هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 777

اخبار کوتاه ایران

  تست بزرگترین پهپاد ایران با برد 7000 کیلومتر:
پهپاد شاهد 149 یا پهپاد غزه، با فاصله دو بال 22 متر، وزن 3 تن، دارای موتور توربو پراپ است که این پهپاد امکان پرواز در ارتفاع 40 هزار پایی را داشته! این پهپاد توان 800 کیلوگرم محموله با مداومت پرواز 36 ساعت را دارد و برد آن 7000 کیلومتر است.

  توافق ترانزیتی ایران با ۵ کشور:
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی:‌ در اجلاس اکو بر فرصت‌های ترانزیتی تأکید شد و ایران به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مطرح بود؛ تکمیل کریدور جنوب شرق تا شمال در دستور کار است و توافقات با روسیه، عراق، سوریه، ارمنستان و ترکمنستان در راستای توسعه فرصت‌های ترانزیتی است.

 تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان در ماههای آینده:
محرابیان، وزیر نیرو: امیدوار به آغاز تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌صورت مشترک ظرف ۶ ماه آینده هستیم. این طرح بسیار اقتصادی است؛ چراکه پیک مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملاً متفاوت است. به‌عبارت دیگر زمان‌هایی که کشور روسیه، بیشترین مصرف را دارد، ایران کمترین مصرف را دارد و بالعکس هم صادق است.

  تغییر نام «شب یلدا» و «چهارشنبهسوری»:
براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال۱۴۰۳ دو آیین ایرانی شب یلدا در آخرین شب آذرماه، به‌عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و سه‌شنبه آخر سال که زمان برگزاری آیین باستانی چهارشنبه‌سوری است، به‌عنوان «روز تکریم همسایگان»‌ در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

  رشد ۲۲ درصدی صادرات ایران به افغانستان:
به گزارش نود اقتصادی، در ۷ ماهه نخست امسال صادرات ایران به افغانستان حدود ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار تن به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار بوده که به‌لحاظ وزنی، رشد ۲۲ درصدی داشته و به‌لحاظ ارزش نیز رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است. طی این مدت واردات ایران از افغانستان نیز حدود ۱۶ میلیون دلار بوده است.

  روزانه ۴ هزار تن گاز مایع  در کشور گم میشود:
عضو کمسیون انرژی مجلس: از وضعیت نابسامان توزیع گاز مایع در کشور سوءاستفاده می‌شود؛ یک مسئول وزارت نفت در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور گفت: تولید گاز مایع در کشور، روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن است که ۲ هزار و ۵۰۰ تن آن، برای مصرف کشور کافی است و مابقی آن مشخص نیست در کجا استفاده می‌شود.

  تصویب طرح کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۲ماه در مجلس:
نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند ت ماده ۱۰۲ این لایحه موافقت کردند. بر این اساس، مدت خدمت سربازی را میانگین ۱۲ماه تعیین کرده و مقرر کردند که مشمولان بالای ۳۰ سال با ۲ فرزند، از خدمت سربازی معاف شوند. این مصوبه در صورت تأیید شورای نگهبان اجرا می‌شود.

  رشد ۱۳ درصدی مصرف بنزین:
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: پالایشگاه‌های ۱۰ گانه کشور برای تولید بنزین به‌صورت ۲۴ ساعته فعال هستند. روزانه به‌طور میانگین، ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که این آمار نسبت به سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش یافته است. 

  علت بحران کمبود معلم، اصرار نابهجا در اجرای طرح رتبهبندی است:
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: اصرارهای نابه‌جا و دخالت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و همچنین اجازه ندادن قانون‌گذار نسبت به به‌کارگیری ۸۰ هزار معلم بازنشسته پس از رتبه‌بندی، از دلایل بحران کمبود معلم است.

 احتمال صدور معافیت تحریمی برای آزادسازی پولهای بلوکه ایران در عراق:
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که دولت آمریکا، امروز معافیتی تحریمی را صادر می‌کند که امکان انتقال ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران از عراق، به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان را فراهم می‌سازد.

  وضعیت شروط ضمن عقد با تکبرگی شدن سند ازدواج:
معاون امور اسناد سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور: شروط ۱۲ گانه و سایر شروط ضمن عقد، در پرینت تک‌برگی سند درج نمی‌شود؛ اما با مراجعه به سامانه «ثبت من» قابل رؤیت است. در خصوص شروط توافقی نیز، موارد در ستون ملاحظات قید می‌شود و در سامانه قابل مشاهده است.

  صادرات یک میلیارد دلاری تجهیزات نظامی: سردار فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، از صادرات نزدیک به یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی در سال گذشته خبر داد و گفت: امروز در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جنگ‌های مبتنی بر فناوری‌های هنجارشکن را پیش‌بینی کرده‌ایم و به سمت دست‌یابی به این فناوری‌ها حرکت می‌کنیم.

  لایحه مقابله با تحریمها اعلام وصول شد:
هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، لایحه مقابله با تحریم‌ها و لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را اعلام وصول کرد. به‌موجب این لایحه در صورتی که اشخاص حقیقی ایرانی به‌دلیل فعالیت‌های مرتبط با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، تحت تعقیب قضایی و تهدیدهای امنیتی قرار گیرند، دولت باید از آنها حمایت نماید.

  صادرات لبنیات ایران ۶۵ درصد رشد کرد: سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو): امسال تولید غلات ایران، با رشد حدود ۳a درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. فائو در سال زراعی ۲۰۲۲ تولید غلات ایران را ۱۹.۳ میلیون‌تن برآورد کرده بود. در مجموع طی دوره دو ساله بعد از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، صادرات لبنیات از ایران، با افزایش ۶۵ درصدی مواجه شده است.

  مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی بر اثر دیابت: دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۴ درصد بزرگسالان بالای ۲۵ سال ایرانی به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است. از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، شاهد افزایش نسبی ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور بوده‌ایم.

  جریمه ۲۶ هزار میلیاردی بانک‌‌های متخلف وام مسکن ملی: خاندوزی، وزیر اقتصاد: بر مبنای رأی تجدید نظر دادرسی انجام‌شده، ۲۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان جریمه برای بانک‌های متخلف در حوزه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نهایی شده است. مبلغ مطالبه‌شده از بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه