هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 748

اخبار کوتاه ایران


  برنامه فضایی با سرعت درحال پیشرفت است: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: پرتاپ ماهواره‌های متعدد و در مدار قرار دادن آنها یکی دیگر از موفقیت‌های نیروهای مسلح در سال گذشته بود که در این رابطه اکنون دو ماهواره در مدار زمین داریم که هر روزه اطلاعات مورد نیاز را مخابره می‌کند. برنامه فضایی نیروهای مسلح با سرعت در حال پیشرفت است.
 
  رشد جمعیت ایران پایینتر از ۲۵ سال گذشته: مجله لنست در گزارشی نوشت: ایران در روند پیری جمعیت با شتابی روزافزون روبه‌رو است، به‌طوری ‌که در سال ۲۰۲۲، نسبت افراد بالای ۶۰ سال در ایران از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفته است. در عین حال نرخ رشد جمعیت در ایران ۰.۷ است که کمترین نرخ در ۲۵ سال گذشته است. در رأس چالش‌های مربوط به سالمندی جمعیت در ایران، سالمندان مجرد یا تنهایی هستند که در خانواده‌هایی با ابعاد کوچک زندگی می‌کنند. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از سالمندانی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند، در سنین ۸۰ سال و بالاتر هستند.
 
  بیانیه مشترک ایران و عربستان به امضا رسید: بیانیه مشترک میان ایران و عربستان سعودی با امضای وزرای خارجه این دو کشور و با حضور وزیر امورخارچه چین به امضا رسید. در بخشی از بیانیه آمده است که دو طرف توافق کردند، نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و  سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق نمودند هماهنگی‌های لازم را میان هیئت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور همانند روادید عمره، ادامه دهند.
 
  امکان تبدیل ارزهای خانگی به سپرده ارزی در بانک: بر اساس اعلام بانک‌ مرکزی ، مردم می‌توانند ارزهای خانگی خود را به سپرده ارزی در بانک تبدیل کنند. این بانک همچنین اعلام کرده در صورتی که مردم، قصد برداشت اصل یا سود سپرده ارزی خود را داشته باشند، بانک‌ها باید وجه مردم را عینا با ارز دریافت شده،‏ یا دلار و یورو پرداخت کنند.
 
  طراحی و تولید کیتهای ژنتیک: متخصصان یک مجموعه دانش‌بنیان، دانش فنی تولید کیت‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی را بومی‌سازی کردند. این کیت‌ها از جمله محصولات وارداتی بود و با داخلی‌سازی آن در کشور هزینه انجام آزمایش‌های ژنتیکی کاهش پیدا می‌کند.
 
  عدم ارائه خدمات به دانشجویان و دانشآموزانی که حجاب را رعایت نکنند: اطلاعیه وزارت علوم: کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ... به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها در خصوص حجاب و عفاف را رعایت ننمایند، معذور خواهند بود. وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص حجاب و عفاف بیانیه‌ای صادر کرد و به ۱۶ برنامه این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.
 
  نامه محرمانه نمایندگان ولیفقیه به رئیسجمهور درباره حجاب: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه: نامه‌ای تبیینی، تفصیلی و انتقادی در ارتباط با وضعیت عفاف و حجاب به صورت محرمانه برای رئیس‌جمهور ارسال شده است. ارکان مرتبط نظام برای ترویج الگوی زیست عفیفانه، دغدغه‌مند و مشغول فعالیت هستند؛ اما در عین حال دشمن می‌خواهد این موضوع را به عاملی برای دو قطبی‌سازی میان مردم و ایجاد اختلاف در میان نیروهای انقلابی تبدیل نماید.
 
  صهیونیستها آماده پاسخ قاطع ایران باشند: معاون هماهنگ ‌کننده سپاه پاسداران: صهیونیست‌ها سرسخت‌ترین دشمنان و همواره پشت‌پرده تفرقه‌افکنی، جنایت‌ها و خیانت‌ها بوده و در همه صحنه‌ها توطئه و نقش داشته‌اند. صهیونیست‌ها همواره در پشت‌پرده جنایت بوده؛ اما حرکت و مقاومت جمهوری اسلامی خباثت و دست‌های پشت‌پرده آنان را بیرون کشانده و باید آماده پاسخ محکم و قاطع باشند. هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم اسرائیل دیگری ایجاد شود و کارشان تمام است، امروز فروپاشی و نابودی اسرائیل را می‌بینیم و این قطعی است‌.
 
  تصویب حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران: سخنگوی دولت: مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران در جلسه هیئت دولت بررسی شد و همان مبلغ ۹۰۰ هزار تومانی پیشنهادی شورای عالی کار تصویب شد.
 
  اطلاعیه پلیس درباره هنجارشکنی در جامعه: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس: پلیس در چارچوب حفظ ارزش‌ها و تقویت سلامت روانی جامعه، هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایر با قانون را بر نمی‌تابد و با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش نماید، براساس «مُرّ قانون» برخورد می‌نماید.
 
  ارسال پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب: در اقدامی ابتکاری، پلیس به جهت جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون غفاف و حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و‌ عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند.
 
  تجویز دارو در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است: وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم، میزان بالای مصرف دارو است، به‌طوری که میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان ۱.۵ قلم است اما در ایران حدود ۴ قلم دارو در هر نسخه نوشته می‌شود که بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است.
 
  برخورد با کشف حجاب از ۲۶ فروردین آغاز میشود: فرمانده کل انتظامی: از هفته آینده افرادی که کشف حجاب کنند ابتدا تذکر می‌گیرند؛ سپس به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. خودروهایی که در آن‌ها کشف حجاب شده، بار اول تذکر می‌گیرند و بار دوم خودرو توقیف می‌شود. تمام صنف‌هایی که کارمندان آن‌ها کشف حجاب کنند، یک‌بار اخطار می‌گیرند و بعد پلمب می‌شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه