هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 791

اخبار کوتاه ایران

  رونمایی سامانههای آرمان و آذرخش:
سامانه‌های موشکی ضدبالستیک آرمان و سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست آذرخش، با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. سامانه آرمان، اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کیلومتری با آن درگیر و منهدم‌ می‌کند. سامانه «آذرخش» هم بردکوتاه و دارای قابلیت نصب بر روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز، با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه بعدی و سرچ اپتیکی پیشرفته بسیار چابک است.

  دستیابی سپاه پاسداران به قابلیت شلیک موشک بالستیک دوربرد از روی ناو جنگی:
فرمانده کل سپاه: شلیک یک موشک بالستیک دوربرد از روی یک ناو جنگی با موفقیت انجام گرفت و این دستاورد جدید، برد نفوذ و قدرت دریایی ما را تا هر نقطۀ دلخواه افزایش داده است.

  تجارت ایران و اتحادیه اروپا به ۴.۷ میلیارد یورو رسید:
مرکز آمار کمیسیون اروپا از تجارت ۴.۷ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا با ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد. آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و فرانسه، بزرگترین شرکای تجاری اروپایی ایران در این سال بوده‌اند. با وجود کاهش تجارت ایران با آلمان، مبادلات تجاری با ایتالیا و هلند افزایش داشته است. صادرات هلند به ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.

صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته به اروپا:
یورواستات از صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ خبر داد و ایران را دومین صادرکننده پسته به اروپا در این سال معرفی کرد.

  معافیت ۳ دهک اول از عوارض نقل و انتقال املاک:
طبق مصوبه جدید دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، همچنین افراد جزء سه دهک پایین درآمدی بر اساس اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان، از پرداخت مالیات و عوارض نقل و انتقال املاک معاف شدند.

  تمدید بخشودگی جرایم مالیاتی تا پایان امسال:
رئیس سازمان امور مالیاتی: در آستانه نیمه شعبان و در امتداد رویکرد تعاملی و سازنده سازمان امور مالیاتی با فعالان اقتصادی، بخشودگی تا صددرصد جرایم مالیاتی تا پایان اسفند تمدید خواهد شد.

  نمایندگی ایران در سازمان ملل فروش موشک به روسیه را تکذیب کرد:
نمایندگی ایران در سازمان ملل گزارش مبنی بر آغاز عرضه صدها موشک بالستیک از سوی تهران به مسکو را تکذیب کرد و گفت: اگرچه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد؛ اما ایران اخلاقاً موظف است، از انتقال سلاح در طول جنگ روسیه و اوکراین خودداری کند تا به جنگ دامن نزند.

  استقبال ۳۵ میلیونی از طرح فجرانه کالابرگ:
مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار: استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان «فجرانه» بسیار بالا بوده است؛ به‌طوری که در 11 روز از شروع این طرح، ۳۵ میلیون نفر از ۶۰ میلیون مشمول، از این طرح استقبال کرده‌اند و سرجمع ۲۹ هزار میلیارد تومان به سفره مردم و تولید داخل کمک شده است.

  سهم دانشبنیانها از کیک اقتصاد مشخص شد:
دهقانی، معاون علمی رئیس‌جمهور: از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۸۰۰ شرکت فناور، ۲۲۰۰ شرکت نوآور و ۷۰۰۰ شرکت نوپا هستند. سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، از کیک اقتصاد دانش‌بنیان مشخص شده است.

  بانکها موظف به قبول ضمانت زنان سرپرست خانوار:
خزعلی، معاون امور زنان رئیس‌جمهور: درباره زنان سرپرست خانوار، آئین‌نامه‌ای در دولت تصویب شده است که از طریق پنجره واحد تمام خدمات به‌صورت یک‌پارچه به آنها ارائه شود. همچنین در دولت تصویب شده است که تمام بانک‌ها موظف هستند که ضمانت زنان سرپرست خانوار را قبول کنند.

  ماهواره پارس۱ با موفقیت به فضا پرتاب شد:
ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشیدآهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد. دوربین طیف رنگی و فروسرخ موج‌کوتاه این ماهواره، در کمتر از ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد اراضی ایران را تصویربرداری می‌کند. همچنین، دوربین با طیف فروسرخ گرمایی، با قابلیت تصویربرداری در شب قادر است، کل اراضی ایران را در کم‌تر از ۴۵ روز تصویربرداری کند.

  امضای چندین قرارداد نفتی تا پایان سال:
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: طرح مهم فشارافزایی پارس جنوبی تا پایان سال جاری آغاز و اجرایی می‌شود. همچنین در برنامه داریم تا پایان سال جاری، چندین قرارداد نفتی به امضا برسانیم. مذاکرات خوبی با طرف‌های روسی انجام شده و درحال انجام است که منتظریم، با اتمام مذاکرات، نتایج آن از زبان وزیر محترم نفت بیان شود.

  تأمین ارز نیازهای کشور از ۷۳ میلیارد دلار گذشت:
بانک مرکزی: از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تأمین و تخصیص ارز برای تأمین کالاها و خدمات کشور، از مرز ۷۳ میلیارد دلار گذشته است.

  جایزه جمعآوری گازهای همراه GECF به ایران رسید:
پژوهشگاه صنعت نفت ایران به‌دلیل انجام تحقیقات منحصر به‌فرد میان اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل و عملیاتی کردن این تحقیقات، جایزه ۲۰۲۴ مجمع کشورهای صادرکننده گاز را دریافت کرد.

  ایران چهاردهمین قدرت نظامی جهان طبق رتبهبندی «گلوبال فایرپاور»:
گلوبال‌ فایرپاور که یک وب‌سایت تخصصی نظامی، برای رده‌بندی قدرت نظامی ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص است، ایران را در رتبه چهاردهم قرار داد. در این رده‌بندی ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، هند، کره جنوبی، انگلیس، ژاپن، ترکیه، پاکستان و ایتالیا، به¬ترتیب در رتبه‌های ۱ تا ۱۰ جای گرفته‌اند.

  ۴۶ درصد سدهای کشور پر شدند:
​​​​​​​
حجم آب موجود در مخازن ۲۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کمتر است و درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور به عدد ۴۶ درصد رسیده است.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه