هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

بنای مساجد، حسینیه‌ها و خانه های عالم در ایران

بنای مساجد، حسینیه‌ها و خانه های عالم در ایران

   مسجد امام حسن عسکری(ع)
یکی از مساجد قدیمی معروف و مورد احترام قم که همواره یادآور نام گرامی یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است، مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)  می‌باشد. این پایگاه فضیلت و تقوا که امروزه یکی از مساجد جامع قم محسوب می‌شود؛ سابقه درخشان بیش از هزار ساله دارد و علاوه بر نقش حسّاسی که در فضای فرهنگی و مذهبی قم داشته، نشان‌گر هویت ملی و تمدن اسلامی نیز هست.

  توسعه و آبادانی مسجد حسن عسکری(ع)
محمد‌تقی انصاریان نقل می‌کنند: این جایگاه ملکوتی، آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی(ره) را واداشت تا با خرید هفت هزار و پانصد متر از زمین‌های سمت قبله به بازسازی و توسعه آن بپردازد تا مسجد جواب‌گوی نمازگزاران و معتکفان باشد؛ لذا برای عملیاتی‌سازی این پروژه عظیم و مقدس، به دستور معظم فرزند بزرگوارشان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدجواد گلپایگانی برنامه‌های قبل و بعد از مراسم کلنگ‌زنی توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) را عهده‌دار شدند و با اشراف مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) این بنای مقدس تکمیل و به بهره برداری رسید.

   گزارشی از حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد گلپایگانی در روز افتتاح شبستان بزرگ مسجد امام حسن عسگری(ع)
شبستان اصلی این طرح جدید، ۲۹۰۰ متر در طبقه همکف قرار دارد و گنجایش یک هزار و ۹۵۰ نفر نمازگزار را دارد. این شبستان از یک و نیم طبقه با مساحت ۷۰۰ متر مساحت و گنجایش ۴۵۰ نمازگزار برخوردار است. کتابت تمام قرآن کریم با کاشی معرق و خطاطی زیبا، از خصوصیات مهم این بنای عظیم است. در قسمت فوقانی شبستان اصلی، گنبد نسبتاً بزرگی با دهانه ۲۷ متر و ارتفاع ۳۵ متر می‌باشد و دو گلدسته با بلندی ۹۵ متر به شکوه خاص این بنا افزوده است. شبستان دوم در طبقه زیرین شامل دو هزار و ۷۰۰ متر و با یک و نیم طبقه با مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع بوده و پذیرای یک هزار و ۸۰۰ نمازگزار می‌باشد. در پشت محراب نیز، بنایی در هفت طبقه ساخته شده که در دو طبقه آن، کتابخانه برادران و خواهران و در پنج طبقه دیگر، بخش اداری، سالن غذاخوری و تأسیسات مسجد قرار دارد و طبقه تحتانی این مسجد نیز، به نمایشگاه و کارهای فرهنگی اختصاص دارد. در این بنای جدید همچنین ۱۸۰ سرویس بهداشتی و حمام ساخته شده است.

   ساخت مسجد بزرگ کنار مدرسه  آیت الله گلپایگانی جنب مقبره ابنقولویه
در سمت جنوبی مدرسه، مسجد آیت‌الله گلپایگانی(ره) با یک گنبد و دو مناره قرار دارد. این مکان یکی از هشت مسجد در محله ارم قم می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی، در نزدیکی مراکز مهمی مانند حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س)، مرقد مطهر «ابوالحسن علی‌بن ابراهیم‌بن هاشم قمی» یکی از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری(ع) و از علمای عصر غیبت صغری، مزار ۶۰ نفر از شهدای عملیات فتح خرمشهر، مرقد مطهر ابن‌بابویه، آرامستان شیخان، دفتر آیت‌الله‌العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) و... قرار گرفته است.

  بنای حسینیهها حسینیه گوگد
آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) با فروش زمین‌های شخصی اش در آن منطقه، در کنار مسجد جامع، حسینیه‌ای را بنا کردند و تعمیر و بازسازی مسجد جامع و بسیاری از حسینیه‌ها و مساجد آن دیار را به عهده گرفتند.
حسینیه نجفیها در قم
برخی از آقایان  برای ساخت حسینیه، زمینی که مال حاج‌آقا محمد زرگر بود، مناسب دیدند؛ اما چون پول کافی نداشتند، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) اجازه دادند که از سهم مبارک امام پرداخت شود؛ لذا به کمک این مرجع عالی‌قدر این زمین خریداری و حسینه(نجفی‌ها) ساخته شد.

 خرید 10 هکتار زمین برای «قبرستان بقیع»
از سال ۱۳۵۰شمسی، رژیم منفور پهلوی به ایجاد قبرستان‌هایی تحت حمایت خود پرداخت و از آنجا که مردم متدین و مؤمن نیز از این امر ناراضی بودند و اعتقادی به چنین قبرستان‌هایی نداشتند، مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله‌العظمى گلپایگانی(ره) وقتی با درخواست‌های پی در پی خواهان رسیدگی به این وضع شدند، تصمیم گرفتند که زمینی بیش از ده هکتار در مسیر عاشقان صاحب‌الزمان(عج) و در جوار مرقد پاک و غریب امامزاده شاه جمال‌الدین از نوادگان حضرت امام موسی‌بن جعفر(ع) خریداری و به این مهم اختصاص دادند. اکنون نزدیک پنجاه سال از آن موضوع می‌گذرد و ده‌ها هزار نفر از شیفتگان اهل‌بیت و عده‌ای از شهدای هشت سال دفاع مقدس در آنجا به خاک سپرده شده‌اند.

  ساخت قریب به 200خانه عالم
از خدمات مهم و ارزنده و ماندنی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره)، امر به احداث و ساختن خانه عالم در جای جای مملکت پهناور اسلامی است که با توجه به محدودیتی که در زمان حاکمیت رژیم منحوس پهلوی برای روحانیون و مبلغان بزرگوار ایجاد می‌نمود و در نتیجه ورود یک روحانی و عالم دینی به منزل میزبان موجب بروز مشکلاتی برای آنها می‌گردید، معظم‌له جهت رفع این مشکل در امر تبلیغ، به احداث خانه برای عالم دینی در نقاط مختلف کشور همت گماشتند و در نتیجه، از این طریق نیز در راستای حفظ استقلال روحانیت و تبلیغات دینی و رفع مشکلات مردم در پذیرش روحانی به اقدامات سیاسی دست زدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه