هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دشمنان شیعه هدف خود را تخریب عنوان مهدویت گذاشته‌اند

آیت‌الله کریمی جهرمی

دشمنان شیعه هدف خود را تخریب عنوان مهدویت گذاشته‌اند

استاد حوزه علمیه قم گفت: دشمنان شیعه با شناخت کامل از مذهب ما، هدف خود را تخریب عنوان مهدویت گذاشته‌اند؛ چون می‌دانند که با از بین بردن مهدویت و این معنا، مفهوم شیعه نیز از بین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله کریمی جهرمی، ۱۸ آبان در همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به نقش حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در تعلیم مفاهیم مهدوی به جوانان و مردم اشاره کرد.
وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش، افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند: بنا تخلع ربقة الذل عن أعناقکم، و بنا فتح لا بکم، و منا یختم لا بکم. آزادی بشریت و رهایی انسان‌ها از ظلم به‌وسیله ما آغاز شد و این امر با ما هم پایان می‌پذیرد نه باشما. در این روایت و روایات دیگر این باب، قرار بر این است که ویژگی‌های موعود آخرالزمان را برای مردم بیان کنند تا همگان بدانند که هر فردی نمی‌تواند چنین پرچمی را دست بگیرد؛ بلکه باید باقی مانده از خاندان رسالت با ویژگی‌های مخصوص به خود باشد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: سبب این‌همه اسرار امامان(ع) به بیان ویژگی‌های حضرت حجت(عج) این است که برای ما بیان ‌کنند که در دوران بعد افراد دروغگو و خلافکار پیدا می‌شوند که خود را مهدی می‌نامند و باید دانست که رشته ولایت و هدایت در خاندان نبوت است. اما علی‌رغم همه این تأکیدات نسبت به وجود و ظهور این افراد متأسفانه امروز در نقاط مختلف کشور و کشورهای اسلامی و حتی برخی از حوزه‌های علمیه، مدعیان مهدویت پدیدار شده‌اند که این مسئله بسیار جای تأسف دارد. دشمنان شیعه با شناخت کامل از مذهب ما، هدف خود را تخریب عنوان مهدویت گذاشته‌اند؛ چون می‌دانند که با از بین بردن مهدویت و این معنا، مفهوم شیعه نیز از بین می‌رود.
آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به زیاد شدن فرقه‌های دروغین، به بیان وظیفه مهم دو قطب علمی کشور پرداخت و گفت: حوزه علمیه برای رفع معضل مدعیان مهدویت و فرقه درمانی، تکلیف و وظیفه سنگین دارد، باید راجع به امام زمان(عج)، طلبه آگاهی کامل داشته باشد که بتواند پاسخگوی شبهات نسل جوان باشد.
این استاد حوزه علمیه، با بیان وظیفه دومین قطب علمی کشور یعنی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: مدیران و برنامه‌ریزان این فضاها با اخلاص و دلسوزی که دارند، بیایند و کودکان را از کودکی، جوانان را در جوانی، با مطالب مناسب و قابل درک و فهم برای آنها، با آن وجود مقدس آشنا کنند و این نسل را مهدی‌شناس نمایند. اگر مهدی‌شناسی تأمین شد، راهی برای خرافات این دروغ‌گویان و مدعیان مهدویت باقی نخواهد ماند.
وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت رشد اعتقادات دانش‌آموزان، گفت: باید در مدارس، معرفت به امام زمان و شناخت ایشان را به عنوان یک اصل وارد کنیم. از روزی که دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود، نام امام عصر را هر صبح بشنود و این جزو اولین مطالبی باشد که به او یاد می‌دهیم. و بعد در پایه‌های بالاتر تا دانشگاه با زبان خود آنها صفات و سیره و منطق و فرهنگ حضرت مهدی موعود را برای دانش‌آموزان یا دانشجویان بیان کنیم.
آیت‌الله کریمی جهرمی اهمیت شناخت و معرفت عمیق را متذکر شد و بیان کرد: باید پایه‌های اعتقادی نسل جوان را همزمان با تعلیم ادعیه مربوط به ایشان قوی ساخت.
وی افزود: اصول اعتقادات در مدارس و حوزه‌ها باید با استدلال و توسط اساتید پرمایه و درس‌خوانده تدریس شود و مدیران بکوشند تا توجه به اعتقادات در هر دو قطب علمی کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمیه تقویت شود.
 
  بزرگترین معارض مکتب اهلبیت(ع)، جریان سکولاریسم است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی نیز در این همایش، اظهار کرد: ظهور وقتی اتفاق می‌افتد که انتظار در مقیاس جهانی شکل بگیرد؛ یعنی منتظران کره زمین را آماده کرده باشند و علاوه بر آن، جان‌های خود را نیز مهیا کرده باشند.
 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه ولایت و امامت مهم‌ترین عنصر در دین ما در کنار قرآن است، تصریح کرد: ولایت، ما را با خدا و رسول‌خدا(ص) و همچنین ائمه معصومین(ع) پیوند می‌دهد. رویکرد انحرافی در خصوص مهدویت در صورت تلاش برای جهانی شدن به نتیجه می‌رسد؛ از این‌رو کسی که می‌خواهد در ساحت مهم‌ترین رکن مکتب اهل‌بیت(ع) انحراف ایجاد کند، باید مورد توجه ما باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی در ادامه، حرکت برخی از منحرفین از مکتب اهل‌بیت(ع) را حرکت در مقیاس جهانی دانست و اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، وقتی جریان خارج دین را به‌عنوان دشمن دین معرفی می‌کند، در صد آیه به‌صورت توأمان از منافقین می‌گوید و بیان می‌کند، این جریان نفاق حتی ممکن است، مسجد هم بسازد.
وی با تأکید بر اینکه، بزرگ‌ترین دشمن و معارض مکتب اهل‌بیت(ع) جریان سکولاریزم و نظام سلطه است، گفت: هر جریانی که معارض نائب امام(ع) در عصر غیبت باشد، منحرف است؛ حکمرانی مهدوی به‌عنوان یک حکمرانی جهانی، می‌تواند راهبرد ما برای ادامه حرکت باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه اگر حوادث غزه در مقیاس خرد تحلیل شود، حتماً اشتباه است؛ زیرا این جنگ، نبرد کفر با دنیای اسلام است، تصریح کرد: جریان کفر یک صادرات به دنیای اسلام انجام داده و به‌نام ملی‌گرایی که هر مسلمان در کشوری «به من چه» می‌گوید و به برادر مسلمان خود در کشوری دیگر کار ندارد؛ اگر کسی با ساختارهای سکولار، به جریان مهدویت ضربه بزند، از منحرفین مهدویت است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک نظام امامت و ولایت داریم که انتظار آن در مقیاس جهانی است و منتظر واقعی، به دنبال غالب شدن دین در مقیاس جهانی است؛ ساختار‌های جهانی ارزش‌های معارض با جریان ولایت را بر ما عرضه کرده است؛ از این‌رو منحرف از مهدویت، فقط کسی نیست که ادعای مهدویت کند؛ بلکه تعارض با ارزش‌های مهدوی، می‌تواند به‌عنوان انحراف شناخته شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه