هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3629
منتشر شده در مورخ : ۳۱ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 17:28
روحانی شهید زکریا اسلامی

رواق شهیدان - شماره ۷۱۰

روحانی شهید زکریا اسلامی

روحانی شهید زکریا اسلامی، از شهدای شاخص در اخلاق و معنویت بود. برای اطرافیان از جمله همسرش الگو و نماد خوبی‌ها بود. مادر شهید می‌گوید: من حاضر بودم، همه فرزندانم بمیرند و زندگی‌ام نابود شود؛ ولی پسرم با آن پارسایی و مهربانی زنده بماند.

روحانی شهید زکریا اسلامی سال ۱۳۳۸ شمسی در روستای خطیرکلای شهرستان قائمشهر متولد شد. پس از ایام کودکی وارد مدرسه شد و بعد از پایان دوره ابتدایی، تحصیل در حوزه علمیه را آغاز نمود. او حدود دو سال در دو حوزه  بابل و دارابکلای ساری مقدمات را فرا گرفت و پس از آن روانه حوزه علمیه قم شد. در تحصیل علوم دینی جدیت و پشتکار داشت  و درس‌ها را به‌دقت می‌خواند.

   اخلاق شهید
در کنار درس به اخلاق و کردارش اهمیت می‌داد و در مسیر خودسازی قرار داشت.
پدر شهید می‌گوید: زکریا از نه سالگی به نماز ایستاد و در میان خانوده ما، از اخلاق کم‌نظیری برخوردار بود. روحیه‌ای جذاب و گفتاری شیرین داشت و کسانی که به سخنانش گوش می‌دادند، جذب شخصیت ایشان می‌شدند. از دغدغه‌های شهید، محرومیت‌زدایی از مردم اطرافش بود. در این زمینه علاوه بر اینکه مقداری از شهریه‌اش را به امورات فقرا اختصاص می‌داد،  اقدام به افتتاح صندوق قرض‌الحسنه در روستا نمود و خود مسئولیت آن را به عهده گرفت.

  مبارزات شهید
این طلبه شهید مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را از سال ۱۳۵۲شمسی آغاز کرد و با پخش نوارها و اعلامیه‌های امام خمینی(قد) به صف مبارزان پیوست. ایشان برای رواج بیداری انقلابی بین جوانان و دیگر اقشار جامعه، به تشکیل جلسه‌ای همت گماشت که در آن ضمن آموزش احکام، به افشای ستم‌های رژیم می‌پرداخت.
با اوج‌گیری انقلاب، همپای مردم در تجمعات حضور داشت. او همچنین در مبارزه فکری و عقیدتی با منافقین و مغرضین نقش مؤثری ایفا نمود.

  نوشیدن شهد شهادت
انقلاب و ارزش‌های اسلامی آن‌قدر برای شهید اسلامی ارزش داشت که حاضر شد، برای زنده ماندن آن، جان شیرین خود را فدا نماید. او پس از شرکت در عملیات فتح‌المبین در آن منطقه ماند تا اینکه در ابتدای مرحله اول عملیات بیت‌المقدس سال ۱۳۶۱ در منطقه کرخه به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از اقدامات لازم در زادگاهش دفن شد.

ارسال دیدگاه