هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 728

اخبار کوتاه ایران

   کاهش ۸۱ درصدی رشد خلق پول بانکهای بورسی‌‌: در ۶ ماه اول سال گذشته، رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های بورسی ۵۴.۳ درصد و کل شبکه بانکی ۲۳.۷ درصد بود، اما در ۶ ماه اول امسال این نسبت رشد برای بانک‌های بورسی به ۱۰.۰۴ درصد و برای کل شبکه بانکی به ۱۲.۰۸ درصد کاهش یافت.
 
  پرتاب زیرمداری ماهوارهبر قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام شد: آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد در مرحله اول رافع با موفقیت انجام شد. «قائم ۱۰۰» اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ایران است. ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
 
 ۵۰ لیدر اغتشاشات از منافقین بودند: جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران: حدود ۵۰ نفر از لیدر‌های شناسایی شده در اغتشاشات اخیر کشور از منافقین بودند. به این افراد وعده نابودی جمهوری اسلامی و عدم حمایت ملت از نظام داده شده بود.
 
  کاهش ۱۷.۴ درصدی بدهی خارجی ایران: تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، میزان بدهی‌های خارجی ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷.۴ درصد کاهش داشته است. میزان بدهی خارجی ایران در پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ براساس سررسید اولیه ۷ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار شد است. این رقم در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است.
 
  رشد ۴۳ درصدی تولیدات دانشبنیان: وزیر بهداشت: با وجود تحریم‌ها در یک سال اخیر، کشورمان در حوزه تولیدات دانش‌بنیان رشد ۴۳ درصدی داشته است و امروز کشور‌های مجاور برای درمان به ایران سفر می‌کنند.
 
  پیشتازی روبیکا و ایتا در جستوجوی گوگل: رئیس سازمان فضای مجازی پاک: آمار گوگل ترندز نشان می‌دهد بعد از اتفاقات اخیر، رشد جست‌وجوی ایتا در گوگل نسبت به قبل بیش از ۱۰ برابر شده و رشد انفجاری داشته است. جست‌وجو روبیکا هم بیش از ۳ برابر شده است.
 
   نامه ۲۶۶ عضو هیأت علمی دانشگاه علموصنعت به برخورد قاطعانه: ۲۶۶ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران طی نامه‌ای از متولیان دانشگاه خواستند تا از حریم فضای علمی و پژوهشی صیانت کنند و با کسانی که مغرضانه دنبال به حاشیه کشاندن دانشگاه، دانشجو و اعضای هیأت علمی هستند، طبق قانون قاطعانه برخورد کنند.
 
  جزئیات بسته حمایتی از مشاغل اینترنتی اعلام شد: وزیر ارتباطات در مراسمی با حضور وزیر اقتصاد، جزئیات بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی را اعلام کرد. وی گفت: در این بسته موضوعاتی از جمله پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل کالا، زیرساخت، مالیات، تسهیلات، استقرار در پارک علم و فناوری  و احراز هویت کسب و کارها لحاظ شده است.
 
  لاکچری‌‌نشینها بلای جان آب تهران: بر اساس آمار شرکت آب، یک‌سوم از خانواده‌های بدمصرف تهرانی که بیش از ۲ برابر الگوی تعیین‌شده مصرف آب دارند، در منطقه نیاوران و شهرک غرب زندگی می‌کنند.
 
 سرلشکر سلامی: انتقام گرفته خواهد شد: فرمانده کل سپاه در حاشیه راهپیمایی ۱۳ آبان تهران: در طول مسیری که در راهپیمایی می‌آمدم، مردم فقط ندای انتقام سر می‌دادند؛ هم دشمنان و هم ما به‌خوبی می‌دانیم که این انتقام گرفته خواهد شد. دشمنان به نیروهای خود آماده‌باش دادند و نگران هستند که جمهوری اسلامی اقدامی علیه آن‌ها نشان ندهد و بر همین اساس اکنون از بیم اقدام ایران علیه آن‌ها در لاک دفاعی فرو رفته‌اند. هر کسی که آرامش مردم ما را بگیرد، آرامش نخواهد داشت.
 
  ثبت رکورد ۳۸۰۰۰ دروغ در ۴۶ روز برای ۵ رسانه ضدایرانی: بررسی عملکرد ۵ رسانه بی‌بی‌سی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران‌اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، من‌وتو وابسته به جریان بهائیت و صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۴۶ روز (۲۳ شهریور تا ۹ آبان) مجموعا ۳۸۰۰۳ دروغ درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. 
 
  حساب ۲۳۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی مسدود شد: وزارت اطلاعات: حساب بانکی بیش از ۲۳۰۰ فعال غیرمجاز ارزی مسدود شد و پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آن‌ها در دستور کار قرار دارد.
 
  برخی ترخیص‌‌کاران قاچاقچی شدهاند: مدیرکل دفتر بازرسی گمرک ایران: هیچ نظارتی بر روی ترخیص‌کاران نیست. وقتی از یک ترخیص‌کار دعوت می‌کنیم تا به بازرسی بیاید اصلا حضور پیدا نمی‌کند. هیچ اهرم نظارتی در بحث ترخیص‌کاران وجود ندارد. حق‌العمل‌کاران چون می‌دانند تحت نظارت گمرک هستند، کارتشان باید تمدید شود و مجازات‌هایی وجود دارد در عملکرد خود دقت می‌کنند. اما ترخیص‌کاران موارد مختلف قاچاق را مرتکب می‌شوند اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و چیزی به نام آنها نیست.
 
  عرضه ارز توافقی در شعب منتخب بانکهای عامل: بانک مرکزی اعلام کرد در راستای تسهیل و تأمین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس، از ۸ آبان علاوه بر صرافی‌های مجاز، امکان تأمین ارز حداکثر به میزان 2 هزار یورو یا معادل آن به دلار از طریق شعب منتخب و واحدهای ارزی بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم گردیده است.
 
  آغاز فروش آنلاین ارز در صرافیها: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی به نشانی my.ice.ir شدند.
 
  لایحه ترمیم حقوق کارکنان تایید شد: سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری و مستمری‌بگیران بهزیستی، قضات و اساتید دانشگاه در جلسات شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت و خلاف موازین شرع شناخته نشد و تبدیل به قانون شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه