هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 773

اخبار کوتاه ایران

  ماهواره‌های ایرانی کوثر و هدهد آماده پرتاب شدند: حسین شهرابی فراهانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امیدفضا: ماهواره کوثر، با مأموریت کشاورزی دقیق و نقشه‌برداری و ماهواره هدهد نیز، یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیاست که هر دو آماده پرتاب هستند.
 
  رشد ۱۳ درصدی ذخایر آبی سدهای کشور: فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب: حجم آب موجود در سدهای کل کشور تا ۲۲ مهرماه ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. ورودی‌ سدهای کشور از ۰.۶۴ میلیارد متر‌مکعب در سال گذشته به ۰.۸۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۲۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.
 
 سیاست ایران درباره FATF تغییر نکرده است: خاندوزی، وزیر اقتصاد: هیچ تغییری در سیاست کشورمان نسبت به FATF ایجاد نشده است و ایران، بر اساس قوانین داخلی خود در خصوص پول‌شویی عمل می‌کند. ایران با رویکرد مقابله با فساد، فارغ از کنوانسیون‌های بین‌المللی، با توجه به قوانین و آموزه‌های مترقی ما در خصوص پول‌شویی، در چارچوب قوانین داخلی خود که از استانداردهای محکم‌تری برخوردار است، عمل کرده و می‌کند.
 
  حقوق بازنشستگان به ۹۰٪ دریافتی کارکنان می‌رسد: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه: براساس توافق مجلس و دولت مقرر شد تا در انتهای اجرای برنامه هفتم، بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می‌شوند، به‌میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.
 
  کشف ۸ میلیون لیتر گازوئیل ‌قاچاق در دریای عمان: مهدی خرمی، رئیس حوزه قضایی سیریک:‌ مأموران دریابانی موفق شده‌اند، ۱۳۶ فروند شناور حامل محموله‌های سوخت قاچاق را در حدفاصل شهرستان سیریک با نوار مرزی کشورمان در آب‌های دریای عمان شناسایی و توقیف کنند. در بازرسی از این شناورها بیش از ۸ میلیون لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف و ضبط شده است.
 
  قرارداد ۵۰ درصد کارگران تک‌نسخه‌ای است: هادی ابوی، دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران: ماده ۱۰ قانون کار می‌گوید: قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما باید در ۴ نسخه تنظیم و در اختیار کارگر، کارفرما، اداره کار محل و تشکل‌های کارگری قرار گیرد؛ اما این مسأله نیز متأسفانه رعایت نمی‌شود. حداقل ۵۰ درصد کارگاه‌ها قراردادهای تک‌نسخه‌ای دارند و کارگران هم، از جزئیات نوع قراردادها خبر ندارند.
 
  مذاکره با ۱۰ شرکت خارجی برای ساخت مسکن: محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن: اولویت ما در نهضت ملی مسکن، به‌کارگیری پیمانکاران داخلی برای ساخت نهضت ملی مسکن است؛ در عین حال اگر نیاز به ورود فناوری‌های جدید ساخت‌وساز باشد، از توان شرکت‌های خارجی استفاده خواهیم کرد. در این راستا در حال مذاکره با حدود ۱۰ شرکت خارجی اروپایی و آسیایی هستیم.
 
  تخمین سطح‌ زیرکشت برنج با ماهواره‌ ایرانی: حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران: امسال برای نخستین بار برآورد سطح زیرکشت برنج کشور قبل از فصل برداشت با دقت ۹۰ درصد به وزارت جهاد کشاورزی گزارش خواهد شد. با توجه به اینکه تصاویر ماهواره‌ای بهترین ابزار برای تخمین سطح زیرکشت هستند، وزارت ارتباطات در اواخر دی ماه سال ۱۴۰۱ تفاهمنامه‌ای را به منظور برآورد سطح زیرکشت محصولات راهبردی گندم، جو و برنج آغاز کرده بود.
 
  ذخایر ارزی در دسترس ایران ۲۱ میلیارد دلار شد: صندوق بین‌المللی پول، از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی خبر داد. ذخایر ارزی در دسترس ایران ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل است و پیش‌بینی شده، این رقم در سال آینده میلادی به ۲۴.۳ میلیارد دلار برسد. کل ذخایر ارزی ایران، بیش از ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام شده است.
 
  تولید نفت ایران تا پایان سال به 3.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت: مذاکرات نفتی و گازی ایران با روسیه ادامه دارد. طرح ۲۰ میلیارد دلاری فشارافزایی پارس جنوبی توسط مشاوران داخلی و خارجی در مرحله تکمیل مطالعات قرار دارد. تولید نفت ایران که هم‌اکنون 3.3 میلیون بشکه در روز است، تا پایان سال جاری به 3.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
 
  ذخیره‌ ۴ کالای اساسی حداکثری شد: سیدسعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: ذخیره‌سازی حداکثری اقلام اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر به‌میزان کافی در انبارها، سیلوها و مخازن کشور انجام شد. امسال با وجود پیش‌بینی اولیه مبنی بر خرید ۸ میلیون تُن گندم، تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۴۸ هزار تُن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد و در حال حاضر، ظرفیت ذخیره‌سازی گندم کشور در دو بخش دولتی و خصوصی، به بیش از ۲۱ میلیون تُن می‌رسد.
 
  قرص زعفران در کشور تولید شد: مدیر گروه پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند: قرص زعفران به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان تولید شد.
 
  انتقال آب به فلات مرکزی از ۵ نقطه: منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: انتقال آب به فلات مرکزی کشور از پنج نقطه از اقدامات دولت مردمی در حوزه آب‌رسانی، در دستور کار دولت سیزدهم است.
 
  ایران در صدر کشورهای صاحب فناوری زیست فضا: در کارنامه کاوشگرهای فضایی ایران، ۸ کاوشگر با موفقیت پرتاب شده که ۳ کاوشگر وظیفه اعزام موجود زنده به فضا را بر عهده داشته‌اند. حالا پس از وقفه ۸ ساله در زیست فضا، پرتاب‌ کاوشگرهای ایرانی حامل محموله‌های زیستی از سر گرفته شده است.
 
  تولید خودروهای برقی به مرحله اجرایی رسید: بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: افزایش ظرفیت تولید با رشد بیش از ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ از مرز ۱ میلیون و ۳۴۷ هزار خودرو گذشت و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خودروسازی، تولید خودروهای برقی به مرحله اجرایی رسیده است و ایستگاه‌های شارژ برقی هم، در برخی نقاط در حال افتتاح هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه