هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 814

اخبار کوتاه ایران

  دستیابی ایران به موشکهای قارهپیما:
سپاه پاسداران با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، در واقع به‌‌طور رسمی به موشک‌‌هایی با برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتر دست پیدا کرده است. موشک‌‌های قاره‌پیما، گونه‌ای از موشک‌‌های بالستیک محسوب می‌شوند که توان پیمایش مسافتی بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر و دستیابی به ارتفاع پروازی بیش از ۳۰۰ کیلومتر را دارند.

  پرتاب موفقیتآمیز ماهواره ایرانی «چمران ۱»:
ماهواره تحقیقاتی ایرانی «چمران ۱»، توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد. این ماهواره توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده و حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد.

  ساخت ماهواره 6 میلیون دلاری با کمتر از 300هزار دلار:
معاون وزیر دفاع: اگر ماهواره چمران را به کشورهای دیگر سفارش می‌دادیم، هزینه‌اش کمتر از ۶ میلیون دلار نمی‌شد؛ اما خودمان ماهواره را با کمتر از ۳۰۰ هزار دلار ساختیم.

  ۱۷ بانک نهضت ملی مسکن را تحریم کردند:
درحالی قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها را مکلف کرده است که حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، که تازه‌ترین آمار از عملکرد نظام بانکی در این بخش نشان می‌دهد، سهم ۱۷ بانک از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همچنان صفر است.

 هزینه استفاده زندانیان از پابند الکترونیکی روزی ۳۰ هزار تومان:
بخشنامه تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی) از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد که در آن، هزینه هر روز استفاده از پابند الکترونیک برای عموم افراد، هر روز ۳۰ هزار تومان است.

  اجرای طرح دارویار:
اجرای طرح دارویار که تاکنون دست‌کم یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی را به دنبال داشته است، قاچاق دارو را به حداقل رسانده و توانسته، پرداختی مردم برای دارو را ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.
به‌گفته‌ فعالان صنفی، این طرح مانع فروپاشی صنعت شده و برای تداوم خود، نیازمند تأمین منابع از سوی وزارت بهداشت است.

  شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد:
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان تأیید شده و باید ابلاغ شود.

  ممانعت از فعالیت معلمبلاگرها:
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: دانش‌آموز یک وجود معصوم، پاک و بی‌دفاع است و اگر او را در معرض جمع‌آوری فالوئر قرار دهیم، کار مناسبی نیست. معلم‌بلاگرها معمولاً از مدارس غیردولتی هستند که البته با آنها هم برخورد داشتیم و مانع فعالیت آنها شدیم. خیلی جدی اعلام کردیم که کسی حق ندارد از دانش‌آموزان استفاده ابزاری کند و دانش‌آموز را در معرض استرس و تنش روانی قرار دهد.
 
حمایت قاطع ایران از قطعنامه پایان اشغال فلسطین و محکومیت سیاستهای آپارتایدی اسرائیل:
جمهوری اسلامی ایران در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای رأی‌گیری درباره پایان اشغال فلسطین از سوی رژیم اسرائیل، از این قطعنامه و محکومیت سیاست‌های آپارتایدی تل‌آویو قاطعانه حمایت کرد.

  رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ به ۴.۲ درصد رسید:
عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به‌ترتیب به ۳۹۰۵.۱ و ۳۴۸۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، به‌ترتیب با افزایش ۳.۲ و ۲.۵ درصدی همراه بوده است.
 
ضربالاجل دولت برای بهینهسازی مصرف انرژی:
طبق برنامه هفتم توسعه، دولت حداکثر تا پایان مهرماه فرصت دارد که با ادغام ‌ظرفیت‌های سازمانی موجود در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت، اساسنامه «سازمان ‌بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را به تصویب هیأت وزیران برساند.

  ایران جزء ۱۰ کشور در حال ساخت رآکتورهای تحقیقاتی:
کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران: ایران جزء ۱۰ کشور در ساخت راکتورهای تحقیقاتی در سال ۲۰۲۳ بود. این رآکتورها برای اهداف گوناگونی از جمله آزمایش مواد و سوخت‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. سهم انرژی هسته‌ای در کل تولید برق در ۲۰۲۳ نیز، بررسی شد و فرانسه با ۶۴.۸ درصد اولین کشور و ایران با ۱.۷ درصد در جایگاه ۳۱ قرار گرفته است.

  همکاری هستهای میان ایران و بورکینافاسو:
در جریان دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با وزیر علوم و آموزش‌عالی بورکینافاسو، یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری‌های دو کشور در مورد فعالیت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای به امضا رسید. این سند همکاری، حوزه‌های مختلف نظیر فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و نیز پروژه‌هایی را که دو کشور با یکدیگر توافق خواهند کرد، شامل می‌شود.
 
جزئیات جدید از طرح ساماندهی اتباع:
پولادی، عضو کمیسیون شوراها در گفت‌وگو با تسنیم: به تمامی مدیران کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مراکز استان‌ها مأموریت داده شد تا فهرستی از میزان نیازشان برای مشاغلی را که اتباع خارجی می‌توانند مشغول باشند، احصا کرده و به کمیسیون شوراها ارائه کنند تا در نهایت نیروی کار مورد نیاز هر شهرستان  از میان اتباع خارجی تأمین شود. تمامی کارفرمایانی که اتباع بیگانه ساماندهی‌شده را به کار می‌گیرند، موظف شده‌اند تا مسئولیت تمامی امورات اتباع به‌کار گرفته‌شده و خانواده‌های آنها از جمله بیمه، تغذیه، معیشت و درمان آنها را به‌عهده بگیرند.
 
 آمار سزارین در ایران، بیش از ۳ برابر متوسط جهانی:
​​​​​​​
براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای پیشرفته، تنها ۵ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود. آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت از آمار سزارین در کشور حاکی از آن است که ۵۵.۸ درصد از زایمان‌‌ها یعنی بیش از نیمی از تولدهای کشور و بیش از ۳ برابر متوسط جهانی به روش سزارین انجام می‌شود.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه