‌های اطلاع‌رسانی دارد.
وی ارتباط دو سویه روحانیون با مردم را مدنظر قرار داد و افزود: با توجه به جامعه مخاطب روحانیت، این قشر نقش مؤثری در ایجاد گفتمان با مردم دارد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه روحانیون اطلاعات عمیقی در عرصه‌های عقیدتی، سیاسی، معنوی و اجتماعی دارند، مطرح کرد: روحانیون یک گنجینه ارزشمند به‌منظور جهاد تبیین و ارتباط با مردم هستند.
 
رونمایی از سایت زبان هندی خبرگزاری حوزه
همچنین آیین رونمایی از سایت هندی خبرگزاری حوزه نیز، ۱ اسفند در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.
مهدی خواجه‌پیری رئیس مرکز میکروفیلم در کشور هندوستان، در آئین رونمایی از سایت هندی خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: هند یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی جهان است.
رئیس مرکز میکروفیلم در کشور هندوستان، با اشاره به اینکه برای ارتباط با مردم هند، باید به زبان هندی صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: رونمایی از سایت زبان هندی خبرگزاری حوزه، فرصتی برای ارتباط با بیش از نیم‌میلیارد جمعیت کره زمین است.
وی با بیان اینکه زبان هندی امروز در هند، زبان دانش مردم است، عنوان کرد: امروز زبان اردو در کشور هندوستان به حاشیه رفته و زبان‌های هندی و انگلیسی زبان‌های پایه‌ای هستند.
گفتنی است، بیست ‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، از ٢٩ بهمن تا 3 اسفند با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در این حوزه، در مصلی امام خمینی(قد) تهران برگزار شد.
حجج‌اسلام والمسلمین؛ مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، سعید صلح‌میرزایی مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب دفتر قم، مهدی بخشیان مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه، محمدمهدی محققی مدیرمسئول خبرگزاری رسا و خانم لاله افتخاری فعال فرهنگی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، رکنی رئیس اداره نشریات معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات و ... ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه رسانه‌های ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری به بیان نکات و مطالب خود پرداختند.

برچسب ها :

ارسال دیدگاه