هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 734

اخبار کوتاه جهان

فرانسه
□  گزارش فرانس۲۴ از تروریستهای کُرد در نزدیکی مرزهای ایران: شبکه فرانس‌۲۴ گزارشی از تروریست‌های کُرد در نزدیکی مرز ایران در شمال عراق منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد تروریست‌ها در حال آموزش نظامی و جذب افراد برای خرابکاری و اقدام مسلحانه علیه ایران هستند. در این گزارش آمده اقلیم کردستان عراق به پناهگاهی برای فراریان یا تحت تعقیبان تبدیل شده است.

 عراق
​​​​​​​
□  اخراج هیئت سفارت آمریکا از مراسم فرماندهان شهید: شرکت کنندگان عراقی در مراسم فرهنگی هنری که به مناسبت سومین سالگرد شهادت فرماندهان شهید(حاج قاسم و المهندس) برگزار شد، با فریاد «آمریکا شیطان بزرگ است»، هیئت دیپلماتیک سفارت آمریکا در بغداد را که درصدد ورود به محل برگزاری این مراسم بود، اخراج کردند.

  آمریکا
  شبکههای اجتماعی باعث افزایش خودکشی بین نوجوانان شده است: جارد پترسون نماینده کنگره آمریکا: دسترسی نوجوانان و کودکان به رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش چشم‌گیر آسیب به خود، خودکشی و مشکلات مربوط به سلامت روان شده است. اکثر شبکه‌های اجتماعی برجسته مانند فیس‌بوک و اینستاگرام قانون محدودیت ۱۳ سال سن را برای ثبت‌نام کاربران دارند اما هیچ سیستمی برای تأیید سن کاربر ندارند.
□  بورل: فهمیدیم که فاقد قابلیتهای دفاعی حیاتی هستیم:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: جنگ در اوکراین ناکافی بودن ذخایر نظامی و شکنندگی زنجیره تامین ما را آشکار کرده و فهمیدیم فاقد قابلیت‌های دفاعی حیاتی هستیم.
□  حمایت بایدن برای پستتر شدن انسانیت: بایدن لایحه حمایت از ازدواج همجنس‌گرایان را امضا و به قانون تبدیل کرد.
□  آزارِ جنسی زنان در چهار کشوری که به حذف ایران از کمیسیون مقام زن رای دادند: ایندیپندنت انگلیسی گزارش کرده که بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد زنان دانمارک، فرانسه، آلمان و انگلیس گفته‌اند که به نوعی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.
□  بایدن: به اوکراین فقط تجهیزات و دلار میدهیم: رئیس‌جمهور آمریکا: آیا ما به اوکراین نیرو می‌فرستیم؟ نه، ما مانند گذشته تجهیزات نظامی را با میلیاردها دلار ارسال می‌کنیم. پیش از این، به نقل از سه مقام آمریکایی، گزارش شده بود که آمریکا می‌خواهد تعداد نیروهای نظامی خود در اوکراین را افزایش دهد.
□  ایران ۳۴ میلیارد دلار نفت در ۷ ماه فروخت: اداره اطلاعات انرژی آمریکا: درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی تنها ۵ میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریم‌ها حکایت دارد. ایران در ۷ ماهه امسال به طور متوسط ماهانه ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان دهنده رشد ۴۹ درصدی است.
□  افشای تماسهای بین توییتر و افبیآی: گزارش‌ها حاکی است بین ژانویه ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۰ ایمیل میان اف.بی.آی و یوئل راث رئیس سابق تیم «ایمنی و اعتماد» در توییتر رد و بدل شده است. از جمله مهم‌ترین رسوایی‌ها علیه راث این است که تیم تحت هدایت او برای کمک انتخاباتی به جو بایدن، از انتشار اسناد موجود در لپ‌تاپ پسر او توسط نیویورک‌پست جلوگیری به عمل آورد.

 انگلیس
□  انگلیس برای نهمینبار نرخ بهره بانکی را افزایش داد: بانک مرکزی انگلیس به منظور مبارزه با تورم دو رقمی در این کشور، برای نهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد.
□  ثبت رکورد بیسابقه اعتصابات در انگلیس: آمارهای رسمی در بریتانیا نشان می‌دهد، تعداد روزهای کاری در ماه اکتبر که در آن کارکنان دست به اعتصاب زدند، طی ۱۱ سال اخیر به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. بر این اساس، اداره آمارهای ملی اعلام کرد: ۴۱۷ هزار روز کاری در ماه اکتبر سال جاری به دلیل اعتصاب، تعطیل شده و این یعنی ۴۱۷ هزار نفر در این ماه دست به اعتصاب زده‌اند.

  ترکیه
□  دستگیری ۴۴نفر در ترکیه به اتهام همکاری با «موساد»: رسانه‌های ترکیه فاش کردند مقامات امنیتی این کشور، ۴۴ نفر را به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی موساد در استانبول دستگیر کرده‌اند. مقامات آنکارا با نظارت و پیگیری اشخاصی فلسطینی و موسساتی غیردولتی در ترکیه، عملیات امنیتی را با هدف دستگیری «کارآگاهان خصوصی» که برای موساد جاسوسی می‌کردند، انجام دادند.

  روسیه
□  اول به خودتان نگاه کنید بعد ایران را حذف کنید: نماینده روسیه در سازمان ملل: تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن، اول به سوابق خودشان نگاه کنند. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف آمریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟!

  رژیم اشغالگر صهیونیستی
□  افزایش شدید فرار از ارتش رژیمصهیونیستی: روزنامه یسرائیل هیوم: آینده خدمت اجباری در ارتش اسرائیل و حتی خدمت در یگان‌های غیر نظامی، طی دو دهه آینده بسیار نگران کننده است. این موضوع باعث شده است، فرماندهان امنیتی و نظامی به شکل گسترده‌ای نسبت به افزایش شدید شمار فراریان از ارتش هشدار دهند. از ۲۴۱ هزار جوانی که در اسرائیل در سال ۲۰۵۰ به سن ۱۸ سالگی رسیده و باید خدمت سربازی را بگذرانند، فقط ۹۹ هزار ۲۰۰ نفر به ارتش ملحق می‌شوند.
□  صهیونیست‌ها آب شرب ۱۲۰۰ فلسطینی را قطع کردند:  نیروهای اشغالگر صهیونیست با هجوم به منطقه«نبع العوجا» در شمال اریحا، تنها خط آبرسانی را که آب شرب مورد نیاز حدود 1200 شهروند را تأمین می‌کند، با جوش دادن ورقه‌های پولادی و پرکردن آن با سنگ، بستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه