هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 756

اخبار کوتاه ایران

رشد اقتصادی ایران به ۴.۷ درصد رسید: بانک جهانی در بخشی از گزارش جدید خود با عنوان دورنمای اقتصادی جهان، آمار مربوط به رشد اقتصادی ۷۲ کشور جهان در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ برابر با پاییز سال گذشته را منتشر کرده است. اقتصاد ایران با رشد ۴.۷ درصدی در رده‌بندی این کشورها، از نظر بیشترین میزان رشد اقتصادی، رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته در این دوره، تنها ۱.۲ درصد بوده است.

 
  افتتاح پروژه انتقال آب به میانه پس از ۲۰ سال: پروژه آب‌رسانی میانه شامل سد گرمی‌چای و تصفیه‌خانه و خط انتقال آب به این شهرستان بعد از ۲۰ سال با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. تأمین آب شرب شهرستان میانه پروژه‌ای است که به‌دلیل اعتبارات قطره‌چکانی سال‌ها بر زمین مانده بود؛ اما با تخصیص منابع قابل توجه در سفر استانی اول رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی در ۱۴۰۱ روح تازه‌ای در این پروژه دمیده شد و فاز نخست آن در سفر اخیر به بهره‌برداری رسید.
 
  افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان: با حضور رئیس‌جمهور خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان متعلق به شرکت تراکتورسازی ایران به بهره‌برداری رسید. این خط، ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده را دارد و برای ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.
 
 ساخت ۲ نیروگاه برق هستهای در بوشهر: استاندار بوشهر: ساخت ۲ نیروگاه اتمی هر کدام با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰ مگاوات برق هسته‌ای در بوشهر آغاز شده است. تمام مراحل طراحی و عملیات اجرایی این نیروگاه‌های برق هسته‌ای، با توان متخصصان ایرانی انجام می‌شود.
 
  موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی روز شنبه: «گودرزی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس با کاهش ساعات کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد.
 
  70هزار مسکن مهر تا پایان امسال تحویل مردم داده میشود: وزیر راه و شهرسازی: در کل مساکن مهر در سال‌های گذشته، 8 هزار هکتار زمین تأمین شد؛ اما تا به امروز، بیش از 32 هزار هکتار یعنی تقریبا 4 برابر مسکن مهر زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شده است. تا پایان سال بیش از 70 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده و تحویل مردم خواهیم داد.
 
 ایران به هاب گازی منطقه تبدیل میشود: خبرگزاری روسی راشاتودی نوشت: ایران با همکاری کشورهای اتحادیه اوراسیا به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود. این اقدام، یکی از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری منطقه‌ای و ارتقای موقعیت خود در بازار انرژی جهانی است.
 
  دریافت کارمزد از تراکنشهای خرید از ۴ تیر: درحالی‌که پیش از این  قرار بود، طرح کارمزد تراکنش خرید کارتی از ۲۱ خردادماه آغاز شود، اطلاعات به دست‌آمده حاکی از آن است، این طرح از ۴ تیرماه اجرایی خواهد شد. بر همین اساس در این مرحله برخی اصناف مانند نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی فعلاً مشمول این کارمزد نخواهند شد.
 
  آرامگاه فردوسی محل تبلیغ فرقهها: مشاهدات میدانی از آرامگاه «حکیم ابوالقاسم فردوسی» در 17 خرداد، از حجم گسترده تبلیغات فرقه‌ها در این مکان تاریخی حکایت دارد. «باستان‌گرائی»، «زرتشتی‌گری» و «بهائیت»، از فرقه‌هایی هستند که در جوار آرامگاه فردوسی تبلیغ می‌شوند. حضور عناصری در محوطه آرامگاه که بازدیدکنندگان را به‌بهانه عربی بودن فاتحه و دروغ «مخالفت فردوسی با کلام عرب» از خواندن فاتحه منع کرده و عدم تذکر نگهبان محوطه نیز، از مواردی است که به این مسأله دامن می‌زند.
 
  آییننامه پرداخت وام به کارمندان بانکها ابلاغ شد: بر اساس این آیین‌نامه، مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارکنان بانک در هر سال غیر از وام مسکن و جعاله، نباید از ۷ برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر فراتر رود. سقف وام خرید مسکن و جعاله کارمندان بانک‌ها هم، در سال ۱۴۰۲ برابر ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شد. همچنین پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها ممنوع شد.
 
  بخشنامه جدید بانک مرکزی برای رفع سوءاثر چک: در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده آن توسط سامانه محچک، این شخص می‌تواند، با واریز مبلغ کسری چک نسبت به رفع سوءاثر چک اقدام کند. با ابلاغ این بخشنامه، رویه نادرست پیشین که صادرکننده چک برگشتی را ناگزیر به تأمین کل مبلغ چک بدون لحاظ مبلغ مسدودشده در حساب جاری می‌کرد، اصلاح ‌شد.
 
  لایحه عفاف و حجاب از اولویتهای اول است: رئیس مجلس: هیچ شکی نیست که موضوع لایحه عفاف و حجاب، از اولویت‌های اول جامعه و وظیفه همه ما است. اینکه مجلس به دو فوریت این لایحه رأی نداد و یک فوریت آن تصویب شد، اینکه در این لایحه، تنها جنبه جرم‌انگاری آمده؛ حال آنکه مسئله حجاب قبل از آنکه جنبه قضایی و جرم‌انگاری داشته باشد، بحث فرهنگی، اجتماعی، شرعی فلسفی و از همه مهمتر، موضوع هویتی در انقلاب اسلامی و مسئله تمدنی ماست.
 
  کشف بزرگترین معدن مس غرب آسیا در ایران: بزرگترین معدن ذخیره مس پورفیری ایران و غرب آسیا در محدوده معدنی سریدون مس سرچشمه کشف شده است. تاکنون تعداد ۱۰۶ حلقه گمانه اکتشافی با متراژی بیش از ۹۳ هزار مترمربع در این کانسار حفاری شده که منجر به شناسایی منبع زمین‌شناسی با تناژی حدود ۳ میلیارد تن با عیار متوسط ۴۲ درصد مس شده است.
 
  کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار: در حال حاضر خرید و فروش در بازار لوازم خانگی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و به‌نوعی خریداران منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازار هستند. مشاهدات بازار حکایت از آن دارد که با وجود کاهش قیمت‌ها، هنوز مردم در خرید تعلل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هنوز قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان کاهش پیدا نکرده و حتی آنها در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه