هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هدایت‌گران جامعه هم از جان می‌گذرند هم از حیثیت و آبرو

در اولین همایش «روحانیون شاغل در آموزش و پرورش» عنوان شد

هدایت‌گران جامعه هم از جان می‌گذرند هم از حیثیت و آبرو

اولین همایش روحانیون شاغل و اثرگذار در آموزش و پرورش، با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش حجج‌اسلام والمسلمین محسن قرائتی، علیرضا پناهیان، نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌ها و دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌همت ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، ۳۰‌ و 31شهریور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی، ۳۰‌شهریور در نخستین همایش روحانیون شاغل در آموزش و پرورش، با بهره‌گیری از فراز پایانی خطبه قاصعه نهج‌البلاغه، اظهار کرد: گرچه حضرت امیرالمؤمنین(ع) در این فراز از خطبه، خود را مورد خطاب قرار داده؛ اما این یک راه و مسیر برای کسانی است که علی‌وار می‌خواهند در جامعه خدمت کنند. ما و شما هم در میدان عمل و هدایت‌گری جامعه باید به این‌ها متصف گردیم.
وی ترس نداشتن از سرزنش سرزنشگران را شاخصه مجاهدان و هدایتگران دانست و افزود: مجاهدان در راه خدا به‌ویژه کسانی که پرچم هدایت را بر دوش می‌کشند، هم باید از خوف بر جان عبور کنند و هم از آبرو و ملامت و سرزنش بی‌جای دیگران؛ این دو مؤلفه، نشانه مجاهدان و مبلغان راستین و هدایت‌گران جامعه است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جهاد، عبور از همه مواردی است که جلوی راه مجاهدان در راه خدا و پرچمداران هدایت را می‌گیرد، افزود: عالمان دین به‌عنوان تالی‌تلو اهل‌بیت(ع) از جان و آبروی خود مایه گذاشته و بدون توجه به ملامت‌ها، به وظیفه خود عمل می‌کنند که گاهی این وظیفه، مانند امیرالمؤمنین(ع) سکوت است و گاهی جهاد علیه معاندان.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به موانع پیش‌روی مربیان روحانی اعم از معلمان پرورشی یا طلاب حوزه، گفت: مبلغ و مربی دین، باید با تسلط بر تمدن پوچ غرب، زیبایی‌های دین را در مقابل او قرار دهد و با حکمت و مصلحت، پوچ بودن فرهنگ غرب را به دانش‌آموز مسلمان بیاموزد.
 
  نگاه ما به متربی مطابق با نگاه شهید باهنر باشد
یوسف نوری نیز در این همایش با اشاره به اجلاس اخیر سران کشورهای عضو سازمان ملل و سخنرانی رئیس‌جمهور در این اجلاس، گفت: پیش از برگزاری اجلاس سران، در بخش فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) مراسمی برگزار شد که رئیس‌جمهور محترم سخنرانی بسیار خوبی را داشتند.
وی خاطرنشان کرد: جناب رئیس‌جمهور در پیش‌سخنرانی خود در سازمان یونسکو، سخنرانی بسیار خوبی را داشتند و مباحث کاربردی را مطرح کردند؛ یکی از این مباحث تأیید کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رد کردن باقی اسناد خارجی در جهت جلوگیری از اعمال برنامه‌ کشورهای دیگر از این طریق بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند 2030 و با بیان اینکه کل کشورهای اسلامی مکلف شده بودند، این سند را تا سال ۲۰۳۰ اجرایی کنند، تصریح کرد: در آنجا گفتیم ما نباید این موضوع را بپذیریم و کشورهای اسلامی باید خودشان سندی بنویسند که مشترکاتی مابین تمامی مسلمانان را در برداشته باشد. ما در موقعیتی قرار گرفته بودیم که می‌خواستند، از طریق این سند، جهانی‌سازی و مفاهیم انسان‌گرایی و سکولاریسم را در کشور ما انجام دهند. در این شرایط ما باید این سندهایی را که خودمان داریم، اجرا کنیم. حکمرانی برای ما این است که برنامه داشته باشیم.
نوری افزود: موضوع بعدی این است که حقیقتاً در نظام تعلیم و تربیت، نگاهمان به متربی باید؛ آن نگاهی باشد که شهید باهنر داشت. نظام تعلیم و تربیت ما براساس میل دانش‌آموز شروع نمی‌شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وجود یک نفر در یک مجموعه برای تحول کفایت می‌کند. الحمدلله می‌بینم، دوستان روحانی توفیقات زیادی داشته‌اند، از جمله اشراف به فناوری‌های روز؛ خوب است که در مواجهه با رویدادها، اول فلسفه رویداد را بررسی می‌کنید و چیستی و چرایی آن را پیدا می‌کنید. شما مبانی را می‌دانید و در مواجهه با مسائل فرهنگی متوجه هستید که نباید فقط به نمود فرهنگ نگاه کرد؛ بلکه دنبال عامل هستید.
 
  ضرورت یک انقلاب و تحول آموزشی در کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی نیز در این همایش، اظهار کرد: ما این روزها از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم؛ سند تحول و به‌طور کلی اصل تحول خوب است؛ اما باید کسی مسئول و متولی ایجاد تحول باشد که برای تحول جرأت و جسارت دارد.
وی با تأکید بر تعلیم موارد به درد بخور و کاربردی به دانش‌آموزان، ادامه داد: ما به یک انقلاب و تحول نیاز داریم؛ انقلابی که همه علومی را که به کار نمی‌آید، کنار بگذارد و علوم و دانشی را که به درد می‌خورد، در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بگنجاند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه همه مسائل تربیتی در نماز است، اظهار کرد: دانش‌آموزان و مدیران ما باید توجه بیشتری به نماز داشته باشند؛ در میان دانش‌آموزان، هرچه پایه و مقطع تحصیلی بالاتر باشد، نیاز به پایبندی به نماز بیشتر است. همچنین از مدیران مدارس و آموزش و پرورش می‌خواهیم که در مدارس و ادارات، نماز جماعت برپا کنند.
 
  برگزاری همایش‌ها، همدلی و هم‌افزایی بیشتر را ایجاد می‌کند
حجت‌الاسلام حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌ها نیز طی سخنانی در این همایش با تقدیر از شرکت کنندگان در این همایش، اظهار کرد: هدف اصلی ما از این همایش، این است که سخنان شما سروران شنیده شود.
وی در اختتامیه این همایش نیز، حضور روحانیون در آموزش و پرورش را از باب ادای تکلیف و رسالت دانست و اظهار کرد: کسانی که در این همایش حضور یافتند، سرمایه‌هایی هستند که فعالیت‌های تربیتی خود را از حوزه شروع کرده‌اند و تمام این عزیزان از مسیرهای جاری و روال تعریف‌شده، وارد آموزش و پرورش شده‌اند.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت تقویت همدلی در جریان فعالیت‌ها، گفت: زمانی که بحث کار تشکیلاتی در راستای اهداف نورانی و متعالی شکل بگیرد و به‌صورت منسجم شاهد فعالیت‌ها باشیم، قطعاً کلام الهی و نگاه اخلاقی و تربیتی که مدنظر حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش است، ترویج می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که قرار است، در راستای همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود، ۴۰ محور دارد که سطوح آن متفاوت است. بخشی از آن‌ها استانی و بخشی دیگر ستادی است که در سطح وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه پیگیری می‌شود. سعی کردیم نگاه جدیدمان تحولی باشد و به‌صورت برنامه‌محور پیش برویم تا در راستای خدمت به کشور عزیزمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تسلط بهتر و دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
 
  آموزش و پرورش مرحله ورود به تمدن‌سازی نوین اسلامی است
دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم در اختتامیه این همایش، اظهار کرد: امروز معنای تعامل و هم‌فکری میان حوزه و آموزش و پرورش تغییر و ارتقا پیدا ‌کرده است و این، می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود به تمدن‌سازی نوین اسلامی باشد. امروز توقع از همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش، با دهه‌های ابتدای انقلاب بسیار متفاوت است؛ چراکه شرایط، مشکلات، دغدغه‌ها و موقعیت به‌گونه‌ای است که این تعامل و هم‌افزایی باید در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام آموزشی ما باید به‌گونه‌ای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد، تصریح کرد: نظام آموزشی‌ای درست است که بتواند، عقل معاش و عقل معاد را در کنار هم قرار دهد و دنیا و آخرت فرد و جامعه را شناخته، مدیریت کرده و انسان با فضیلت و جامعه فاضل تربیت کند و لذا نقش روحانیت در کنار آموزش و پرورش بسیار مهم و حائز اهمیت است.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نظام عقلانیت دو شاخص دارد، ادامه داد: نظام آموزشی که تنها به تربیت توجه کند یا نظام آموزشی که کاری به تربیت و اخلاق نداشته باشد یا نظامی که به هیچ یک از این دو کاری نداشته باشد، هرسه مشکل دارند و ضد بشریت هستند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر بازی‌های رایانه‌ای پویانمایی‌ها و فیلم‌های‌ هالیوودی نقش یک کودکستان، مدرسه و دانشگاه را ایفا می‌کنند، افزود: شبهه‌پراکنی، تحریف دین، هویت‌زدایی، ایجاد انواع اعتیادهای مادی و مدپرستی، ایجاد یأس نسبت به خود به‌شکل بسته‌های فرهنگی در حال نفوذ بوده و اینها به‌عنوان بمب‌های هسته‌ای در هر فضایی که ظرفیت پذیرش را داشته باشند، در حال انجام است؛ لذا حضور روحانیت در آموزش و پرورش و آگاهی‌بخشی نسبت به این دسیسه‌های دشمن، می‌تواند بار دیگر دسیسه دشمن را نقش بر آب سازد.
گزارش: سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه