هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان - شماره 769

اخبار کوتاه جهان - شماره 769

  عربستان
آمادگی عربستان برای همکاری با صنعت پتروشیمی ایران: سفیر عربستان در ایران: ایران در زمینه دانش و فناوری‌های نوین در صنعت پتروشیمی، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و ما علاقه‌مند همکاری هستیم. زمینه‌های مشترک همکاری میان شرکت پتروشیمی سابیک عربستان و شرکت‌های پتروشیمی ایران وجود دارد و امیدواریم، به‌زودی با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شاهد برگزاری دیدارها و نشست‌هایی میان ایران و عربستان در زمینه صنعت پتروشیمی باشیم.

ادعای همکاری تلآویو و واشنگتن برای راهاندازیِ غنیسازی اورانیوم در عربستان: «وال استریت ژورنال» به‌نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی ادعا کرده: مقام‌های صهیونیست بی‌سروصدا با دولت بایدن بر روی پیشنهاد راه‌اندازی عملیات غنی‌سازی اورانیوم با مدیریت آمریکا در عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از توافق پیچیده عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو کار می‌کنند.

  آمریکا
رکورد جدید بدهیهای دولت آمریکا: وزارت خزانه‌داری آمریکا: بدهی ملی آمریکا به رکورد جدید ۳۳ تریلیون دلار رسیده و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۲۲.۴ درصد است.
کشورها دیگر احترامی برای آمریکا قائل نیستند: ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا: بایدن به‌تازگی سخنرانی تسلیم خود در سازمان ملل را به پایان رساند و هیچ‌کس، با وجود همه آنچه ما به آنها می‌دهیم، در این سخنرانی حاضر نشد. کشورها، دیگر برای آمریکا احترامی قائل نیستند.

  عراق
تخلیه مقر گروههای تجزیهطلب در خاک عراق: کمیته عالی اجرای توافق امنیتی عراق و ایران، از تخلیه نهایی مقرهای نزدیک به مرز با جمهوری اسلامی ایران که مورد استفاده گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب بود، خبر داد.

  رژیم صهیونیستی
خرید تسلیحات پیشرفته آذربایجان از رژیم صهیونیستی: شبکه کان رژیم اشغال‌گر قدس مدعی شد: جمهوری آذربایجان این اواخر، اقدام به خرید تسلیحات نظامی و سامانه‌های هوایی پیشرفته از این رژیم کرده و آن‌ها را به باکو منتقل کرده است.

اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از مجمع عمومی سازمان ملل: با آغاز سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که قصد داشت، سخنرانی رئیس‌جمهور ایران را برهم بزند، توسط نیروهای امنیتی از صحن جلسه اخراج شد.

جنگ الکترونیک علیه GPS هواپیماهای اسرائیل: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی از حملات و جنگ الکترونیک علیه سیستم  GPS هواپیماهای رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر خبر داد. بسیاری از هواپیماها در پرواز هفته‌های گذشته خود به مقصد فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو، با حملات الکترونیکی و اخلال در سیستم GPS  خود روبه‌رو شده‌اند. در نتیجه این امر، برخی پروازها مجبور به تغییر مسیر و فرود در دیگر فرودگاه‌های سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. یک منبع ناشناس مدعی شد که سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه مستقر در خاک سوریه و دریای مدیترانه، در پشت پرده این حملات دست دارند.

  کره جنوبی
کره جنوبی احتمالاً باید مابهالتفاوت پول آزادشده را بپردازد: معاون حقوقی رئیس‌جمهور: بعد از آزادی وجوه ما از کره جنوبی، این مسئله مطرح شد که با توجه به اینکه قیمت پول کره جنوبی کاهش پیدا کرده و جمهوری اسلامی از این بابت خسارت دیده، کارشناسان و وکلای بین‌المللی را به کار گرفتیم و به‌زودی در این مسئله نظر خواهیم داد. نظر اولیه ما این است که کره باید مابه‌التفاوت پول را بپردازد.

  ترکیه
۶ زندانی میان ایران و ترکیه تبادل شدند: عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری: ۶ زندانی ایرانی و ترکیه‌ای بین ۲ کشور تبادل شدند. تبادل سه تبعه ایرانی و سه تبعه ترکیه‌ای در مرز بازرگان ماحصل سفر اخیر هیئت وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران به آنکارا و رایزنی‌ها با مقامات وزارت دادگستری ترکیه بود. تعداد زندانیان ایرانی در این کشور در حال افزایش است؛ از هموطنان درخواست می‌کنیم، قبل از سفر، قوانین و محدودیت‌های کشور مقصد سفر را مطالعه کنند.

  روسیه
پوتین و کیم جونگ اون در مرکز فضایی دیدار کردند: رؤسای جمهور روسیه و کره شمالی، در یک مرکز فضایی واقع در منطقه آمور در شرق دور روسیه دیدار کردند. پوتین در این دیدار، درباره اینکه آیا مسکو در ساخت ماهواره به کره شمالی کمک می‌کند یا خیر، گفت: برای همین مسئله است که به این مرکز فضایی آمده‌ایم.

افزایش تحرکات هستهای روسیه، چین وآمریکا در اماکن آزمایش سلاحهای اتمی: شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند، سه قدرت هسته‌ای آمریکا، چین و روسیه، فعالیت‌‌های خود در سایت‌های آزمایش تسلیحات اتمی را افزایش داده‌اند.

  مالزی
دیدار نخستوزیر مالزی با رئیسی در نیویورک: رئیس‌جمهور در این دیدار، با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی برای بررسی راه‌های افزایش همکاری و همچنین رفع موانع موجود، تدوین برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت فیمابین را بستری لازم و اقدامی مؤثر در ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور مسلمان دانست. نخست‌وزیر مالزی نیز، ضمن ابراز علاقه‌مندی کشورش برای توسعه مناسبات دوجانبه با ایران، پیشرفت‌های چشم‌گیر ایران در حوزه‌های پزشکی، دارویی، علم و فناوری و نظامی را شایسته تقدیر دانست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه