هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مردم ایران با حضور گسترده در انتخابات طراحی دشمن را برهم زدند

در سیزدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری عنوان شد

مردم ایران با حضور گسترده در انتخابات طراحی دشمن را برهم زدند

سیزدهمین و آخرین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، با سخنرانی آیات؛ جنتی، حسینی بوشهری و خاتمی، به ترتیب، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان، حسینی و حسینی خراسانی نمایندگان مردم استان خراسان رضوی، حسینی اشکوری و دری نجف‌آبادینمایندگان مردم استان‌های گیلان و تهران در مجلس خبرگان رهبری و حجج‌اسلام والمسلمین؛ حسینی شاهرودی، حیدری آل‌کثیر، دیرباز و دژکام، نمایندگان مردم استان‌های کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی و فارس در مجلس خبرگان و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور، 15 و 16 اسفند در تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در متن سخنرانی آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، در آغاز سیزدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری آمده است:

خدمت اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان رسانه‌ها عرض سلام و خیرمقدم دارم و امیدوارم، شاهد برگزاری پرثمر آخرین اجلاسیه خبرگان در این دوره باشیم.
درود می‌فرستیم به روان پاک بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(قد) و شهدای گران‌قدر و یاد حضرات آیات فاضل گلپایگانی، نمازی و امامی کاشانی و سایر اعضای فقید این مجلس را گرامی می‌داریم.
در روزهای پایانی ماه معظم شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم. ان‌شاءالله لطف الهی در این ماه‌های شریف بیش از پیش شامل ملت شریف و مؤمن ایران اسلامی شود.
انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را پشت سر گذاشتیم و مردم فهیم ایران بار دیگر با تکیه بر بصیرت دینی و غیرت ملی خود، طراحی دشمنان ایران اسلامی را بی‌اثر کردند و نشان دادند، درکی درست از منافع ملی دارند.
حقیقتاً رهبران انقلاب اسلامی و همچنین مردم شریف ایران اسلامی، از نعمت‌های بی‌بدیل الهی هستند که در کنار یکدیگر برای تحقق نظام مردم‌سالاری دینی مجاهدت کرده‌اند و مسئولان کشور نیز در قوای سه‌گانه، باید با خدمت‌گزاری خالصانه، شکرگزار این نعمات گران‌قدر باشند و در جهت حل مشکلات کشور گام بردارند.
نقشآفرینی با عمل و اقدام جهادی و انقلابی برای حل مشکلات مردم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در نطق پیش از دستور خود در مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری، گفت: انقلاب اسلامی در عرصه تهدیدهای سخت بسیار موفق عمل کرده است و دشمنان پس از ناکامی در عرصه جنگ سخت، به سمت جنگ نرم روی آورده‌اند.
آیت‌الله حسینی بوشهری، ضمن تبریک ایام ماه معظم شعبان، حضور مردم وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی 22 بهمن و مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را شایسته قدردانی دانست و افزود: از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که همواره راهگشای راه جامعه در پیچ‌های تاریخی بوده‌اند سپاسگزاری می‌کنم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،سپس درگذشت حضرات آیات؛ امامی کاشانی، نمازی و فاضل گلپایگانی از اعضای فقید مجلس خبرگان رهبری را به اعضای این مجلس و ارادتمندان آنها تسلیت گفت.
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری: در ادامه با اشاره به این‌که پس از گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، تجربه‌های متعددی در حوزه‌های داخلی و خارجی به دست آورده است و دارای کوله‌باری از آموزه‌های گرانسنگ در مسائل مختلف اعتقادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و امنیتی است، افزود: انقلاب اسلامی که تحلیل وقوع آن از توان نظریه‌پردازان سیاسی خارج بوده است، روند حرکتش نیز برای تحلیلگران قابل پیش‌بینی نبوده و باور نمی‌کرده‌اند که پس از پشت‌سرگذاشتن فتنه‌ها و دشمنی‌های سنگین، بتواند به یک قدرت منطقه‌ای درجه اول و تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی تبدیل شود.
آیت‌الله بوشهری با برشمردن تهدیدات صورت گرفته علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته، گفت: انقلاب اسلامی در عرصه تهدیدهای سخت، بسیار موفق و افتخارآمیز عمل کرده است و نمونه بارز آن در دفاع مقدس هشت ساله است و به همین دلیل دشمنان، پس از ناکامی در عرصه جنگ سخت به سمت جنگ نرم روی آورده‌اند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر این‌که، اگرچه همواره باید هوشیاری خود را حفظ کنیم، اما واقعیت این است که در شرایط فعلی اولویت دشمنان برای مواجهه با انقلاب اسلامی، جنگ سخت نیست، بلکه اولویت آنها این است که با ابزارهای فرهنگی و به وسیله نفوذ، انتشار دروغ و شایعه‌پراکنی با ابزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، جنگ نرم را علیه انقلاب اسلامی به راه بیندازند که تعریف مختصر آن عبارت است از ایجاد تردید در دل‌ها و ضمیر پاک مردم.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، سپس با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری جنگ نرم، گفت: بعد از حادثه 11 سپتامبر، کمیته‌ای که برای مدیریت جنگ نرم علیه اتحاد جماهیر شوروی فعال شده بود، بار دیگر فعال شد و راهبرد تضمین امنیت ملی آمریکا جهت یک دوره چهارساله برای دولت بوش در ارتباط با ایران را طراحی کرد و نظر این کمیته، این بود که دیگر نمی‌توان با یورش نظامی، جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کرد و تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی ایرن، پیگیری جنگ نرم با استفاده از سه تاکتیک دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی است.
آیت‌الله حسینی بوشهری، سپس با اشاره به این‌که، آنچه که انگیزه دشمن برای هر نوع حمله‌ای را موجب می‌شود، این است که احساس کند ما ضعیف هستیم و به‌همین دلیل اگر ما در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، چاره‌اندیشی صحیح نکنیم، طمع دشمنان را به دنبال خواهد داشت و بر تهدیدات خود خواهد افزود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دشمنان به دنبال این هستند که رنگ و باورهای اسلامی بودن را از این نظام بگیرند و آن را از مضمون اسلامی و دینی و روح انقلابی خود تهی کنند و این از نقاط حساسی است که هوشیاری خواص و خبرگان و مردم را می‌طلبد و این مورد از مواردی است که رهبر فرزانه انقلاب به صورت مکرر و آشکار درباره آن تذکر داده‌اند.
وی در پایان با بیان این‌که، امروز باید با عمل و اقدام جهادی و انقلابی، زمینه‌های ضعف داخلی در کشور که ممکن است زمینه‌ساز مشکلات عدیده برای مردم بشود را شناسایی کرد، گفت: اعضای مجلس خبرگان رهبری اگرچه وظیفه اصلی‌شان در قانون روشن است، اما در این عرصه نیز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری که در دیدار اعضای مجلس خبرگان فرمودند، از حیثیت علمایی‌شان در این جهت بهره ببرند.
ستون فقرات نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است
آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیز در این اجلاس، از حضور چشم‌گیر مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تمجید کرد و گفت: مقام معظم رهبری این حضور را حضور جهادی و تمدنی خوانده‌اند؛ اما بدخواهان کشور به دنبال این هستند که این حضور را زیر سؤال ببرند؛ درحالی‌که این حضور با وجود بمباران تبلیغاتی سهمگین دشمنان صورت گرفت و پیش‌بینی دشمنان، حضور ۱۰ یا ۱۵ درصدی مردم بود؛ اما مردم شریف ایران اسلامی، خواب دشمنان را آشفته کردند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان، با اشاره به نصاب شرکت مردم در انتخابات، بیان کرد: حضور مردم ایران در انتخابات از خیلی کشورهای مدعی دموکراسی بالاتر است و این در حالی است که در این کشورها، حضور در انتخابات اجباری است.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و تداوم حضور برخی اعضا و راه نیافتن برخی دیگر از اعضای این مجلس به دوره ششم، گفت: عزیزانی که در دوره بعد مجلس خبرگان رهبری حضور ندارند، با داوطلب شدن به وظیفه و تکلیف خود عمل کردند و آن گروه از اعضا که در دوره ششم حضور دارند نیز، حضورشان نوعی امتحان است و امیدوارم که این فرصتی که به ما داده شده است، بتوانیم به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم و در بارگاه الهی سربلند باشیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه ستون فقرات نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است، افزود: اگر در ۴۵ سال گذشته، ولایت حضرت امام خمینی(قد) و مقام معظم رهبری نبود. امروز چیزی از انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند.
طهارت اقتصادی و عدالت در جامعه محقق شود
آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی هم در این اجلاس ضمن تمجید از حضور پرشکوه ملت با نجابت ایران اسلامی در ۱۱ اسفند در پای صندوق‌های رأی، در ادامه به تبیین نسبت میان سیاست و دیانت پرداخت و گفت: همه در کلمات فیلسوفان اعم از حکمت مشاء، اشراق و متعالیه و هم در سخنان متکلمین و هم در بیانات فقهاء از جمله صاحب جواهر، آیت‌الله بروجردی، بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(قد) و هم در سخنان رهبر معظم انقلاب، به این موضوع اشاره شده است.
نماینده مردم استان خراسان رضوی در خبرگان رهبری با ذکر برخی از موارد مطرح‌شده توسط بعضی فلاسفه، سیاست را نسبت به شریعت، به‌مثابه عبد نسبت به مولا معرفی کرد و گفت: اگر این عبد، از مولای خود که شریعت است، اطاعت کند، ظاهر عالم، شبیه باطن عالم خواهد بود و اگر این‌گونه نباشد، همه چیز فرو می‌پاشد.
نماینده مردم استان خراسان رضوی در خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری که امروز سکاندار عرصه سیاست در کشور ماست، از همه سران کشورهای دیگر برتر است و وجود شریف، ایشان نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه سیاست باید با هدف تحقق حاکمیت دینی در خدمت شریعت و دیانت باشد، افزود: از اهم ارکان دینی، عدل است و آنچه در ۱۱ اسفند امسال رخ داد، پایداری مردم به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و وفاداری به رهبری حکیم و عزیز انقلاب است؛ لذا باید طهارت اقتصادی و عدالت که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند، به‌طور ویژه از سوی مسئولان باید در جامعه محقق شود.
جلوگیری از انحصار و احتکار راهحل مشکلات اقتصادی است
آیت‌الله سیدمجتبی حسینی هم در این اجلاس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملت ایران و مسئولان عالی کشور، اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است، گفت: به‌همین دلیل رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه است، اولویت در نام‌گذاری سال‌ها را به مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد، مهم‌ترین مشکل در این عرصه، دخالت‌های دولت در روند اقتصادی کشور است که باید این روند اصلاح شود.
وی جلوگیری از انحصار و احتکار و آزادی کامل تولید و به دنبال آن، آزادی نرخ‌ها به‌صورت تدریجی پس از زمینه‌سازی لازم و پرهیز از بنگاهداری بانک‌ها را از راه‌حل‌های حل مشکلات اقتصادی دانست و بر انحصار عملیات بانکی در امانت‌داری اموال مردم و دولت تأکید کرد.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه اقتصاد پویای مبتنی بر نظام اقتصادی اسلام، باید در کشور حاکم شود، تحقق این امر را منوط به اقدام مسئولان قوای سه‌گانه به‌خصوص مجلس شورای اسلامی و همراهی نهادهای پژوهشی دانست.
وی به برخی مشکلات اقتصادی مردم در حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی به‌خصوص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و راه حل این مشکلات و مشکلات مشابه در امر اقتصاد را رعایت قواعد کلی اقتصاد اسلامی برشمرد.
 
دشمنان درصدد سلب اعتماد عمومی و مخدوش ساختن وحدت ملی هستند
آیت‌الله حسینی اشکوری نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری نیز، با اشاره به حرمت‌شکنی و اهانت دشمنان به مقدسات دینی و شخصیت‌های برجسته دینی و ملی و نمادهای مذهبی و ملی، افزود: در این راستا از اختلاف مذاهب و تنوع قومیت‌ها و دیدگاه‌های سیاسی و مشکلات اقلیمی و خشک‌سالی و کم‌آبی و مشکلات معیشتی و خطاها و اشتباهات بعضی از مسئولان و وابستگان آنان و کمبودها و شرایط تحریم و بعضی از تصریحات، مصاحبه‌ها و نوشتارها بهره برده و با نشر اکاذیب و تلفیق دروغ و راست و بروز بعضی از اتفاقات ناهنجار، درصدد هنجارشکنی و سلب اعتماد عمومی و مخدوش ساختن وحدت ملی برآمده‌اند و همراه با دشمنان بیگانه تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند؛ ولی بحول الله و قوته، راه به جایی نبرده و نخواهند برد: [یریدون أن یطفئوا نورالله بأفواههم ویأبی الله ألا ان یتم نوره ولو کره الکافرون].
وی در ادامه، یکی از حربه‌های دشمنان را تحریک حس نژادپرستانه و بیگانه قلمداد نمودن آیین و شریعت دانست و افزود: شریعت در پی بهبودی و بهروزی بشر و جامعه انسانیت و آیین زندگی در دو جهان است.
 باید برای نقشآفرینی در ترسیم نظم نوین جهانی هدفگذاری کنیم
آیت‌الله دری نجف‌آبادی نیز در این اجلاس با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان رهبری، این نهاد را یکی از ارزشمندترین نهادهایی دانست که وظیفه صیانت از امانت بزرگ الهی و ولایت فقیه و مشروعیت نظام را برعهده دارد و از حقوق ملت و اسلامیت نظام حراست می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی ۴۵ سال گذشته در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و ضمن تبیین کارنامه پیشرفت‌های کشور، افزود: مسئله مهم آن است که در آستانه تحولات عظیم و نوین جهانی قرار گرفته‌ایم و باید برای نقش‌آفرینی در ترسیم نظم نوین جهانی هدف‌گذاری کنیم و راهبردهای بسیار حکیمانه‌ای اتخاذ کنیم و از ظرفیت‌های عظیم جمهوری اسلامی ایران، برای تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید استفاده کنیم.
حضور باشکوه مردم در انتخابات بسیار دلگرمکننده بود
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، ریاست جمهوری و نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری که به‌عنوان ناطق روز دوم در سیزدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخن پرداخت، گفت: ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال به‌خاطر حضور باشکوه مردم در صحنه انتخابات یازدهم اسفندماه، افزود: حقیقتاً مردم عزیز ما در این صحنه حماسه آفریدند و حضورشان بسیار دل‌گرم‌کننده بود.
رئیس‌جمهور کشورمان، با اشاره به این‌که در این انتخابات چهار راهبرد مدنظر مقام معظم رهبری یعنی امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت بحمدالله تحقق یافت و دولت هم، با رعایت بی‌طرفی کامل و انجام وظایف قانونی، این انتخابات را برگزار کرد و هیچ نوع دخالتی در فرآیند رقابت‌های انتخاباتی نداشت.
نائب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این‌که حضور مردم در صحنه انتخابات، مسئولیت مضاعفی را متوجه دولتمردان و مسئولان می‌کند، گفت: حضور گسترده مردم چه در راهپیمایی ۲۲ بهمن و چه در انتخابات، به این معناست که آنها به میثاق خود پایبند هستند و این مسئله باعث می‌شود، مسئولان ما بار مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش خود احساس کنند.
رئیس‌جمهور با تصریح به این‌که بنا نداریم، از کنار مسائل و مشکلات کشور عبور کنیم و در سفرهای استانی با تشکیل جلسات، برای رفع جدی مشکلات، تصمیمات لازم گرفته می‌شود، افزود: در این راستا کارخانه‌ها و پروژه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل که بعضاً بیش از ۲۰ سال متوقف بوده‌اند، در این دولت دوباره فعال شده‌اند.
وی اعضای مجلس خبرگان رهبری را امنای مردم دانست و گفت: نمایندگان این مجلس، می‌توانند مشکلات مردم را به مسئولان منتقل کنند و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم. دشمن نمی‌خواهد ما موفق شویم و می‌خواهد در بین مردم ایجاد یأس و ناامیدی کند؛ ولی ما باید تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به‌کار بگیریم و گرفتار گفتمان «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» نمی‌شویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر این‌که حل مشکلات معیشتی، مسئله محوری دولت است، گفت: هر اقدامی که بتوانیم در این رابطه انجام دهیم، فروگذار نمی‌کنیم. موضوع تأمین کالاهای اساسی مردم، از مهم‌ترین مسائل است که باید در این راستا فعالیت کنیم و ما در این زمینه هدف‌گذاری کرده‌ایم که برای تأمین کالای اساسی به خودکفایی برسیم و اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
رهبران انقلاب اسلامی همواره به تحقق مردمسالاری دینی تأکید داشتهاند
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در نطق خود در این اجلاس، با اشاره به اینکه مدل کلی اداره امور در جمهوری اسلامی ایران با مردم‌سالاری دینی قرین است و توسط رهبران انقلاب اسلامی نیز، همواره بر آن تأکید شده است، موفقیت کشور را در گروی طراحی سازوکارهای مناسب برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در عرصه‌های اجتماعی همچون انتخابات دانست.
وی سپس به چالش‌های حکمرانی اشاره کرد و بروز و گسترش جنبش‌های نوین اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و جو بی‌اعتمادی، کاهش مشارکت عمومی، عرفی‌سازی جامعه و ایجاد و تبلیغ فساد و بی‌عدالتی را چالش‌های پنج‌گانه حاکمیت برشمرد و راه حل این چالش‌ها را سازماندهی و پیاده‌سازی کامل نظام ولایی دانست که با اجرایی شدن شئون مختلف ولایت فقیه، امکان‌پذیر است.
 نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باید مطالبات بهحق مردم را مطرح کنند
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن حیدری آل‌کثیر نیز، به‌عنوان ناطق پیش از دستور این اجلاس گفت: رسالت اصلی و قانونی مجلس خبرگان رهبری، زمینه‌سازی بلاواسطه برای تحقق بخشیدن به اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا اسلامیت نظام سیاسی در عصر غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) منوط به حاکمیت فقیه جامع‌الشرایط است که از نظر قانون اساسی منحصراً در اختیار مجلس خبرگان رهبری است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر رسالت قانونی خود، ظرفیت‌های نهفته‌ای دارد که اگر توسط اعضای آن به فعلیت درآید، به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم در کنار مردم و مسئولان نظام، موجب حل بسیاری از معضلات کشور خواهد بود، افزود: مقام معظم رهبری از این ظرفیت، به‌عنوان حلقه وصل مردم و مسئولان یاد کرده‌اند؛ پس اعضای مجلس خبرگان، باید صدای مردم را به مسئولان برسانند و مطالبات برحق آنها را مطرح کنند.
وی در ادامه به اقدامات نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، برای حل مشکلات این استان به‌‎ویژه در حوزه منابع آبی استان اشاره کرد و سپس بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی را، ضعف نظارت برشمرد و پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت مطرح کرد.
نسل جوان باید با مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی آشنایی عمیق پیدا کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز نیز در این اجلاسیه در سخنانی گفت: متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ با مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی مانند استقلال، جمهوری اسلامی، ارزش‌های اخلاقی و تمدن نوین اسلامی آشنا هستند؛ اما ضرورت دارد متولدین دهه‌های بعد که نسل جوان را تشکیل می‌دهند نیز، با این مفاهیم آشنایی عمیق پیدا کنند و لازمه این امر آن است که گروه‌های مؤثر بر افکار عمومی از جمله علما و خبرگان نسبت به این امر احساس مسئولیت کنند و برای آن برنامه داشته باشند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش‌هایی از جامعه با نقش، جایگاه، وظایف و عملکرد این مجلس آشنا نیستند، بر لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه تأکید کرد و گفت: حضور اعضای مجلس خبرگان در جلسات شورای اداری استان‌ها، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها، ارتباط اعضا با مجمع نمایندگان استان‌ها، انعکاس فعالیت‌ها توسط رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، اطلاع‌رسانی گسترده از فعالیت‌های کمیسیون‌ها و انتشار کارنامه هشت‌ساله این مجلس، از راه‌حل‌های پیشنهادی در این زمیه است.
اجرای سند تحول دولت مردمی، گلهمندیها نسبت به عرصههای فرهنگی را رفع میکند
حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام، نماینده استان فارس هم در این اجلاس، با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر نظارت مجلس خبرگان رهبری بر حوزه مدیریت فرهنگی، افزود: مدیریت، یا راهبردی است یا اجرایی یا نظارت بر حسن انجام امور که اگر بناست، مجلس خبرگان رهبری در این زمینه نظارتی داشته باشد، آن نظارت باید در همه حوزه‌ها باشد؛ اما در حوزه راهبردها که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و ما هرچه بررسی کرده‌ایم، در این حوزه چیزی کم نداریم؛ زیرا این کار از سوی رهبر عالی‌قدر و حکیم انقلاب با دوراندیشی انجام شده است؛ لذا به نظر می‌رسد، حوزه اجرایی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که مشخص شود، نقطه ضعف‌ها کجاست.
عضو خبرگان رهبری و امام جمعه شیراز افزود: در حوزه مدیریت اجرایی مسائل فرهنگی، عمده فعالان عرصه فرهنگ و فعالان اجتماعی کشور به این اجماع رسیده‌اند که سازوکارها و ساختارهای موجود کارآمد نیستند و به‌همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند: در عرصه مسائل کشور از جمله مسائل فرهنگی، نیاز به تحول است و لازمه ایجاد تحول هم، یک حرکت جهشی و جهادی در همه بخش‌های اداری کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام سپس با تأکید بر این‌که در سند تحول، بر ضرورت تغییر در نگاه و سازوکارهای فرهنگی تأکید شده است، پیشنهادهایی برای عملیاتی شدن سند تحول دولت در بخش فرهنگی به شرح زیر ارائه نمود:
- آموزش سند تحول به مدیران و فعالان فرهنگی و ترویج گفتمان تحول؛
- تعیین شاخص‌های ارزشیابی مدیران در حیطه وظایف فرهنگی؛
- تخصیص هدفمند و هوشمندانه بودجه فرهنگی کشور ؛
- هماهنگ و هم‌افزا کردن فصول هشت‌گانه بودجه فرهنگی، مطابق با راهبردهای سند تحول؛
- بازنگری سهم امور فرهنگی از بودجه‌های عمومی.
شاهد رشد اقتصادی خوبی در کشور هستیم
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور نیز در این اجلاس، با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی،
این آمارها را خروجی حرکت دولت بر مسیر تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید ارزیابی کرد و ادامه داد: تداوم رشد اقتصادی در فصول اخیر، حکایت از تداوم این رشد و خروج از چاله رشدهای صفر و منفی است و از دهه ۹۰ به‌خوبی عبور کرده و وارد مسیر دیگری شده است.
وزیر اقتصاد، با بیان اینکه بخش مهمی از تولید، نیازمند تحرک بنگاه‌های اقتصادی و گره‌گشایی از این بخش بود، اظهار کرد: بخش زیادی از واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه فعال، تاکنون در دولت سیزدهم احیا شده است و این موضوع، در استان‌ها به‌وضوح مشهود است.
خاندوزی به بازدهی تسهیلات تبصره ۱۸ و سایر سیاست‌های دولت در ایجاد اشتغال اشاره و اعلام کرد: در سال ۹۹ فقط ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ترجیحی برای اشتغال و تولید در نظر گرفته شده بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ همت رسید و عملاً سال ۱۴۰۰ هم، از دست رفته بود و در پایان سال و سال گذشته انجام شد، سال گذشته به ۴۳ همت رسید و امسال هم، قریب به همین رقم محقق خواهد شد.
وی با تشریح اقدامات دولت برای تأمین مالی از ظرفیت‌های داخلی و تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها از بازار سرمایه و جذب سرمایه خارجی، یادآور شد: از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تا پایان بهمن‌ماه امسال، ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر؛ یعنی شروع به‌کار پروژه، محقق شده است که بالاتر از حتی ۴ سال یا ۸ سال دولت‌های قبل بوده است.
رئیس تیم اقتصادی دولت همچنین به سرمایه‌گذاری‌های دولت و تخصیص بودجه‌های عمرانی اشاره کرد و ادامه داد: صد در صد بودجه عمرانی را پارسال برای اولین‌بار در ۱۵ سال گذشته، پرداخت کردیم و در نتیجه جذب سرمایه داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاری دولت، شاهد رشد تشکیل سرمایه در کشور و عبور از رشدهای منفی در این مورد هستیم.
وی افزود: علاوه بر تلاش‌های دولت به‌منظور ارتقای عوامل تولید برای تحقق رشدهای اقتصادی بالا، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اثرگذار بر فرایند رشد، مسئله بهره‌وری است. براساس آخرین گزارش سازمان اداری و استخدامی، در سال ١٤٠١ از ٤ درصد رشد اقتصادی، ٣.١ درصد، از محل بهره‌وری محقق شده است.
وزیر اقتصاد به سیاست‌های پولی و مالی دولت برای مهار تورم اشاره کرد و دولت را در منضبط‌ترین حالت ممکن به‌لحاظ مالی دانست و گفت: استفاده دولت از تنخواه‌گردان بودجه صفر بوده است و خوشبختانه شاهد هستیم که دولت هیچ‌گونه ناترازی از جانب بودجه را به سیاست‌های پولی وارد نکرده است و این در حالی است که نیم‌قرن در روزهای اول سال از تنخواه استفاده می‌شد؛ اما در سال گذشته و امسال از بین رفت؛ یعنی سرمنشأ بودجه‌ای تورم از بین رفت.
خاندوزی با اشاره به اینکه در زمینه پولی نیز، از ۴۲ درصد رشد نقدینگی به ۲۵ درصد رشد نقدینگی در بهمن‌ماه رسیدیم، اظهار کرد: دولت سیزدهم توانست، این لنگر مهم تورمی را با هدف‌گذاری درست و با تمام مشکلات و مضیقه‌ها مهار کند و تلاش کردیم، راه‌های تأمین مالی تولید را متنوع کنیم تا فشار بر بانک‌ها کاهش یابد و کنترل ترازنامه محقق شود.
وی با بیان اینکه امسال دو بار هجوم ارزی داشتیم، تأکید کرد: دستور رئیس‌جمهور و اهتمام بانک مرکزی این است که علی‌رغم تنگناها، چاره‌ای نداریم که برای کنترل تورم، جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیریم و در این زمینه، کنترل انتظارات تورمی و همراهی اجتماعی بسیار مهم است. مجموع این عوامل و شواهد، نشان می‌دهد که موتورهای خلق تورم کشور، تا حد خوبی مهار شده است.
​​​​​​​ جبهه مقاومت یک مجموعه به هم پیوسته است
سردار اسماعیل قاآنی نیز که به‌عنوان مهمان آخرین این اجلاس حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه دفاع از مظلوم در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: در این دوران مصداق مظلومین، مردم فلسطین هستند.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تأکید بر این‌که هسته‌های مقاومت به‌برکت اخلاص حضرت امام(ره) و سپس همت بلند مقام معظم رهبری مرحله به مرحله رشد کرد تا به اقتدار امروز رسید، افزود: وقتی در وضعیت مجاهدان فلسطینی در دو دهه اخیر دقت کنید، می‌بینید که جوانان فلسطینی که روزگاری با دستان خالی و با سنگ از خود دفاع می‌کردند، امروز جبهه مقاومت به‌ویژه نیروهای حماس در عملیات طوفان‌الاقصی با تکیه بر ایمان و سلاح‌هایی که دارند، حالت تهاجمی به خود گرفته و قهرمانانه ارتش اسرائیل را دچار چالش اساسی کرده‌اند.
سردار قاآنی در ادامه با اشاره به این‌که رژیم اشغالگر قدس، موفقیت‌های خود را با ابزار رسانه‌ای بزرگ‌نمایی می‌کند، افزود: این در حالی است که در این جنگ، تنها یک پیروزی بزرگ داشته و آن این است که حدود ۴۰ هزار انسان را کشته است که بیشتر آنها زن و کودک هستند و این در حالی است که جوانان فلسطینی توانسته‌اند، زمین و حیثیت خود را حفظ کنند و با مقاومت خود اسرائیل را بیچاره کنند.
وی با تأکید بر این‌که ویرانی‌های غزه قطعاً بازسازی خواهد شد؛ اما اعتبار و آبروی رژیم اشغالگر قدس بازسازی نخواهد شد، افزود: این نبرد نشان داد، جبهه مقاومت یک مجموعه به هم پیوسته است که قابلیت‌های فراوانی دارد؛ اگرچه هنوز از تمام قابلیت‌های خود استفاده نکرده است و همچنین ثابت شد که کسی نمی‌تواند، جبهه مقاومت را نادیده بگیرد.

برچسب ها :

ارسال دیدگاه