هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طلاب پژوهشگر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تربیت شوند

مدیر جامعةالزهرا(س) در مراسم اختتامیه نخستین رویداد پژوهشی جامعةالزهرا(س)

طلاب پژوهشگر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تربیت شوند

مدیر جامعةالزهرا(س) گفت: در رویدادها، نیروها شناسایی و ایده‌های نو احصا شده‌اند که باید از این فرصت استفاده کنیم و پژوهشگرانی تربیت کنیم که در سطح اجتماعات بزرگ و تحقق تمدن نوین اسلامی، طرح و ایده داشته باشند.

خانم سیده‌زهره برقعی، ۱۶‌شهریور در مراسم اختتامیه نخستین رویداد پژوهشی جامعةالزهرا(س) که در آموزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به ضرورت ارتقای علمی و مهارتی بانوان طلبه، تصریح کرد: وظیفه پژوهشگر حقیقی آن است که با ابزارهای پژوهشی، آسیب‌ها را شناسایی، تحلیل کند و راهکاری برای آنها معرفی کند. پژوهشگران جامعة‌‌الزهرا(س) به‌دنبال این مهم حرکت می‌کنند و این رویدادهایی که در حال برگزاری هستند، سیر تکاملی رو به رشد و ارتقایی دارند.
وی ضمن قدردانی از طراحان رویدادهای فصلی جامعة‌‌الزهرا(س)، عنوان کرد: از آنجا که یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری است؛ ما نیز به‌دنبال تربیت طلاب مطالبه‌گر هستیم.
مدیر جامعة‌‌الزهرا(س) خاطرنشان کرد: گاهی ما به‌دنبال مطالبه‌گری هستیم؛ اما بلد نیستیم که مطالبه‌های خود را به‌صورت مستدل و مستند بیان کنیم؛ شیوه مطالبه‌گری بسیار مهم است که در همین راستا، پویش «اگر من به‌جای مدیر جامعة‌‌الزهرا(س) باشم... » و پس از آن پویش «به‌وقت مطالبه‌گری مسئولانه» برگزار شد.
برقعی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در تحقق این موضوع، برگزاری رویدادهای فصلی بود که رویداد فرهنگی به‌عنوان اولین رویداد در جامعة‌‌الزهرا(س) رقم خورد؛ پس از آن، رویدادهای آموزشی طنین و هم‌اکنون رویداد پژوهشی برگزار شده‌اند.
مدیر جامعة‌‌الزهرا(س) تصریح کرد: هنوز کار ما تمام نشده است. در این رویدادها، نیروها شناسایی و ایده‌های نو احصا شده‌اند که باید از این فرصت استفاده کنیم و پژوهشگرانی بسازیم که در سطح اجتماعات بزرگ و تحقق تمدن نوین اسلامی، طرح و ایده داشته باشند.
وی به دست‌اندرکاران رویدادها توصیه کرد: این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها باید به‌کار گرفته شود و رشد کند تا بانوان طلبه و پژوهشگران ما بتوانند، میزگردهای ملی و کشوری را اداره کنند.
مدیر جامعة‌‌الزهرا(س) ادامه داد: برای اداره کشور و تحقق تمدن نوین اسلامی، نیاز به فکرهای خلاق داریم و شما نیروهای ایده‌پرداز می‌توانید، با تمام قوا و توان در سنگرهای علمی حضور داشته باشید و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، وارد میدان شوید.
ثبت‌نام بیش از صد نفر از اساتید، طلاب و پژوهشگران در رویداد پژوهشی
خانم معصومه فراهانی نیز در این مراسم، به ارائه گزارشی از این رویداد پرداخت و گفت: این رویداد با موضوع «رسالت زن تراز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین» برگزار شد.
مدیر رویداد پژوهشی جامعة‌‌الزهرا(س) با بیان اینکه رویدادهای فصلی جامعة‌‌الزهرا(س)، ناظر به مسائل شناسایی‌شده در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، کلید خوردند، اظهار کرد: در همین راستا، طرح رویداد علمی پژوهشی با هدف تقویت بنیه پژوهشی طلاب جامعه جهت گفت‌و‌‌گوی علمی، ایجاد فضای گفتمانی و ارتقا و رشد کیفی مقالات، با محوریت «رسالت زن تراز انقلاب اسلامی در جهاد تبیین»، به‌همت معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا(س)‌ طراحی و برنامه‌ریزی شد.
مدیر رویداد پژوهشی جامعة‌‌الزهرا(س) با بیان اینکه بیش از صد نفر از اساتید، طلاب سطح دو، سه و چهار و پژوهشگران در این رویداد ثبت‌نام کردند، گفت: پس از انصراف برخی متقاضیان، در نهایت ۸۶ نفر در این رویداد حضور داشتند.
تجلیل از برگزیدگان اولین رویداد پژوهشی جامعةالزهرا(س)
گفتنی است، در این مراسم سه گروه از اعضای شرکت‌کننده در میزگردهای رویداد پژوهشی و یک پژوهشگر ارائه‌دهنده کرسی آزاداندیشی، مورد تجلیل قرار گرفتند.
میزگرد علمی با موضوع «الگوی سوم زن در بعد اجتماعی»، به‌سرگروهی خانم آمنه شهبازی و با حضور خانم‌ها معصومه حیدریان‌منش، فرزانه جعفری، سمیه صادقی و فیروزه دلداری، در انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی، رتبه اول را کسب کرد.
میزگرد علمی «راهبردهای تربیت زن تراز انقلاب»، به‌سرگروهی خانم عفت عرب‌زاده و با حضور خانم‌ها ثنا بوژند، اعظم شیری، دینا بوژند، لیلا عباسی و فاطمه عبائی، در انجمن علمی پژوهشی مطالعات زن و خانواده به رتبه دوم دست یافت.
همچنین میزگرد علمی با موضوع «تبیین نقش الگوهای قرآنی در الگوسازی زن تراز انقلاب اسلامی با محوریت آیات سوره تحریم»، به‌سرگروهی خانم زهرا دلاوری پاریزی و با حضور خانم‌ها سمیه امیرآبادی، فاطمه الیاسری، فاطمه مطهری و حمیده صنیعی، در انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی حائز رتبه سوم شدند.
همچنین در بخش کرسی‌های آزاداندیشی، خانم مریم زارع ارائه‌دهنده کرسی «رسالت زن تراز انقلاب در تعارض حق استیلاد مثبته وی با حکم حکومتی»، به رتبه نخست دست یافت.
تجلیل از داوران و ناظران علمی میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی، از دیگر برنامه‌های این رویداد پژوهشی بود.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه