هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مسجد باید کانون مسئولیت‌پذیری و همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد

رئیس‌جمهور در همایش «آیین ملی تکریم فعالان مساجد» و «پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت»

مسجد باید کانون مسئولیت‌پذیری و همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد

 همایش «اولین آیین ملی تکریم فعالان مساجد» و «پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» با شعار «مثل مصطفی»، 30مرداد با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین؛ رئیسی رئیس‌جمهور، رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و فرماندهان سپاه و بسیج، 30مرداد در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در این مراسم  گفت: امروز مساجد، هیأت‌ها و مراکز فرهنگی، مراکز امیدآفرینی هستند و این پشتوانه بسیار مهمی برای کار دستگاه‌های اداری است که مسئولیت مستقیم دارند. دستگاه‌ها باید افتخار کنند، به اینکه اهل مسجد و هیأت برای موفقیت آنان دعا می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه هیأت پشتوانه انقلاب اسلامی و امنیت ملی است، گفت: همان‌طور که رهبری فرمودند: «دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم»، ما امروز به نیروهای بسیجی و اهل عمل که در عرصه‌های مختلف اثرگذار هستند، افتخار می‌کنیم. دشمن در حوزه فرهنگی و رسانه به دنبال تحریک ادراک جوانان و حکم‌فرمایی یأس در جامعه است؛ اما وظیفه همه ما و دغدغه‌مندان این است که راهبرد ایمان و امید را که مورد تأکید رهبری است، دنبال کنیم.
​​​​​​​
دولتمردان با اقدام و عمل امید را در جامعه ایجاد کنند
رئیس‌جمهور همچنین بر پیروزی قطعی جبهه انقلاب اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: مساجد، تکایا و هیأت‌ها و هسته‌های مقاومت باید کمک کنند و دولت‌مردان نیز با اقدام و عمل، امید را در جامعه ایجاد کنند؛ امروز سخن شهیدان ایستادگی در راه دین، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، زندگی مؤمنانه و زیست عفیفانه است. ما یقین داریم که دشمن تلاش زیادی می‌کند؛ اما ایستادگی ملت، مانع تحقق خواسته دشمن است و پیروزی برای جبهه انقلاب، قطعی و حتمی است.
وی افزود: تلاش معتقدین به مهدی(عج) این است که با ظلم و فقر مبارزه کنند و در مقابل استکبار، خودخواهی‌ها، خودپرستی‌ها و خودمحوری‌ها مقابله کنند. جامعه معتقد به امام عصر(عج) به دنبال این است که در جامعه خیر و صلاح باشد؛ اما نظام سلطه به دنبال این است که جوامع بشری را در جهل نگه دارد و ظلم را گسترش دهد تا جوامع بشری، اهل تحلیل، اقدام و مقاومت نباشد و سیطره فرهنگی غرب را بپذیرد و ظلم‌پذیر باشد و این دو خط در مقابل یکدیگر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، از تقابل تاریخی جبهه حق و باطل سخن گفت و اظهار کرد: جبهه‌ حق و معتقد به غیب و ارزش‌های الهی، عدل، مبارزه با فساد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؛ اما جبهه‌ باطل، به دنبال خواسته‌های نابه‌حق خود است و در این عرصه، تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی جنگ و خون‌ریزی و تشکیل گروه‌های تکفیری ایجاد اختلاف و بر جوامع ظلم کند.
رئیس قوه مجریه افزود: جبهه باطل تمام تلاش خود را بر استفاده از قدرت نظامی و رسانه متمرکز کرده است تا کار خود را پیش ببرد و در این راستا، اختلاف‌افکنی میان امت اسلامی را با جدیت دنبال کرده و با این هدف، داعش و گروه‌های تکفیری را مسلح و آنان را به جان امت اسلامی انداختند؛ قدرت رسانه خود را به‌کار گرفتند تا امید‌ها را تبدیل به یأس و ناامیدی و اهانت به مقدسات کنند.
مسجد باید کانون مسئولیتپذیری و همکاریهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از مسجد به‌عنوان خانه خدا بر روی زمین نام برد و گفت: کارکرد مسجد علاوه بر اینکه جایگاه عبادت و بندگی خدا و محل اجتماع مسلمانان و گردهمایی معتقدان به خداست، محل انسان‌سازی است. مساجد کارکرد اقتصادی هم برای رفع مشکلات مسلمانان دارد و برای رفع آسیب‌های اجتماعی در محله، شهر و استان نیز کارکردهای بسیار دارد.
وی گفت: هسته‌های مقاومت در مساجد از هسته‌های مهم و تأٍثیرگذار هستند و در این میان، نباید فقط هسته‌های امنیتی و نظامی به چشم بیایند؛ امام جماعت، بسیج، عموم مؤمنان و فعالان فرهنگی در مسجد، هسته‌های مقاومت را تشکیل داده‌اند که یکی از این هسته‌ها، هسته فرهنگی برای گسترش فرهنگ دینی و ساخته شدن انسان‌های دارای باورهای الهی است؛ همان‌طور که شهید صدرزاده، کار خود را با مسجد و هیأت آغاز کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع از حریم حرم، از بچه‌های مسجد و هیأتی بودند، تصریح کرد: کارکرد هسته مقاومت سیاسی، زمان‌شناسی، مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌شناسی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ به مساجد به‌عنوان کانون عبادت و بندگی خدا و کانون مسئولیت‌پذیری، مرکز همگرایی، هماهنگی و همدلی، همراهی و همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید بیشتر توجه کرد.

شهید صدرزادهها در مکتب امام خمینی(قد) و امام خامنهای پرورش یافتند
وی با اشاره به اینکه مسجد به‌عنوان یک پایگاه انسان‌ساز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نقش محوری و اصلی در مساجد بر عهده امام مسجد است که نقش محوری و اصلی را دارد؛ مسجد جایگاه انسان‌سازی خود را در دفاع مقدس به همگان نشان داد؛ چراکه جوانان، جبهه مبدأ و مقصد خود را مسجد قرار داده بودند؛ رزمندگان بعد از جبهه هم، به مسجد می‌آمدند و دعای کمیل و ندبه می‌خواندند و مسجد بود که جایگاه روشن‌گری در جامعه را بر عهده داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، ضمن تجلیل از مقام شهید صدرزاده گفت: شهید صدرزاده‌ها در مکتب امام خمینی(قد) و امام خامنه‌ای پرورش یافتند؛ این فرد هیأت و ورزشگاه را کانون بندگی کرد و به‌خوبی نسبت به مسئولیت خود آگاهی داشت.
وی افزود: اسم این شهید توسط رهبری در کنار شهیدان مطهری و مفتح(ره) برده می‌شود تا بنده و امثال بنده بدانیم که امثال شهید صدرزاده‌ها هستند که با مسئولیت‌شناسی، فتنه‌شناسی و ایستادگی و مقاومت، می‌توانند برای نسل جوان امروز الگو باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و توطئه‌های دشمن، گفت: جمهوری اسلامی در عرصه جنگ ترکیبی و مبارزه با دشمنان و به‌ویژه در عرصه مقاومت اقتصادی، با دعاهای رهبری و عنایت امام زمان(عج) پیروز خواهد بود؛ هرچند دشمن نمی‌خواهد که امیدواری در دل مردم جای بگیرد.

  کاستیهای امروز جامعه بهعلت جدایی مردم از مسجد است
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز در این همایش، ضمن تقدیر از تلاش‌های دو نهاد مقدس بسیج و سپاه، اظهار کرد: این همایش اقدام ارزشمندی در ارتباط با احیای مساجد است که می‌توان آن را مصداق «وأعِدوا لهم ما ٱستطعتم مِن قوة» دانست؛ چراکه همه قدرت‌ها و نیروها در پیوند با خداوند متعال شکل می‌گیرد و پایگاه این عبودیت مسجد است.
تولیت مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: نهضت و انقلاب ما از برکات مسجد بود و از پایگاه مسجد شکل گرفت و به پیروزی رسید؛ نزدیک به 97 درصد شهدای ما، از پایگاه مسجد به معراج رفتند.
وی با تأکید بر اینکه مساجد باید محور تمام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند، گفت: بخش قابل توجهی از کاستی‌های امروز کشور به آنجایی برمی‌گردد که پیوند مردم با مسجد قطع می‌شود.
وی با بیان اینکه امام خمینی(قد) از مسجد به‌عنوان سنگر و پایگاهی که همه خوبی‌ها از آن شکل می‌گیرد، یاد کردند، افزود: مساجد باید به پایگاهی برای ارتباط با شبکه یاوران حضرت مهدی(عج) و تقویت پیوند مردم با تبدیل تا زمینه‌ساز ظهور آن حضرت شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تصریح کرد: امیدواریم ما در آینده بتوانیم، به نقش کامل مساجد در ساختن نظام اسلامی برسیم که این نظام، بر جامعه و فرهنگ اسلامی مبتنی است و فرهنگ اسلامی در پایگاهی شکل می‌گیرد که معارف اسلام در آن تبیین شود.

  مساجد میتوانند تاریخ بشریت را متحول کنند
به گزارش خبرگزاری حوزه، سردار غلامرضا سلیمانی هم در این همایش، عنوان کرد: پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی، نتایج و تحولاتی را به‌همراه داشت که امروز آن را در شکل‌گیری نظم جهانی جدید می‌بینید.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با بیان اینکه کارکرد مسجد بسیار راهبردی و با عظمت است، ادامه داد: کارکرد مسجد آن‌قدر با عظمت است که می‌تواند، تاریخ بشریت را متحول کند و به گفته رهبر معظم انقلاب، می‌تواند سرآغاز یک مرحله جدید در تشکیل تمدن اسلامی باشد.
وی اضافه کرد: یکی از کارکردهای مسجد در دوران دفاع مقدس، تربیت جوانان انقلابی و پای کار بود؛ جوانانی که به امام خود لبیک گفتند. امام در پیامی بعد از عملیات آزادسازی بستان فرمودند: فتح بستان فتح‌الفتوح نیست؛ بلکه فتح‌الفتوح، تربیت جوانان انقلابی است که این حوادث بزرگ را خلق می‌کنند.
سردار سلیمانی با بیان اینکه شهید مصطفی صدرزاده، یکی از پیامدهای توجه مسجد به کارکرد تربیتی بود، ادامه داد: کارکرد مسجد در تربیت جوانان مؤمن انقلابی است.
رئیس سازمان بسیج افزود: شهدای حوادث سال گذشته، این علم و پرچم را از مصطفی صدرزاده تحویل گرفتند و شهید صدرزاده نیز، این علم را از حاج قاسم سلیمانی، ابراهیم ‌هادی، بهنام محمدی و حسین فهمیده گرفته بود.
وی ادامه داد: جوانان ما تشنه شنیدن راه و رسم شهدای ما هستند و این رسالت، به دوش فعالان مساجد است. بیش از ۱۶ هزار مسجد این برنامه را در دستور کار خود قرار دادند و راهبری این برنامه به عهده علما و امامان مساجد و همراهی نمایندگان رهبری در استان‌هاست.
سردار سلیمانی بیان کرد: این حجت با فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ما تمام شده است که همه ظرفیت خود را در درون مساجد در کنار هم بسیج کنیم و مساجد را کانون جوشان جذب نوجوانان و جوانان و تربیت آنان برای ساختن جامعه اسلامی و نیل به سوی تمدن اسلامی کنیم. این حرکت بزرگ و انقلابی با الگوپذیری از شخصیت ‌شهدای بزرگی مانند صدرزاده دست‌یافتنی است.
گفتنی است، در این همایش که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی برگزار شد، از تقریظ‌‌‌های امام خامنه‌ای بر کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» که مرتبط با زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدرزاده است، رونمایی و منتشر شد.
یادآوری می‌شود، شهید مصطفی صدرزاده در سال 1392 برای دفاع از دین و حرم حضرت زینب(س) با نام جهادی سیدابراهیم، داوطلبانه به سوریه عزیمت و به‌علت رشادت در جنگ با دشمنان دین، فرمانده گردان عمار و جانشین تیپ فاطمیون شد. سرانجام پس از چندین‌بار زخمی شدن در درگیری با داعش، ظهر روز تاسوعا مقارن با ۱ آبان 1394 در عملیات محرم در حومه شهر حلب سوریه، به آرزوی دیرین خود یعنی شهادت در راه خدا رسید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه