هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران - شماره 767

اخبار کوتاه ایران - شماره 767


  عبور صادرات غیرنفتی از ۱۹.۳ میلیارد:
در ۵ ماهه سال جاری، ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که از حیث ارزش، ۸.۵۵ درصد کاهش و به‌لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش داشته است. میزان کالاهای وارداتی به کشور در ۵ ماهه سال جاری، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشت.

  رشد اقتصادی دولت سیزدهم ۷ برابر دولت قبلی:
رشد اقتصادی کشورمان طی ۲ سال گذشته، به‌طور متوسط ۴.۲ درصد و این رقم در چهارسال منتهی به ۱۴۰۰ معادل ۰.۶ درصد بوده است. بر این اساس رشد اقتصادی دولت سیزدهم، ۷ برابر چهار سال دولت قبل بوده است.

  حرکت پرسرعت ایران به سمت سالخوردگی:
دکتر خلیل علی‌‌محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت: طی سه دهه اخیر، میانه سنی جمعیت ایران بیش از ۱۳ سال افزایش یافته است؛ درحالی‌که در همین مدت، به میانه سنی جمعیت دنیا، ۸ سال افزوده شده و ایران جزء کشورهایی است که با سرعت به سمت سال‌خوردگی حرکت می‌کند. نرخ کل باروری برای نخستین‌بار در دولت هشتم، به زیر سطح جانشینی نزول کرد و هم‌اکنون هم به ۱.۷ فرزند رسیده و همچنان در منطقه خطر قرار داریم و با مداخلات جمعیتی به‌ویژه طی ۷ سال آینده، امید هست به وضع نسبتاً مطلوبی برسیم.

  چک کاغذی حذف میشود:
مهران محرمیان، معاون فناوری‌ بانک مرکزی: اگر برنامه هفتم توسعه تصویب و ابلاغ شود، بانک مرکزی مکلف است که تا پایان سال چهارم این برنامه، چک‌های کاغذی را به‌طورکلی از دور خارج کرده و چک‌های الکترونیک را جایگزین کند.

  افتتاح انتقال آب دریای عمان به اصفهان در اوایل۱۴۰۳:
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت: قول می‌دهم، پروژه انتقال آب اصفهان از دریای عمان را تا زمان بهره‌برداری کامل پیگیری کنم. بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده و ۳۰۰ کیلومتر از لوله‌گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقی مانده است.

  سقف وام اشتغال روستایی ۵۰۰ میلیون شد:
امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی رئیس جمهور: سال گذشته سقف وام‌ اشتغال روستایی ۳۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. اگر در یک کارگاه ۲۰ نفر جدید مشغول به‌کار شوند، می‌توانند به‌همان تعداد وام ۵۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند. بر اساس پژوهش انجام‌شده از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد ۳۵۰ هزار مورد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها داشته‌ایم.

  فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیسجمهوری به بهرهبرداری رسمی رسید:
فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین فاز باقی‌مانده از این میدان مشترک گازی، پس از ۲۰ سال وقفه در مدت دو سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید. با بهره‌برداری کامل از این فاز، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌شود که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.

 پرتاب 7 ماهواره به مدار ۶۰۰کیلومتری زمین:
زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: طی ۲ سال گذشته از عمر دولت سیزدهم، ۷ بار ماهواره‌های علمی ـ تحقیقاتی را به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار داده‌ایم و برنامه ما، چند پرتاب دیگر به مدار ۶۰۰ کیلومتری زمین است.

  درخواست ایران برای عضویت در بانک بریکس:
صفری، معاون وزیر امورخارجه، از ارسال درخواست ایران برای عضویت در بانک بریکس خبر داد. وی گفت: برای پروژه‌ها می‌توانیم از این بانک امتیازات مالی زیادی بگیریم. همین موضوع برای بانک سازمان همکاری شانگهای وجود دارد. بعد از توافق با عربستان، روابط‌مان با بانک کنفرانس اسلامی برقرار شده و از آن بانک هم، می‌شود استفاده کنیم.

  تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال:
منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: از سیاست‌های قطعی رئیس‌جمهور که بر آن تأکید دارد، حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال بود. به‌گواهی مرکز آمار، در سال گذشته بیش از یک میلیون شغل ایجاد و به وعده دولت جامه عمل پوشیده شد. شاخص‌های اقتصادی بهتر شده و نرخ بیکاری به زیر ۹ درصد رسیده است. در دوسال گذشته بیش از ۵۴۰۰ هزار واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشته است. امروز هم ۷ هزار طرح اشتغال‌زایی به افتتاح می‌رسد که سبب ایجاد ۱۵ هزار شغل خواهد شد.

   تولید ۴۰۰ هزار دوز رادیودارو در سال گذشته :
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: سال گذشته 400 هزار دوز رادیودارو توسط این سازمان تولید شد. رادیوداروها سفارشی بوده و کاربرد مؤثری داشته است و این مسیر، همچنان ادامه دارد. ما روی بحث افزایش اثربخشی رادیوداروها نیز کار می‌کنیم.

  رونمایی از دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی:
تسنیم: دانشمندان و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور برای اولین بار موفق شدند، هسته پرتوزای سزیم ۱۳۷را  که دارای ارزش‌های اقتصادی، فناوری و کاربردهای متعدد است، در مقیاس آزمایشگاهی به تولید برسانند.

 افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی(قد):
بذرپاش، وزیر راه‌ و شهرسازی: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی(قد) قبل از دولت سیزدهم ۳۵ میلیون تن کالا در سال بود که با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، این ظرفیت، به ۴۵ میلیون تن رسیده که حاکی از رشد قابل توجه در بخش تخلیه و بارگیری این مجتمع بندری است.حدود ۸۰ درصد کالاهای اساسی از این بندر تخلیه و بارگیری شده و به اقصی‌نقاط کشور ارسال می‌شود.

  ایران ریاست مجمع گفتوگوى آسیا را به عهده میگیرد:
​​​​​​​
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل مجمع گفت‌وگوی آسیا، به وی اطمینان داد، ایران در دوره آتی ریاست بر مجمع، تمام تلاش خود را برای ارتقای همکاری‌ها و تحقق اهداف مجمع به‌کار خواهد بست. ریاست مجمع هم‌اکنون بر عهده بحرین است و  از ماه آینده میلادی به ایران منتقل خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه