هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 775

اخبار کوتاه ایران

 
  تعرفه تجاری ایران و اوراسیا صفر میشود: سید محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت: تا پیش از پایان سال میلادی، توافق تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا نهایی و بیش از ۸۷ درصد تعرفه‌های تجاری صفر خواهد شد. تلاش شده، عمده کالا‌هایی که در لیست تجارت آزاد قرار می‌گیرند، کالا‌هایی باشند که در آن‌ها مزیت رقابتی داریم یا کالا‌هایی که نیاز اساسی در کشور به واردات آن وجود دارد.
 
  صعود ۱۰ پلهای ایران در ردهبندی رشد اقتصادی جهان: صندوق بین‌المللی پول: ایران در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی، ۱۰ پله صعود کرده و کشورهایی مثل انگلیس، هلند و مجارستان را کنار زده است. رشد اقتصادی ۲.۹۷ درصدی برای ایران در سال جاری میلادی برآورد شده است که بیشتر از ۱۰۱ کشور جهان است. ایران در سال ۲۰۲۳، رتبه ۹۰ را در رده‌بندی جهانی رشد اقتصادی به دست آورده که سال گذشته ۱۰۰ بوده است.
 
  امکان استعلام چکهای در راه فراهم شد: مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: در راستای اجرای احکام اصلاح قانون صدور چک به‌منظور ارتقا کارایی ابزار پرداخت چک و شفاف‌سازی سازوکارهای موجود برای فعالان این عرصه، سامانه خدمتی اعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک به ذینفعان، مشتمل بر مبالغ چک‌های برگشتی و چک‌های در راه، از تاریخ ۱۶ مهر سال جاری در دسترس عموم قرار دارد.
 
  هجمهها علیه بانکها ناعادلانه است: فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی: امروزه هجمه‌ها و تخریب‌ها به شبکه بانکی بسیار زیاد است و با توجه به مسئولیت سنگین شبکه بانکی، این فضا ناعادلانه است. باید خدمات شبکه بانکی به اقتصاد کشور و آحاد جامعه بازگو شود. تأکید ما بر پرداخت تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه به مردم به‌صورت غیرحضوری و در کمترین زمان و با بیشترین رضایت است.
 
  تسهیلات بدون سود نهضت ملی مسکن برای هنرمندان: سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: در زمینه مسکن هنرمندان با وزارت راه و شهرسازی همکاری صورت گرفته و در این طرح به‌جز اینکه متقاضیان هنرمند از امتیازات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند خواهند شد، در خصوص تسهیلاتی که از طرح نهضت ملی مسکن دریافت خواهند کرد، تسهیلات بی‌بهره خواهد بود.
 
  بومیسازی جداکننده آب از نفت: خبرگزاری صدا و سیما: متخصصان یک واحد فناور موفق شدند، دانش فنی جداکننده آب از نفت را بومی‌سازی کنند. این محصول در خالص‌سازی نفتِ استخراجی در میادین نفتی کاربرد دارد و با ورود به مرحله تولید صنعتی، ظرفیت بالایی برای ارزآوری کشور دارد.
 
  افزایش استقبال از کالابرگ الکترونیکی: مرتضوی، وزیر کار: استقبال از کالا‌برگ الکترونیکی در حال افزایش است و میزان فروشگاه‌ها به‌حدی رسیده است که هر مشتری در هر منطقه‌ای، امکان دسترسی به مراکز فروش کالاها را دارد.
 
  تولید نفت به بیش از ۳ میلیون بشکه رسیده است: اوجی، وزیر نفت: در راستای افزایش تولید نفت، از روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار در ابتدای دولت، به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه تولید رسیدیم. در سه ماه دوم امسال، گروه نفت و گاز، رشد اقتصادی ۱۹ درصدی داشته است.
 
  سود بازرگانی واردات کالاهای اساسی صفر شد: بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: از جمله مصوباتی که در جلسه امروز دولت صورت گرفت، صفر شدن سود بازرگانی کالاهای اساسی بود تا هزینه واردات کالاهای اساسی یا دانه‌های روغنی مورد نیاز برای کشاورزان و کارخانه‌های تولید روغن کاهش یابد.
 
  ایران به جایگاه سوم اوپک بازگشت: وزارت انرژی آمریکا از بازگشت ایران به جایگاه سوم اوپک با کنار زدن امارات و تولید ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز نفت در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ خبر داد. متوسط تولید نفت ایران در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، ۱۹۰ هزار بشکه در روز، بیشتر از سه ماهه دوم شد.
 
  افتتاح راهآهن همدان - سنندج و فرودگاه سقز با حضور حجتالاسلام والمسلمین رئیسی: پس از سال‌ها انتظار، در جریان سفر رئیس جمهور، ابرپروژه ملی راه‌آهن همدان- سنندج افتتاح شد. همچنین فرودگاه سقز که توسط مهندسان ایرانی با ۱۸۰ هکتار مساحت و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت ترمینال به اتمام رسیده است، به بهره‌برداری رسید.
 
  آغاز ریاست ایران در مجمع اجتماعی سازمان ملل: علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا، ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از (11/08/1402) آغاز شد. رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان رئیس این مجمع انتخاب کرده بود.
 
  تورم ماهانه غذا زیر یک درصد شد: مرکز آمار ایران: شاخص‌های تورم نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرماه امسال در مناطق شهری و روستایی، روند نزولی داشته است. تورم نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه مواد غذایی به ترتیب، به 36.2 درصد، ۰.۵ درصد و ۵۵ درصد کاهش یافت.
 
  جزئیات واردات ۹ میلیارد دلاری کالاهای اساسی: ارزش واردات ۲۰ کالای اساسی طی ۷ ماهه امسال، حدود ۵ درصد کاهش داشته و به ۹.۱ میلیارد دلار رسیده است. ذرت، روغن خوراکی، دانه‌های روغنی، برنج و گندم، همچنان در صدر واردات قرار دارند و بیش از ۷۲ درصد واردات را به خود اختصاص دادند.
 
  تثبیت ایران در حوزه ماهوارههای سبک «مدار لئو»: ایران در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌برهایی که ماهواره‌های سبک را به مدار لئو تزریق می‌کند، به تثبیت کامل رسیده؛ اما در حوزه ماهواره‌های سنگین مدار لئو یا تزریق منظومه‌های ماهواره‌ای به تثبیت نرسیده‌ که در همین راستا منظومه شهید سلیمانی در حال ساخت است.
 
   ۶۸ هزار معلم جدید جذب کردهایم: صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: کمبود معلم امروز ناشی از آن است که بیش از یک دهه خلاف جهت سند تحول بنیادین حرکت شده است. اگر قانون رتبه‌بندی در جای خودش اجرا می‌شد، امروز با سیل بازنشستگان مواجه نمی‌شدیم و بازنشستگی کم‌سابقه امسال، ناشی از اجرا نشدن قانون در زمان مناسب است. طی شش‌ماه گذشته، بیش از ۶۸ هزار معلم جدید جذب کرده‌ایم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه