هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بارزترین و برجسته‌ترین ویژگی رهبر معظم انقلاب قرآنی بودن‌شان است

در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای عنوان شد

بارزترین و برجسته‌ترین ویژگی رهبر معظم انقلاب قرآنی بودن‌شان است

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، با سخنرانی استاد رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران و دکتر محمدمهدی تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌همت جامعةالمصطفی و دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری مراکز مختلف حوزوی دانشگاهی کشور، ۲۳ آبان در سالن شهید مطهری این دانشگاه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد رشاد در این کنگره، گفت: در مورد کسی سخن می‌گوییم که ذوالابعاد و یک فقیه اصولی مدیر و مدبر است که امروز رهبری جبهه مقاومت را در دست دارند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب، یک شخصیت فرهنگی برجسته است، افزود: ایشان در انواع هنر، صاحب‌نظر است و در بعضی بخش‌ها مانند شعرشناسی، سرآمد و یک مفسر برجسته هم هستند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر از من بپرسند، بارزترین ویژگی این شخصیت ذوالفنون چیست؟ می‌گویم: برجسته‌ترین وجه ایشان قرآنی بودن‌شان است.
وی اظهار کرد: ایشان در هر حوزه‌ای که ورود می‌کنند، سرآمد و مبتکر می‌شوند؛ چه رسد به قرآن که مهم‌ترین دغدغه تخصص رهبری است؛ حتی در مورد خط نگارش و قرائت قرآن هم، نظرات ویژه و فنی دارند.
استاد رشاد تصریح کرد: نوآوری و تسلط کارشناسانه به مسائل، از ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب است و می‌توانیم، مجموعه وسیعی از کار تفسیری را از بیانات ایشان استخراج کنیم.
 
  حکمرانی مبتنی بر قرآن در اندیشههای رهبر انقلاب موج میزند
دکتر محمدمهدی طهرانچی نیز در این کنگره، با بیان اینکه توجه به این اندیشه‌ها نگاهی جدید را برای اشراب از آموزه‌های قرآنی به انسان می‌دهد، اظهار کرد: برای اینکه قرآن کریم در زندگی‌مان مهجور نباشد، بایستی تلاش مضاعفی انجام دهیم؛ چراکه براساس قرآن کریم می‌توانیم، تعلیم و تربیت، سبک زندگی، حکمرانی و... را پایه‌ریزی نماییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه قرآن کریم تنها حدیث گذشته نیست؛ بلکه دوای دردهای کنونی و آینده ماست، افزود: قرآن کریم دربردارنده پدیده‌های انسانی، طبیعی و اجتماعی و مبتنی بر گزاره‌های زندگانی است که باید با بهره‌گیری از تمام ارکان شناختی با قرآن کریم روبرو شویم.
وی جامعه، اقتصاد و حکمرانی دانش‌بنیان را از کلیدواژه‌های به‌روزی دانست که قرآن کریم برای آنها تبیین‌های دقیقی را مطرح کرده است، ادامه داد: متأسفانه ما سیاست‌گذاری و برنامه‌ها را تقلید و قالب‌ها را کپی‌برداری کرده و در ادامه، به تطابق آن با آموزه‌ها می‌اندیشیم؛ درحالی‌که در حکمرانی اسلامی، باید چرایی را به‌خوبی ترسیم نماییم؛ زیرا پاسخ به چرایی همچون ریل حرکت قطار حکمرانی اسلامی است.
طهرانچی خاطرنشان کرد: وقتی سخن از حکمرانی می‌کنیم، یعنی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری در حوزه سلامت، فرهنگ، اقتصاد، علم و فناوری، علوم اجتماعی و... مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه فلسفه و رویکرد سیاست‌گذاری خیلی از نظامات ما، پرورش‌یافته رویکردهای غربی است، حکمت و علم را دو لازمه حکمرانی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی دانست و تصریح کرد: با سیر در اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، می‌توان دریافت که راهبری نظام اسلامی بر اساس قرآن و معارف اهل‌بیت(س) و باورمندی مطلق به سنت‌های الهی در آن موج می‌زند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح به اینکه رهبر معظم انقلاب، مجتهدی دارای مکتب سیاست‌گذاری حکمرانی اسلامی است که از آن به اندیشه‌های راهبردی یاد می‌شود؛ ابراز کرد: در اندیشه رهبر معظم انقلاب، تحول نیازمند پشتوانه فکری است و بدون پشتوانه فکری، نمی‌توان به تحول رسید. رهبر انقلاب اسلامی عالم قرآنی مبتنی بر درک زمانی عینیت حکومت اسلامی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب اعتقاد به حاکمیت الهی مبنای فلسفه حکمرانی سیاسی است، گفت: نظام سیاسی اسلام، نظام حاکمیت الهی به‌معنای جامع و کامل است.
وی حکمرانی بر اساس علم مبتنی بر قرآن را بسیار مهم و ضروری دانست که در اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی موج می‌زند.  
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، دبیر علمی این کنگره نیز در این مراسم، ضمن تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی، جامعةالمصطفی و ۱۸۰ مجموعه همکار در این کنگره، به سیر تطور تفسیر امام خامنه‌ای و روش تفسیری و نوآوری‌های ایشان اشاره نمود.
وی در ادامه، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از زندگی امام خامنه‌ای، تبیینی از سیره تفسیری ایشان ارائه و شخصیت ایشان را حاصل تعامل سه حوزه مشهد، قم، نجف و ترکیبی از تعبد نقلی، عقلانیت و ولایت دانست.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای عنوان کرد: تفسیر عمومی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۴۳ و تفسیر تخصصی معظم‌له برای طلاب، در سال ۵۱-۱۳۵۰شمسی در مدرسه میرزاجعفر در مشهد (سوره‌های مائده، توبه، انفال، یونس) آغاز شد.
وی ضمن اشاره به پایان‌نامه‌های مرتبط با اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه ۲۳۳ پایان‌نامه در مراکز آموزشی کشور، ناظر به این موضوع نگاشته شده است، اظهار کرد: سیره تفسیری امام خامنه‌ای، روشی جامع است که در عین توجه به روش قرآن به قرآن، به روش روایی و علمی نیز توجه نموده و روش اجتهادی جامعی را هم مورد توجه قرار داده‌اند.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، به گرایش‌های تربیتی اخلاقی و اجتماعی و سیاسی ایشان در تفسیر اشاره و با بیان اینکه مبانی تفسیری رهبر معظم انقلاب احصا شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب قرآن را کتاب تحول‌آفرین در علوم می‌دانند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، به نظریه‌های نوآمد قرآنی اشاره و نظریه ابتنای علوم انسان به قرآن را مورد توجه قرار داد و بر اهمیت بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه‌های قرآنی تصریح و ابراز کرد: در راستای اهمیت تبیین رویکرد قرآن ناظر به علوم؛ رشته قرآن و علوم به ۱۰ گرایش در حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی تأسیس و اجرایی می‌شود.
وی در ادامه، شناخت و ارائه اندیشه‌های امام خامنه‌ای در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی، کشف نوآوری‌های قرآنی و تبیین شخصیت قرآنی معظم‌له در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی را از مهم‌ترین اهداف این کنگره دانست.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، با بیان اینکه این همایش در ۱۵ کارگروه علمی برگزار می‌شود، ضمن اشاره به محورهای کنگره بین‌المللی، تصریح کرد: حدود۵۳ نشریه ( ۲۲ مجله علمی و ۳۱ مجله ترویجی و تخصصی)، برای انتشار مقالات منتخب کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای اعلام آمادگی نموده‌اند.
وی در پایان اعلام کرد: در مجموع ۲۴۱۶ چکیده مقاله و ۱۴۸۱ مقاله کامل از ۱۸ ملیت جهان دریافت شده است.
گفتنی است، برگزاری ۲۰۰ پیش‌نشست و ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی ترویجی مرتبط با محورهای همایش در شهرهای مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری، اهواز، دزفول، شوشتر، کرمان، قم، تهران، کربلا، استانبول، کراچی و... تنها بخشی از رویدادهای علمی این کنگره بین‌المللی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه